Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 20508 ggr
Farau70
0

Nybörjar Airbrush ??

Hej alla glada, jag är en ombörjare som ej byggt modeller sedan typ -82 och har nu med mina söner köpt lite pansar som skall byggas och målas. Det här med airbrush e ju helt nytt för mig så nu ber jag Er om tips och råd.

Ett bra nybörjar set som inte kostar skjortan då jag antar att när man lärt sig tekniken så kanske man vill gå mot mer "highend" prylar?

Är t.ex Revells nybörjarset ngt. att ha eller kastar man de 900:- i sjön.

Tacksam för tips och råd

Farau70

ElLobo
0

Det här med airbrush är nästan en hel vetenskap, och till stor del en fråga om tycke och smak. Själv satsar jag hellre lite pengar på en riktigt bra spruta och en billigare kompressor, och så småningom köper en bättre kompressor.

Du kan börja med att kika på en del trådar som finns i vår Bra-att-ha-tråd:

Att köpa airbrush

Jannes Airbrush ABC #1

Jannes Airbrush ABC #2

Jannes Airbrush ABC #3

Nybörjare på airbrush

Airbrushställ

koppling till airbrush! Hjälp!

Lite råd angående sil-air 20 A

Ny kompressor…

Clas Ohlsons kompressor, bra eller dålig?

Sil-Air 15 eller 20A?

Kompressor/airbrush-råd?

Kompressor?

Jämförelse med asiatiska kopior

Farau70
0

Tack för tipsen ElLobo men har redan läst alla dessa trådar, de är mkt bra och lärorika ! Tänkte kanske någon här vet om "nybörjar set" e skräp så man måste lägga ut 3000 - 4000:- direkt för airbrush prylar. Min magskänsla säger mig att man börjar lågt (prismässigt) tills man lärt sig (gjort nybörjar misstagen) för att sedan uppgradera sig pö om pö ?

Farau

Harvåker
0

Jag använder Biltemas "proffsmodell" och den fungerar riktigt bra faktiskt. Jag har förväntat mig att den skall jävlas i flera år nu men den tuffar vidare utan problem, med fin sprutbild och utan att spotta eller skvätta. Jag tycker att den är ganska enkel att använda och reglera färgflöde etc. Jag har hört att en del har problem med att o-ringarna sväller men mina verkar klara tinner också. Jag sprutar vattenbaserat, enamel och billack med den. Man kanske ska säga att den tyvärr fungerar onödigt bra eftersom jag då inte har haft någon anledning att köpa en riktig… Ska kanske nämna att jag har en stor garagekompressor med avfuktare.

ElLobo
0

#2: När jag handlade så köpte jag mig en Evolution Silverline för ca 1400 kr och så en begagnad kompressor för 300 kr.

Risken när man köper ett billigare nybörjarset är, som många här på sajten och i andra forum har skrivit om, är att sprutorna kanske inte är och målningen inte blir vad man har väntat sig, och därför blir det aldrig av att man byter upp sig till en "riktig" spruta. Därmed inte sagt att de billigare sprutorna och seten ÄR sämre men de KAN vara det. Det finns väldigt många som liksom Harvåker är helnöjda med sin billigare spruta.

Charlie82
0

Håller med ElLobo i denna fråga. Min första airbrush var ett startset med en billig spruta. Jag hade stora förväntningar på denna men allting grusades då den bara krånglade och torkade fast direkt. Detta ledde till att intresset svalnade och airbrushen gömdes undan någonstans.

Nu när jag som många andra här har blivit en återfallsförbrytare Flört så bestämde jag mig för att köpa airbrush igen. Denna gång satsade jag på en H&S Evolution 2 in 1 som är en kvalitetsspruta. Hittade denna på erbjudande på nätet för ca. € 130 (ca. 1200 kr). Min kompressor är en billig verkstadskompressor som jag utrustat med olje- och vattenavskiljare vilket kostade ca. 200 kr på Jula.

