Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 4607 ggr
PonCar
0

Mitt första projekt 2012!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en blygsam smygstart innan jul (limmade ihop chassiet) är jag nu på g lite mer på allvar med denna italienska klassiker från ca 1930 (framgår inte riktigt av beskrivningen exakt vilken årgång det är). Det är en Alfa Romeo 1750 CC i Airfix utgåva, men jag är nästan 100 på att detta är den sats som tidigare fanns hos Heller. Skalan är 1:24. Så mycket kan jag avslöja, att den kommer inte att bli röd som på "box-arten". Har fått myckt inspiration av att följa Keldereks fantastiska bygge här på forumet av en Pocher byggsats av en liknande Alfa, dock något senare årgång.

PonCar
0

Som vanligt innebar det en hel del tålamodskrävande pyssel att få till nåt som liknar tändkablar… Använder tunn mässingstråd.

PonCar
0

Och så har även kablarna fått färg och jag har nu byggt lite mer på framvagnen.

PonCar
0

Här motorn ur litet annan vinkel…

Azgaron
0

Trevligt bygge och bra start! Ser snyggt ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PonCar
0

Testmontering av hjulen. De kromade ekerfäljarna svartmålade nu. Idag fick också karossen en omgång grundmålning med Tamiya matt svart spray…

Azgaron
0

Snyggt!

Farau70
0

Ser oerhört "nice" ut Skrattande

Hektor
0

Stiligt Pontus!

Baloo1983
0

Snyggt

http://www.wix.com/mstromgrenm/baloo

PonCar
0

Karossen hemma igen efter lackning på jobbet. Tamiya spray TS14 blank svart två omgångar på en grund av Tamiya spray matt svart, Sedan ett lager klarlack. Så härmed avslöjas alltså färgsättningen på det här bygget…

Azgaron
0

Ser snyggt ut!

PonCar
0

Det har trots allt inte stått helt still i bilverkstan. Alfan tar form så sakteliga. Att fixa kromlisterna med BMF (bare metal foil / metallfolie) var väldigt tålamodsprövande. I går sattes karossen ihop med chassiet och motorn limmades på plats.

PonCar
0

Kylargrillen har modifierats lite -sågade ur själva grillen från kylarsargen och ersatte den med svartmålat finmaskigt metallnät.

Charlie82
0

Aaaahhh… Så vacker! Snyggt jobbat!

PonCar
0

Byggsatsens "instrumentpaneldekal" saknades. kanske var lika bra, för istället gjorde jag en egen variant och borrade/filade ur hål för instrumenten, satte en bit svartmålad plasticard bakom och droppade lite klarlack sen i "hålen".

Baloo1983
0

Otroligt vackert byggt… När man ser såna hära byggen vet man att man har mycket kvar att lära.

Azgaron
0

Ser snyggt ut! Kul att bygget går framåt!

Dioramabyggare
0

Jättesnyggt bygge!

Jag kan nästan höra ljudet från den raka sexan…

erihan
0

Oerhört vacker bil och modell!

PonCar
0

Tack ska ni ha! Det värmer alltid med lite uppmuntrande kommentarer. Extra bra, då elementet bakom byggbordet  är kass och det är -12 ute… Man får bygga sig varm. Som vanligt när det gäller de här gamla veteranerna måste jag klura ut nåt smart sätt (o inte för komplicerat) att göra motorhuven öppningsbar. Har testat lite olika varianter på mina tidigare byggen. Oftast blir det nån lösning med tunn pianotråd och mässingsrör av minimal dimension…

[Tunnan]
0

Jättesnyggt bygge Pontus.
En härlig gammal bil.
Har en kompis som är ett Alfafan och han skulle säkert dregla över dom här bilderna.Tungan ute

PonCar
0

Man får dregla så mycket man villSkrattande. Visst är det nåt visst med de här italienska fullbloden!

petzon
0

Ser väldigt trevligt ut. Modellen lyfter verkligen av dina konverteringar såsom kylargallret, urborrade instrument mm.

PonCar
0

#23 Tack petzon! Det som stör mig är dock, som alltid när det gäller dessa veteraner, att hjulekrarna blir så oproportionerligt tjocka jämfört med förebilden. Har kollat fotoetsade ekerfälgar, men det finns väldigt lite till den här typen bilar -nästan allt som finns är till typ 60-tals ferraris o liknande (med riktigt feta däck), eller till moderna "gatbilar". Hittade en engelsk firma som gör bilbyggsatser i vitmetall i 1:24 och de har några lösa hjulsatser med fotoetsade ekrar, men de kostar bra med kosing och svårt att veta om de sedan passar överhuvudtaget.

PonCar
0

Har ikväll lyckats pilla ihop en "gångärns" konstruktion till motorhuven med hjälp av 0,2 mm pianotråd, 1 mm kopparrör och "superlim".

