Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5342 ggr
windh
0

Tips på ljuddämpning av kompressor?

Hej,

jag har en Revell Airbrush Compressor (Gamma) och den låter en hel del. (inte lika mycket som andra "stora" komressorer, men ändå lite störigt i lyhörd lägenhet)

Har någon nåt kreativt tips på ljuddämpning?

(Jag vet att tryckluftstub är ett alternativ, tänkte bara se om man kan dämpa denna maskin innan jag ger mig in på nya investeringar..)

mvh

Johan

EDIT:

Här någon testat sånt här?:

http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/434210/Frisk_Air_Aerosol_0_75l.html

(känns ganska oprecist.. hur länge räcker en sån där burk?)

Får bli tub med kompressor annars. Har för mig att min morfar har en gammal tub och kanske även kompressor! Min morfar är som skalman. Har ALLT. Mycket fantastisk gammal man. Nog om detta!

Proosen
0

Har inga bra tips på ljuddämpning men kan avråda dig från dessa luft på burk. Funkar inte särskilt bra, de blir kalla så det fryser på utsidan och tappar då trycket. Dyrt blir det också i längden.

Har själv funderat på om man skulle kunna göra en dämpad låda med någon slags ljudfälla så att den fortfarande är dämpad trots fri luft till kompressorn. Är dock inget längre kommen än just funderingar tyvärr.

Niclas

starhawk
0

Använde själv en sån där flaska i början, inget att satsa på i längden, kompressorn är klart överlägsen. En låda klädd med bullermatta på insidan kan nog funka för att få ner kompressorsljudet, ställ kompressorn på en vibrationsdämpande matta och sätt lådan över

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TommiN
0

min kompressor ligger på en 1cm tjock gummimatta,som jag "lånade" från jobbet,men har även byggt en låda till min förra kompressor,nackdelen var att det blev väldigt varmt i lådan,dock så var den väldigt effektiv,hörde knappt kompressorn.

windh
0

OK tack för tipsen! Tanken är väl att en vacker dag flytta till eget hus och då är det ju inga problem med kompressorn. Tänkte prova en sån där burk-variant för nån liten målning.

windh
0

Vad tror ni om tryckluftstub+regulator då? (menade tub+regulator, inte kompressor, i slutet av första inlägget….)

TommiN
0

tjaa,men tysta kompressorer kostar inte alltför mycket heller..Flört

windh
0

Mja, den "tysta" på matton går på 4500:- !!! Min halvkassa Revell kostade 1500:- har jag för mig.

TommiN
0

Finns på Blocket en massa kompressorer,bla en Silair som jag vill ha..Glad

[Hayabusa]
0

Kolla på denna sida:

www.dieduese.de

Bra priser på kompressorer, speciellt nu när Euron är hyfsat billig.

/Stefan

windh
0

Ok, tack. Nu har jag ju redan en kompressor. Som jag tycker låter lite för mycket. Var det någon som hade erfarenhet från tryckluftsTUB med regulator?

mvh

J

windh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådärja.. Hämtat tuben hos min morfar! Dock hittade vi inte regulatorn..

Men halvvägs där iaf!

Imorgon bär det iväg till närmsta dykaffär för konsultation.

(nej det är inte menat som ett gäspigt fallos-skämt! Tungan ute)

windh
0

OK, nu är det nerlagt med tub-äventyret..

Åkte först till avfallsanläggningen för att bli av med den ena tuben jag fick med mig (alldeles för gammal och sliten) och de tog inte ens emot den…

Åkte till dykcentrat för att fråga om tuben och tydligen så var ventilen ogiltig och det skulle behöva bytas ut och provtryckas och sedan med manometer och tillbehör så hade det rusat upp långt över 3000:-

Känns då bättre att spara ihop till en tystare kompressor..

Slutade med att jag fick betala 200:- i skrotningsavgift för tuberna.

Tyst

mvh

Johan

windh
0

Oj sorry, missade lite i kontexten där… tack för tipset!