GB 15: PM 1/72 Lippisch P.13a
Vilket fusk! En riktig plastmodell… 
Jag har precis plockat fram en Unicraft bakelitklump av samma kärra
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Yep, det var ditt planerade bygge som fick mig att plocka fram den här ur garderoben 
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ser intressant ut Peter!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#2: Anmäl den till GB #15 innan den blir alltför färdig! 

#4 Ja får jag lov att göra det så gärna 

#5: Jodå, det godkänner jag! [Mutorna tar vi nästa gång!
]
Jag skriver in den i gruppbygget.

#6: Låter bra! Det är så man luras in i mutträsket alltså, ett "gratisprov" och sen är man fast 

#9: Har du sett att det är en liten glipa?
Det där fixar du galant, det vet jag!
Ser som sagt ut som att det skulle behövas lite spackel!
Ser bra ut annars Peter!

#10: Nää vad säger du? Det måste jag kolla närmare på
#11: Jo det ser ut så, ska ta och spackla lite ikväll när alla andra gått och lagt sig här hemma 

Vilket härligit bygge 
Häftigit plan tycker jag..

#14Tack Henke! Sau bygger ett likadant, ska bli kul att se vilka olika kamouflage vi kommer att förse dem med 
Ja de ska bli kul att se 
Snyggt Peter! Kul att det går framåt här med! 

#18: Här händer det saker!
Nice! Alltid kul när byggena fått färg!
Härligit kul att få se detta plan igen..

![]()
Kul kärra
Jäklar vad du bygger Roca… Du måste snart ha en hel flygarmada stående i bokhyllan(eller hyllorna mer troligt…)
Tjusigt! Trevligt kammo!

#23, 24: tackar ElLobo och Joppo
, ja jag har nu drygt 50 byggda modeller - det börjar bli trångt i hyllorna men också i skåpen med de obyggda byggsatserna…
#25: Tack, Håkan! Ja jag tänkte jag måste hitta på nåt annorlunda med den här modellen, som ju är en "Luft '46"-kärra, då kan man ju ta ut svängarna lite - kanske blir det nån udda nationalitet/märkning också.
#22 Med lite längre svans så kan man tro att det ska bli en Marsupilami. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#27: Ja det vore nåt det! Nu när jag bygger en Tintin-tågbana, varför inte lite Spirou-inspirerat byggande också också
, Spirou och Nicke hade ju rätt häftiga bilar och Zafirs flygande farkoster går ju heller inte av för hackor!
Men nu måste jag få slänga ut en fråga/spekulation; den där "ramjet"-motorn som planerades sitta i den här Lipppisch-fågeln, skulle ju evgå på kol - en kolbit skulle placeras i nån nätkasse i luftintaget och antändas medelst gaslåga. För att komma upp i nog hög fart för att motorn skulle funka bra skulle planet startas med startraketer. Nån aning hur såna skulle ha sett ut? Skulle dom i så fall gå på T-stoff? Funderar på ett diorama nämligen 
Mycke härligit färgcamo på denna 

Tackar Henke
får se vad det blir för märkning nu då!

Ser bra ut Peter!

Tack Håkan!

Stiligt bygge, Peter! Lite lustig maskin, eller..? Minst sagt orginellt utseende.
/Stefan

Snyggt bygge, Roca! Den där blev fin!

#36,37: Tack ska ni ha båda två! Jo, verkligen en märklig maskin, den låg väl i framkanten av den aerodynamiska såväl som jetframdrivnings- forskningen i slutet av andra världskriget. Som jag förstår det skulle den startas och drivas upp i mycket hög hastighet av en raketmotor driven av s.k. T-stoff, sen skulle ramjet-motorn kunna startas och ta vid. Skulle nog ha varit svårt att både hinna styra, sikta och lyckas skjuta ned långsamma propellerdrivna bombare, var ju nog tricksigt med en Me 262 som inte gick så himla fort.
Här är föregångaren till P.13a, glidaren DM-1:

#39: Tackar! Det ska jag göra, bra tips! Hur har det gått med din P.13a?
Blev snyggt Peter! Inte funderat på att göra en mistelvariant med denna också?

Tack Håkan! Om du menar med glidflygplanet, DM-1 så är svaret ja - det ska monteras ovanpå en Siebel Si 204 från KP/Kopro i sinom tid! Sen skulle man ju förstås kunna göra en Mistel med P.13a som övre komponent också, har hittat ett utkast till åtminstone något åt det hållet, här:
Vet inte om jag tänkte på nån speciell version, utan mistelkonceptet rent generellt, så båda skulle ju kunna vara kul att se!
Intressant sida! Sparad!

Just det! Ja, den ena ska bli del av en Mistel i alla fall, får se hur det blir med jeten! Häftigt skulle det nog kunna se ut i alla fall!

Finfint plan Roca.
Lyckades de nånsin få upp den där kärran i luften? Eller har den bara existerat på pappret?
Mvh Jesper

Tackar, Joppo! Nej, den var bara ett pappersprojekt, även om en flygande skalamodell (glidare) tycks ha existerat.

Jättesnyggt Roca!

Tack! 

Roligt att få vara med här fast jag blev lite försenad!

#51: Det lilla överdraget räknas inte. 

Vad är det här nu då? Jo, den lilla deltan måste ju ha både T-stoff och kol för att kunna flyga, så jag tänkte bygga en försörjningskolonn till den 
Först ut är en dragare; ett gammalt diesellok i skala H0 från Lima. Jag fick det här loket av grannpojken någon gång 1982 kan jag tänka mig, 28 år sen! Har inte rört det sen dess. Nu är det dags! Det liknar i alla fall lite ett Wehrmacht diesellok V36 eller så…ska bli en "look-a-like" i alla fall, men hela den här tråden är ju ändå hypotetisk, så det blir fri färgsättning
kåpan är nu grundad!
Tjusig Lippish du fått ihop Peter!
Ska bli spännande att se hur loket blir!

Tack Håkan! Ja, ska fundera på lämpligt målningsschema och ev. också bygga en interiör och skaffa en lokförare.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hittade en liten Lippisch "what-if story" i datorn, som jag tydligen hade skrivit utifall min P.13a skulle bli en tysk, JG 54-maskin
. Bifogas som PDF…

Jag fortsätter att förbereda ett litet (?) diorama med ett tågset som kommer för att leverera kol samt troligen raketmotorbränsle till min lilla deltavinge. Lokets kaross samt kolvagnen har nu fått sig en omgång Dunkelgelb, som ska få vara grunden för ett ökencamouflage.
Ser snyggt ut Peter!