Måla med Airbrush
Hej
Jag skall måla plastkarosser till RC-bilar.
Har köpt Tamiyas färger, men undrar om jag behöver förbreda på något sätt?
Slipa? Primer?
Vilken lack är sedan bäst att lägga på?
Mvh
Thomas

Proosen kan nog ge dig bra svar på lämplig primer och klarlack. Jag skall undersöka lite under tiden, för jag har för mig att det är en annan plast typ på de karosserna.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Om det är lexankarosser du ska lacka så är det ingen grundfärg utan lacka i bakfram ordning. Mörkast först och ljusaste nyansen sist. Men då behöver du i gengäld färger för polycarbonat annars flagnar det av med blixtens fart.
Har du däremot en ABS-kaross så är det väl bara att köra på som med vilken lackering som helst. Primer att föredra då man får bättre fäste på topplackeringen.
En hård klarlack som borde klara några vurpor i alla fall är Plastic Paddings alkydklarlack som finns på Jula t.ex.
Annars är väl det generella tipset att inte bland hur som helst med färgtyper eller ens fabrikat. Blanda fabrikat kan funka hur bra som helst om det är samma färgtyp men kan lika gärna sluta i katastrof. Testa först eller kör med samma fabrikat från grunden och upp.
Lycka till!
Niclas
Tack för infon, men hur vet jag om det är en lexan eller ABS?
Vad är nedanstående?
http://www.cargel.se/shop/product_info.php?cPath=38_87_100&products_id=755

Det där är typ ABS eller annan liknande plast. En lexan kaross är gjord i en tunn genomskinlig plast och lackas från insidan. Ingen klarlack behövs för att få en tokblank kaross på en sådan.
Så på en Mini-Z är det bara att blåsa på med nästan vilken färg som helst, det mesta fäster med rätt primer. Testa på insidan om du är osäker på hur plasten reagerar på färgen och lösningsmedlet i den så slipper du otrevliga överraskningar.
En del färger är väldigt "heta" och kan ge reaktioner som krackeleringar och halvsmält yta på det man målar. I viss mån kan man kringgå problemet genom att lägga många "torra" lager som får torka 10-15 minuter mellan varven. På så vis hinner inte lösningmedlet ställa till med oreda lika lätt.
När du då fått upp en täckande yta med dessa lager (3-4 stycken) lägger du på lite kraftigare och väntar igen samma tid och sedan avslutar du med ett eller ett par våta lager för att få upp ytan och lystern i lacken. Med rätt färger så bygger det inte upp så tjocka lager så detaljerna klarar sig bra.
Speciellt Tamiyas sprayburkar är bra på den punkten, de gömmer nästan inget alls utan krymper duktigt när de torkat.
Med rätt primer kan du också slippa reaktioner. T.ex. Tamiyas primer, den gråa eller vita spelar ingen roll mer än för hur färgen som läggs ovanpå ska se ut.
Den vita är lite finare i strukturen än den grå som i sin tur fyller upp repor och annat bättre. Har man byggt om, spacklat och slipat så är det bra att börja med den grå och avsluta med den vita när allt ser slätt och fint ut.
Ljusa färger kräver i princip den vita för att komma till sin rätt då de flesta färger är mer eller mindre transparenta. Speciellt viktigt om man spacklat är att ha en homogen färg i botten och inte i ditt fall vit plast och kanske grått spackel i fläckar. De fläckarna kommer då att lysa igenom färgen nästan hur många lager färg du lägger på, så A och O är en primer/grundfärg för att underlätta för topplacken att bli fin.
Hoppas att jag inte lade det här på för låg nivå utan att det finns något du kan ha nytta av.
Lycka till!
Niclas

#4 Välskrivet!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare