Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 6590 ggr
IKV91
1

Revell Wasa

Någon som har köpt Revells nya Wasa?

http://www.1999.co.jp/eng/image/10161068a/20/1

Roger

petzon
0

Byggsatsen skall recenceras i nästa nummer av Allt om Hobby.

Hoppas att byggsatsen är bättre än den gamla från Airfix. Själv funderar jag så småningom at bygga Wasa i trä, frågan är bra vilken byggsats som är bäst, det finns minst tre: Billing Boats, Sergel och Corel.

MarkusN
0

#1, för länge sedan läste jag en jämförelse, det var nog på det numera nerlagda Drydock models forum. Skribenten lyfte lite oväntat fram Billings version som den "vinnande", eftersom Billings byggsats är den som är mest trogen den verkliga skrovformen.

Jag vill minnas att Sergals tolkning av skrovet fick det föga smickrande omdömet "mer likt en holländsk träsko" Glad

Som sagt bara något jag läst, har inga egna belägg.

Jag tror själv, med ett så rikt dekorerat skepp som Wasa, att Billings vana att göra ornamenteringen i plast faktiskt kan vara till fördel också. Det verkar höra till att klaga på detaljer i plast framför vitmetall och annat i träbyggsatser, men jag förstår egentligen varför. Speciellt inte i fallet Wasa, där varenda liten utsmyckning och skulptur ju "ska" målas.

Och med det en ursäkt till IKV91för att jag slirat lite o/t Oskyldig

StefanW
0

Det var ett gott omdöme den fick i den recensionen, man kanske skulle titta på modellen och som han skrev så kanske man inte får ihop 330 delar på en helg, men vem har bråttom.

Stefan - Modellbyggare

bjorkudden
0

Fick hem min idag :-) är riktigt ringrostig (30 år sen sist) så vi får väl se hur det går… Räkna m lite dumma frågor under resans gång ;-) /Henrik

AeroTech
0

den borde man nästan köpa och bygga…

Modellfreak
1

Den finns faktiskt på lokala lek-butiken, där brukar de bara ha ett gäng bilar. Stod o vred o vände ett tag Glad