Alclad II
Om man inte kan använda Alclad II att måla med pensel, vad skall man använda sig av då? Det är kromen jag tänker på.
Chistian
Det är airbrush som gäller. Inte bara till "Chrome" utan till alla Alclad II.
/Stefan
Jo, det är liksom det jag vet! Därför letar jag efter en färg som man PENSLAR på. Själv använder jag mycket Humbrol, men det finns kanske andra fabriket som är bättre på efterlikna kromen än vad dom är.

Jag tycker det väldigt svårt att få till kromfärg med pensel. Det som känns närmast är Hu 11 eller Hu 191, som liknar Tamiya X-11, Revell 90. Det gäller att tunna ut och dra med jämna långa drag
Stefan - Modellbyggare

Fast är det t.ex. en kofångare så skulle jag ta Bare-metal foil
Stefan - Modellbyggare

Har prövat mig igenom en del Chrome Silver - Silver färger och den som ger den bästa krom intrycket är nog Model Master Silver, den påminner om Humbrols men fungerar bättre, för mer matt krom finish kan man med fördel använda Tamiyas Chrome Silver
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tack för svaren!
#4 Är det inte "svårt" att hantera foilen? Kan tänka mig att det fordras en hel del vana för att få det snyggt!? Det är helt klart ett "hett" alternativ. Vet du något inköpsställe?
#5 Var köper man Model Master Silver?
Christian

Det finns att köpa på många ställen som t.ex.
…lite tips från tillverkaren: Bare-metal foil
Stefan - Modellbyggare
#2 Ja, jag missförstod nog din frågeställning. Med tanke på att du döpte tråden till "Alclad II" och din formulering, så var det kanske inte heller så konstigt.
Hursom helst, jag tycker också att Model Master "Silver Chrome" #1790 alt #2734 är bra. Någon övertygande "kromfinish" blir det kanske inte, dock. Precis som många andra "kromfärger" så är den även känslig för fingeravtryck & liknande.
Bare Metal Foil är inte så dumt, men det beror ju på vad man ska använde den till. Komplexa former är inte enkla att klä i BMF.
/S

#6: Model Master finns hos Harambee i Stockholm, sen har vi en brittisk firma Relish Models, dom säljer till skillnad från amerikaner även enamelfärg.
#8: Det är lite till och från, ibland lyckas man väldigt bra, jag lyckades få kompressorn till min Nimrod att se precis ut som krom, sen kan man ju diskutera om en kompressor skall se ut som krom, men det är en annan femma! Över huvud taget lyckas man betydligt oftare med MMs silver än Humbrols, dessutom ger MM en bättre och jämnare glans än Humbrols. Senast jag målade Ghostriders kedja fick jag också till den där kromglansen vilket kan vara marigt på såna ytor så den sträcker sig fint. Dom gånger jag misslyckats minns jag inte (selektivt minne?) men dom förekommer säkert.
Det värsta är att det finns inget säkert recept vad man gör rätt när man lyckas, det bara blir så.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus