Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 4392 ggr
Dioramabyggare
0

Dodge Weapon Carrier

För ett par-tre år sedan tog jag denna bild av en lätt modifierad Dodge Weapon Carrier i en icke namngiven ort. Nu finns det ju ingen speciellt bra storleksreferens på bilden, men första tanken jag fick efter att överraskningen över att se en sådan bil i verkliga livet var "men var de verkligen inte större än så??". Jag stannade och väntade en stund i väntan att ägaren skulle dyka upp så att jag fick tillfälle att prata med honom om bilens ursprung, men det kom aldrig någon, så då gav jag mig iväg utan att få veta något om bilen.

Jag gissar att stötfångaren på bilen jag såg är lite knappt 1,5 meter bred. Verkar ganska lite, tycker jag… enligt de modeller av den bilen jag sett ger originalet intryck av att vara större än den på bilden jag tog… men bilen jag såg såg ut att vara obetydligt större än en Willys jeep.

Inte har väl Dodge Weapon Carrier funnits i en "kompaktversion"? Obestämd

Desert-Erik
0

Ser bara en pytteliten bild som inte säger mycket. Annars kan jag nog säga att det bara seriebyggdes dadgar i standardutförande så vitt jag vet. Man gjorde annars många försök att bygga mer kompakta versioner av framförallt Jeepen (säkert av Dodgen också) framförallt till fallskärmstrupper men jag tror inte någon kom i tjänst. 

Öken-Erik

CU@C4

Dioramabyggare
0

#1: Pytteliten bild? Jag lade visserligen med bilden jag tog men så tog jag bort den ur inlägget innan jag skickade det genom att jag inte är 100% säker på att man får visa ens en "egentagen" bild om motivet är ett föremål som tillhör någon annan.

ElLobo
0

Egna bilder, oavsett de flesta motiv, får i regel visas hur mycket som helst. Det enda som kan vara lite känsligt är om man har med personer på bilderna.

Och om man använder bilderna i reklam, men då är vi utanför den här sajtens område.

ElLobo
0

Men om man litar på Wikipedia så var det inga stora bilar, någon av dem.

Dodge WC 1/2-tons var 1,92 m breda, 3/4-ton 1,98-2,18 m beroende på typ.
Willys MB och M38 var 1,57 m breda, M151 1,63 m.

Dioramabyggare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Jag är noga med att om jag fotograferar fordon av olika slag så ser jag till att det inte kommer med några personer på bilden, men om jag inte kan undvika det så ser jag till att de inte kan identifieras, eller så "maskerar" jag deras ansikten innan jag lägger ut bilderna på något forum på Internet. Specifika detaljer som skulle kunna göra att privata fordon (läs bilar) kan identifieras tar jag också bort.

Bilden jag tog ser ut så här. Jeepdunken på bilens vänstra sida torde vara av "normal" storlek:

ElLobo
0

En WC 51 är enligt Wikipedia 4,24 m lång och 2,10 m bred.

h.g.j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte så hiskeligt stora, men ganska klumpiga…=)

Nu är det länge sen jag läste på om dom, men du har ju en 6 hjulsdriven variant också, den är i alla fall lite längre…

Enda byggmodellen av WC jag har hittat är väl typ 1:43 eller något sånt…

Äger en själv…här är en gammal bild på den…den har tjänstgjort både i amerikanska och svenska armens tjänst, samt som bärgningsbil i Härnösand på 60-talet…

Dioramabyggare
0

#7.4: Tack h.g.j. för bilden! Vilket regemente har bilen tjänstgjort vid? Vilken period? Vet du något mer om bilens historia?

Min mor körde en WC52 som bilkårist under andra världskriget, för övrigt.

h.g.j
0

#8 Om jag ska leta ur minnet så är den byggd 41-42, och köptes av svenska armén på en överskottsauktion efter andra världskriget. Sedan vandrade den runt hela övre halvan av norrland, bla Östersund och Arvidsjaur… 1959 såldes den till Bil Nordlund i Härnösand och användes som bärgningsbil fram till 1968 då den ersattes av en större Scania.

Den stod då ett tag innan min morfar köpte den. Från cirkus 1980 -> 2000 stod den i ett garage. Jag tog den som specialarbete på gymnasiet, och tanken vara att få igång den, men en lös metallbit i fördelaren och ett trasigt bränslepumpsmembran gjorde att tålamodet och lusten försvann.

Den står fortfarande 12 år sedare under tak, men tyvärr sitter motorn fast… med tanke på bränsleförbrukningen är det väl lika bra. En jag träffat som äger en sa att dom låg på 2,5 - 4,5 l milen…

Hytten är antagligen byggd under militärtiden, den är i vilket fall inte original. Bilden ovan är tagen 2000 när vi bogserade den från garaget.