Kan säga att jag blev oerhört glad över hur fint sprutan fungerade från första början och hittills har jag inte haft några som helst problem med den. Skulle något gå sönder finns reservdelar att få tag i på många ställen tack vare att de är ett känt märke. Kompressorn skulle jag gärna byta ut men det beror bara på att den har ett anskrämligt ljud. Nu bor jag i hus så det stör bara frugan och barnen Skrattande men om man bor i lägenhet kan det vara av vikt att skaffa en tyst kompressor från början.

Kontentan av det hela är att jag tycker du ska satsa pengarna på en kvalitetsspruta och en billigare kompressor. Fungerar grejerna blir det så mycket roligare och intresset ökar garanterat.

Köp inte luft på burk som vissa säljer. Kostar en massa pengar och tar snabbt slut samt håller ej konstant tryck.

Någon sade till mig en gång att "det är ofta dyrt att handla billigt" Skrattande

Nu har du fått mina åsikter och det är naturligtvis helt upp till dig vad du väljer. Huvudsaken är att man är nöjd själv. Lycka till med byggandet med dina söner och visa gärna upp era alster här på forumet.

Joppo
0

En annan fördel med att köpa en lite dyrare spruta är tillgången till reservdelar. Det är rätt stor risk att man som nybörjare råkar ha sönder till exempel nålen. Har du då köpt en spruta på Biltema eller Jula så innebär detta ett rätt jobbigt problem, eftersom de inte har några reservdelar till sprutorna.

Ett annat tips jag kan ge dig är att köpa sprutan utomlands. Just airbrushar i Sverige är enormt dyra om man jämför priserna med resten av Europa. Två företag som jag kan rekommendera är:

http://www.spraypal.com/

Spraypal har framförallt väldigt bra priser på mitt favvomärke Iwata. Om du är beredd på att lägga mellan 100-120 euros så kan du kolla deras Revolution och Eclipse-serier.

http://airbrushes.com/

En brittisk firma som jag handlat av många gånger utan några som helst problem. Om du vill köpa en lite billigare spruta, men ändå valuta för pengarna så kanske deras egna märke premair kan vara nåt för dig?: https://airbrushes.com/product_info.php?products_id=1110&osCsid=9fe77a303a57b39e285b275b025c5ea0

[Hayabusa]
0

Instämmer meed Charlie & Joppo. Dessutom, skulle du tröttna på din airbrush så är det rätt lätt att sälja den - OM det är ett välkänt fabrikat.

Ytterligare ett tips på inköpsställe är Coast Airbrush. Har själv handlat där utan problem, väldigt bra på alla sätt & vis. Eftersom Coast Airbrush ligger i USA, så får du ta svensk moms i beaktning men det blir oftast billigare ändå.

http://www.coastairbrush.com/

Spraypal, som Joppo nämer, är väldigt bra och en Iwata Eclipse är ett mkt bra köp.

/Stefan

Harvåker
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

He he, Ja, jag håller också med men vad jag menar är att det är självklart att en billig spruta är dålig… Jag köpte min 300 kronors för att jag var tvungen att fixa en blixtsnabbt och inte hade tid med leveranstider (Biltema finns där jag bor). Men sedan har den envisats med att fungera väldigt bra och jag har inte riktigt kunnat motivera ett köp av den Iwata jag hade bestämt mig för.

Här är ett jobb jag gjort med den:

[Hayabusa]
0

#8 Absolut är det så. Problemet med billiga "No-names" är väl att man aldrig riktigt vet vad man köper + eventuella problem att hitta reservdelar.

Den AB som Joppo nämner, Premiair från airbrushes.com, är nog ett bra lågprisalternativ med bra support. Skulle tro att det är en AB från Sparmax.