PonCar
0

Så här såg det ut innan jag monterade ihop "gångjärnen":

PonCar
0

Och här ett test med hopmonterad motorhuv.

PonCar
0

Beställt lite sifferdekaler på e-bay också, som förhoppningsvis ska passa i stil med den gamla Alfan. Det skall ju alltså bli en "nostalgi-racer" av den här är tanken.

Azgaron
0

Snyggt fixat med huvgångjärnen!

petzon
0

#24 skulle det gå att bygga egna ekerfälgar av mässing? En svarvad hjulring och ett svarvat nav som man löder in ekrar av rakdragen mässingstråd på?

PonCar
0

Allt är säkert möjligt -har sett byggare på nätet som knåpar ihop de mest fantastiska saker (även fälgar) från scratch. Men själv har jag varken utrustningen, kunskapen, tiden eller knappast tålamodet att göra det. Men vem vet…en vacker dag så kanske…Om man inte nödvändigtvis måste jobba till 75 så.

PonCar
0

Lite detaljer har tillkommit sen sist i Alfa-verkstan. Vindruta på plats och hjulen med sina "knock-off" bultar likaså. Under behandling är den hopfällda sufletten som jag klätt in med folie från ett Lätta-paket och skall måla mattsvart. Margarin-paketfolie tycker jag är bra till sånt som man vill ha en lite textil struktur på -det är ju liksom svagt mönsterpräglat med en matterad yta.

Baloo1983
0

Grymt snyggt… Så impad.

Azgaron
0

Tjusigt!

[ban]
0

Trevligt och fint bygge.

Mvh Bengan

Charlie82
0

Otroligt vackert! Vilket bygge!

PonCar
0

Tack, visst är det en vacker bil, men inte är själva bygget så märkvärdigt. Lite små koverteringar bara, annars rakt ur lådan. Tänkte försöka få dit en av de införskaffade Fujimi-förarna också, men benen är alldeles för långa för att de ska få plats. Får väl helt enkelt och brutalt kapa av dem nånstans nedanför knäna och sen limma dit fötterna igen -man ser ändå inte så bra därunder.

[Tunnan]
0

Mycke tjusig bil.Glad

PonCar
0

Alfan har nu fått sina "Racing Numbers" !

PonCar
0

Bakifrån…

Charlie82
0

Ååhh vad snyggt!!!Tungan ute Lädermössa, tweedkavaj och äppelknyckarbyxor till bara.

Azgaron
0

Läckert!

[Tunnan]
0

Mycket tjusigt.
En sådan bil hade gärna fått stå i mitt garage. Flört

fjantomen
0

Snyggt! …. Otroligt avis på din talang Pontus… Flört

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Hektor
0

Mycket bra Pontus! Den kommer att göra sig bra framkörd utanför slottet!

[Henke29]
0

Den ser ju kanon ut Skrattande
Härlig bil allstå.

PonCar
0

Håller på med "remake" av några Preiser- och Fujimifigurer som jag tänkte skulle få hänga med Alfan till Solna och CCM-open 17/3. Man känner sig som en styckmördare när man gladeligen börjar kapa både armar och huvuden och ben litet här och var. Figurer i denna skala är hel nytt för mig, så vi får se vad det blir av det… Passade på att för första gången köpa på ig några Vallejo-färger i Stockholm idag då jag var där "å tänstens vägnar". Ska testa hur det funkar att måla gubbarna med dessa.

erihan
0

Ser fantastisk ut! Jag såg ett liknande original för ett tag sedan när jag var på Louwman museet i Haag. Det är en av världens finaste privatsamling av bilar med över 230 bilar i ett 10000 kvm nybyggt museum….rekommenderas för alla bilälskare!

http://www.louwmanmuseum.nl

PonCar
0

Ja, den där kunde ju faktiskt tänkas vara fölagan till byggsatsens "box-art". Enda skillnaden är att "min" Alfa har kromribbor som fortsätter från fotstegen en bit upp på bakskärmarna. Musei-bilen på fotot har det tävlingsutförande som man oftast ser på dessa gamla Alfor, med tre strålkastare fram och de där lite märkliga lyktskydden i rödfärgad celluoid. Men eftersom nästan alla byggsatser jag sett av denna bil är gjorda just i det "stuket" så ville jag göra något lite annorlunda.

Verkar ju vara ett fantastiskt bilmuseum Louwman-museet. Dit borde man åka helt klart!

kelderek
0

Mycket snyggt bygge! Glad

Du var lite osäker på årsmodellen, det verkar vara en 6C 1750, vilket placerar in den mellan 1929 och 1933.

ElLobo
0

Tråden går vidare i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer