Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2086 ggr
PonCar
0

Matta ner Vallejofärger?

Har för första gången testat Vallejo akrylfärg. Penselmålar några figurer i skala 1:24. Väldigt smidiga att använda och man slipper ju thinner, terpentin och lacknafta… Men jag märker att de flesta färgerna får en ganska blank finish (eller halvblank) när de torkar. Enda undantaget (bland de jag har) är "skin", dvs hudfärg, som blir riktigt helmatt. Finns något trick för att få en mattare finish på övriga kulörer? Ser ju lite knepigt ut med halvblanka skjortor, jeans osv… Törs jag testa att lacka över med Humbrols matta klarlack? Eller det kanske inte alls funkar med en lösningsbaserad lack ovanpå en vattenbaserad akryl? Eller borde jag kanske köpt någon matt lack som Vallejo har i sitt sortiment?

Som alltid Tacksam för tips!

Joppo
0

Jag brukar blanda i lite Tamiya Flat Base(X-21) när jag målar figurer med Vallejo. Min blandning är typ 50/50 vatten/färg och sedan blandar jag i typ 5 % flat base i denna blandning. Det fungerar klockis tycker jag.

Det funkar såklart också att köra på mattlack efteråt, men personligen tycker jag det "dödar" mättnaden och kontrasten i färgerna på ett mindre smickrande sätt.

PonCar
0

Ok. Tamiya Flat Base alltså. Värt att testa helt klart. Tack för tipsetGlad