/Stefan

Farau70
0

Jag vill tacka ALLA för råd och tips. Är helt överväldigad av allas vilja att hjälpa till !!! En fråga då jag ännu inte bestämt mig men det lutar åt en lite "dyrare" variant. Någon som har erfarenhet av Conrads sprutor ?

Tar med en liten bild på mitt "ombörjar" projekt

Charlie82
0

Snyggt bygge! Ser ut som man ska passa sig i jordgubbslandet i sommar Skrattande

Joppo
0

#10 Gött att se att du bygger pansar Skrattande

Angående Conrads sprutor så har jag ingen egen erfarenhet av dem, men innan du köper någon tycker jag du bör kolla upp om de har reservdelar till dem. Som jag skrivit tidigare är det lätt hänt att man som nybörjare har sönder till exempel nålen eller råka vrida sönder munstycket och då vill man ju kunna köpa nya sådana delar.

Sen rekommenderar jag dig också att införskaffa en så kallad double action-spruta. Jag såg att vissa av Conrads modeller var single action-sprutor och på dessa kan du inte reglera färgmängden lika smidigt som på en double action.

Farau70
0

#11 Skrattande väntade bara att ngn skulle kommentera den "fina" vaxduken som jag har införskaffat för att skydda köksbordet !!

#12 Absolut skall det kollas o som sagt det lutar åt "dyrare" DA-spruta !! Pansar lär det bli mkt av, hoppas man kan göra en ok version av S33 "das reich" av ovan bygge !

windh
0

Jag köpte en "GREX Genesis XG" av användaren "denstore" här på forumet. Vet inte om han fortfarande säljer, men jag var mycket nöjd med köpet. Professionell spruta till rimligt pris!

/Johan

Hektor
0

Kan bara tillägga att jag inskaffade en kompressor från Spray Pal i Italien. En Iwata IS875HT för runt 2800:- direkt hem till dörren fraktfritt! Har även på rekommendation skaffat en Badger 155. Jag är nybörjare när det gäller AB och jag resonerade så att om (gud förbjude) jag skulle ge upp AB så är det nog inga problem att bli av med grejorna om det är kända märken etc.

Kompressorn är väl inte kylskåpstyst men surrar snällt utan att störa grannar eller frun. Sprutan är ju ett litet underverk, lätt att använda, lätt att göra ren osv. Trots att jag är nybörjare så har jag aldrig upplevt något som helst problem med den!

Hogge38
1

Wentzels hobby har en Evolution Silverline Solo Airbrush för 1200:- De har även en kompressor med tryckregulator och vattenavskiljare för 2100:-

zeke_varg
0

2100- (hick!!)Jag får nog fortsätta att kludda med penslar, även om jag är mycket nyfiken på att börja jobba med airbrush, speciellt på större modeller. Men jag har såväl penslar som Humbrol-burkar från 70-talet vars innehåll fortfarande är helt OK, och för ett par år sedan köpte jag 65 burkar diverse färger av samma fabrikat från en leksaksaffär, för en krona burken…

ElLobo
0

Penselmålning och Humbrol blir aldrig ute. Visst blir stora ytor och mycket annat bättre med airbrush men penslar och bra färg har man alltid användning av.

Hogge38
0

Tydligen inte , det kommer en hel RLM-serie från Humbrol i år. Det måste va doften som lockar Flört Själv skulle jag välja Vallejo alla gånger före Humbrol om jag blev tvungen att penselmåla. Enda nackdelen med Vallejo är att man måste grunda med en primer men gör man bra det så blir det väldigt bra.

Hogge38
0

Jag tror säkert att Revell-setet fungerar bra, i alla fall en tid. Oftast är det kompressorn som packar ihop. Jag tycker dock att du ska köra på med pensel tills du känner att du blivit ordetligt biten av hobbyn. Det går att få fina resultat med pensel om man lär sig knepen.

