Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 6403 ggr
Mr_Walker
0

Undervattensdiorama

Hej jag har en liten fundering på att göra ett undervattensdiorama

eventuellt sandbotten, sen vatten sen en ubåt i vattnet, inte så mycket diorama kanske utan mer ett undervattensställ. tanken är ju att gjuta in en ubåt i något mer eller mindre transparent (blåfärgat) mtrl, tips eller länkar till detta.

funderar lite på polyester, men det kanske smälter modellen färg etc

Tacksam för tips.

StefanW
0

Tänk lite utanför "boxen"! Försök att istället göra väggar och/eller vattenyta utan att "gjuta in" modellen i något som skulle förstöra den.

Kommer ihåg en del exempel från IPMS-open i Stockholm från 2008 i diorama klassen

Ett till från 2007 i diorama klassen

Stefan - Modellbyggare

Joppo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stefans förslag är nog det bästa för eftersom det är förhållandevis enkelt att göra, men känner du gör att ge dig på ett mer komplicerat bygge så kan du gjuta genomskinligt vatten av resin. Jag har ingen egen erfarenhet av det, men utifrån vad jag läst så ger resinet ifrån giftiga ångor när det är flytande(du behöver mao en gasmask) och det är ganska dyrt.

En byggare som du kanske är intresserad av Jean Bernard André. Jag vet inte om han gjort nåt undervattendio, däremot har han gjort massor av häftiga vattendion: http://www.jbadiorama.com/gallery-jba-diorama

Mr_Walker
0

Den typen av vatten, en "Kub" är precis vad jag menar. Men resin är ju ett samlingsnamn för flera typer av harts, matris etc. Men undrar om polyester (båtplast) eller epoxi eller nåt annat är lämpligast.

starhawk
0

Polyester kan du inte använda! det löser upp polystyren som dom flesta modeller består av, epoxy är däremot helt okey

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0

#3 Jag tror detta är vad du efterfrågar:

http://www.sylmasta.com/acatalog/copy_of_Ultra_Clear_Polyurethane__PU__Resins.html

Det finns såklart ett flertal olika märken och vilken som ger bäst resultat bör du nog forska lite i innan du öppnar plånboken.

petzon
0

Det finns vattenbaerade alternativ också. Jag användeWoodland Scenic Realistic Water för mitt dio "mini Oseberg. Bra, men dyrt

Joppo
0

#6 Dock brukar väl sånt där vatten du syftar på inte användas till för att göra djupt vatten? Det är väl främst till att göra typ vågor och grunda pölar om jag förstått det hela rätt. Står det på flaskan vilket det rekommenderade maximala djupet är?

Mr_Walker
0

Tackar för bra info.

Som jag ser det så är det bästa om man kan hitta nåt som INTE köps i hobbyaffär, då mängden skulle göra det väldigt dyrt.

Tex epoxy som man använder till att laminera med där inte polyster fungerar typ frigoloit etc går  ju att skaffa via båttillbehör, varv osv i större förpackningar.

MEN, ett par problem som jag kan se, vätskan bör ha neutral eller ingen egenfärg för att inte påverka färgmässigt.

under härdning får inte temperaturen bli så pass hög att modellen missformas smälter.

Man kanske måste gjuta dettta i flera lager för att undvika att en stor solid bit får sprickor, samt att man vill ju inte se några skillnader i mellan skikten isåfall.

petzon
0

#6, står inget om någon begränsning av totala djupet, dock max 3 mm per lager. Jag göt 15-20 mm i mitt diorama, men många lager.

Joppo
0

#9 Hrm… Intressant. Jag har själv tänkt att göra en liten "puck" av vatten för att använda som en diorama bas och den teknik du beskriver låter rätt smidig. Har du någon bild från sidan av din vattenvolym där man kan se hur pass tydliga skikten blir?

petzon
0

# 10 tyvärr har jag ingen bild från sidan och kan inte heller ta någon eftersom jag nu monterat plywoodkanter på sidorna. Jag har dessutom målat mellan några av skikten för att få en lagom genomskinlig djupkänsla. Det fungerade kanon att måla tunnt med konstnärsoljefärg mellan två skikt för att få den härliga djupkänslan.

Jag har inget minne av att det blev några tydliga skikt.

I ditt fall skulle det inte funka med en plexiglascylinder istället för att gjuta, eller har jag uppfattat din idé fel?

starhawk
0

Jag fattar det som att idén är att ubåten liksom skall sväva i vattnet, svårt att åstadkomma det utan att gjuta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

#10 Ciao Joppo, i F.A.Q. använder Mig "Artificial Water" från Andrea. Sök på YouTube så hittar du ett & annat.

Personligen tror jag att ett "glasskåp" som StefanW föreslår i #1 är den bästa lösningen. Tror att det kan bli rätt knepigt om man ska gjuta en relativt djup/tjock vattenmassa. På något sätt, så föreställer jag mig att ett dio med en ubåt bör vara så designat att man får intrycket av att ubåten är "i djupet", så att säga = en försvarlig volym "vatten".

Gjuter man med 2-komponents produkter så blir det oftast en rejäl värmeutveckling vare sig det är Polyester eller Epoxy. Dessutom brukar Epoxy inte vara särskilt klar, även om jag har sett att det finns. Finns anledning att vara försiktig när man använder Polyester eller Epoxy - av flera olika skäl.

Joppo
0

#11 Ok. Det låter bra. Jag kikade lite i ditt galleri och jag måste säga att resultatet såg mycket fint ut. Det vore soft om jag kunde använda din teknik eftersom den verkar vara smidig och inte så "giftig". Är vattnet typ som genomskinlig akrylfärg?

Anledningen till att jag vill gjuta vattnet själv är så att jag få färgen i rätt nyans och kanske även göra en botten.

#13 Just det… Jag får ta mig en titt i boken.

petzon
0

#14 det är en lite seg massa, unefär som sirap, fast något mer lättflytamde. Ljust blåvit nät man häller i den glasklar när den torkat.

Mr_Walker
0

Här är ju en som lyckats, får forska vidare på detta. rätt liten visserligen.

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=167004#1402948

erihan
1

I Tamiya Model Magazines oktobernummer finns det beskrivet hur diroamat i #2 gjordes. Han ville gjuta allt i ett lager för att undvika skarvar. Killen provade allt möjligt som inte funkade. Till slut hittade han polyuretan resin som han avnände och som fungerade. Enda problemet var tydligen att det finns viss risk för bubblor när man gjuter…

Erik

PonCar
0

Spännande det här med vatten! Själv använde jag "Modellwasser" från Faller -ett slags tvåkomponents flytande plast- när jag gjorde vattnet till mitt SAAB S17 Diorama (sjöflygplan i vatten). Dyrt och luktade förskräckligt starkt under härdningen.  Gjöt flera ca 5 mm lager tills jag fick det ca 20 mm djupt. Polyuretan resin låter ju som ett intressant material, men som sagt -ångorna är nog inte att leka med!

Joppo
0
StefanW
0

#19 Otroligt fin!

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

#19. Fantastiskt bra gjort -men det hade nog vart ännu bättre om han inte gjort "ytvattnet" så väldigt blått. Men det kan ju vara kameran som förstärker det blå också. Alla detaljerna gör ju att man kan kolla hur länge som helst och hela tiden upptäcka nya grejer. Läckert!