Baloo1983
0

När jag köpte upp mig på mitt set så handla jag på jula som sagt inte dom bästa sakerna kanske men duger helt klart för att man ska lära sig grunderna…. Pennan kosta 400kr om jag inte minns fel och kompressorn låg på 600kr på nån rea… Köpte modellen större då jag även har den till annat i hemmet som tex pumpa däcken på bilen och när man ska skjuta lister. Sen till kom lite slagar och så men var redo att köra för c:a 1300kr då även inhandlat en oljeavskiljare med regulator i.

http://www.wix.com/mstromgrenm/baloo

Farau70
0

Nu var det inhandlat !!

Till någras besvikelse fick det bli lite budgetvariant ;) så att jag "startar med dessa produkter !!

Farau70
0

Samt denna, så när jag "lärt" mig använda grejorna kanske byter upp mig stegvis !!

starhawk
0

#22-23: Känner igen Badgers typiska mellankoppling och flaskor, lycka till med den, själv har jag en Badger 250 och är mycket nöjd med den. den har den tilltalande egenskapen att vara praktiskt taget självrengörande. Har en kompressor som liknar din, är det en membranpump så är det säkert samma, min hade inte vätskeavskiljare och tryckregulator som standard så det har jag fått köpa extra. Annars använder jag mest penslar, men till stora ytor och blank billack kan det ju vara bra med en spruta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Farau70
0

Tack Starhawk !!

Kompressorn e fr Hobbex Dynamic TC 318, sprutan fr Claes Ohlsson ! tot. kstn 1500:- kändes mera rätt att börja där !! Återstår att se hur det funkar hoppas på att prova ikväll eller till helgen !! Pirrar lite i magen ;) Har ju aldrig målat med AB innan i är mkt nöjd med ihipsättning osv. av Tigern , vill ju inte sabba den !!!

Joppo
0

Kul att du skaffat en spruta. Jag tror du kommer tycka det är skoj att måla med den.

Har du någon skräpmodell som du kan testa den på? Det tar lite tid innan man får kläm på saker och ting, och då kan det vara bra att ha något att testa på.

Farau70
0

Absolut Joppo snikt till mig en av sönernas då jag omstartat o inte byggt sedan typ -82 :)

Azgaron
0

Grattis till inköp av spruta och kompressor!

Lycka till med sprutandet!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Farau70
0

Tack Azgaron ! Nu skall man bara lära sig tekniken oxå ! Ser fram emot det enormt. Är som ett barn innan jul ;)

StefanW
0

#30 Nej, inte pengarna i sjön….Men, luft på burk blir mycket dyrt i längden!

Satsa på en tyst kompressor och en AB som du kan få tag på reservdelar till. Tro mig, mycket kan hända som borttappade packningar m.m.

Stefan - Modellbyggare

frysy
0

# 31 ok men om man inte vill ha någon värsting utan enbart måla några modeller hur länge räcker en luftburk då? hur ere med själva penseln funkar den bra eller måste man köpa ny direkt? målar inte särskilt ofta och vill inte slänga ut massa pengar på en airbrush då jag ofta målar med hubrol och pensel

StefanW
0

I tid vet jag inte hur snabbt du tömmer en burk, men tar den slut strax innan du målat färdigt så, ja, då kommer man inte längre.

AB´n som sådan är en sk singel action, vilket gör att du får samma "sprutbild" och möjligheter som en sprayburk med färg. De flesta kör med "dubbelaction" där man kan reglera färg och luft var för sig.

Se även: Att köpa airbrush, som förklarar på ett enkelt sätt skillnaden mellan olika AB.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#30: Själva airbrushen är uppenbarligen en kopia av Badger 250, samma spruta som jag har alltså, och använder man den till att täcka stora ytor och inte behöver nåt finlir så är det en utmärkt spruta. Burken är användbar till att testa sprutan och komma underfund med den, men som sagt det är ju inte roligt om luften tar slut precis under målningen så en kompressor är att föredra, inte minst med tanke på priset

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus