Tamiya KV-2 Gigant
Mitt första seriösa bygge blir denna, som jag beställde från Byggmodellen. Bra hemsida och snabb leverans :)
Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.
Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se
Min första fråga är, ska jag måla chassit? Man borde göra det, eller?
Ska även passa på och fråga vart man kan införskaffa airbrush från ett trevligt företag i Sverige? eller finns det några lämpliga hemsidor i t.ex. UK?
Sedan finns det ju delar som redan är i rätt färg från början, ska dessa målas ändå? tänker t.ex. på dessa: http://www.flickr.com/photos/74534825@N07/6727213425/

Målningen har jag inegn uppfattning om , det får pansarbyggarna bestämma. Och alla delar ska målas, annars ser det "leksaksmässigt" ut. 
Men när det gäller airbrush så tycker jag att det första du ska göra är att bestämma vilken slags spruta du vill ha. SEDAN kan du börja leta distributörer.
#1 Måla alla delar
Annars kommer det att se leksaksaktigt ut som Lobo skriver. Dock kan du sätta samman chassit med överdelen innan du gör detta.
Ett annat tips är att montera på hjulen efter målning och vädring, eftersom det blir mycket enklare att komma åt allt då.
Jag har tänkt mig en Double Action Internal Mix, med överliggande kopp. Iwata verkar vara ledande så blir nog dem. Jag har läst igenom guiden ''Att köpa airbrush'. Vill ha en tystgående kompakt liten kompressor.
Sedan är jag förstås öppen för förslag. Vad använder ni och vad rekommenderar ni? känns säkrare att köpa något som någon annan redan har och använder :)

#4: Du har väl sett att denstore har några Olympos och Richpen sprutor till salu?
Min "arbetshäst" är en Iwata Eclipse hp-cs: http://www.spraypal.com/shopexd.asp?id=16
Den har en 0.35mm-nål som lämpar sig till små till medelstora arbeten. Utomlands kan du köpa en sån för typ 1200 kr.
Jag vet att många även gillar Harder & Steenbecks sprutor.
De har sprutor som levereras med både 0.2 och 0.4mm nålar, vilket gör att du får spruta med ett bredare användningsområde.
http://www.spraypal.com/shopexd.asp?id=1788
Spraypal=Bra priser utan risk för tullpåslag
Jag har stött på problem. Jag började med att måla med färg från Model Master, som Byggmodellen(butiken) rekommenderade för att penselmåla. När jag öppnade burken så var färgen väldigt flytande, vet inte om det var någon vätska över den riktiga färgen eller ej, men jag rörde lite i bruken så att allt skulle blandas(kanske skulle ha hällt ut vätskan först, om det var något annat än färg). Sedan så målade jag, men problemet är att det blev dåligt, eftersom färgen var så flytande så fäste den inte bra och det blev halvt dålig målat med fläckar som inte fick färg, se bild: http://www.flickr.com/photos/74534825@N07/6731386953/
Sedan tittade jag i en översättningstabell från Model Master --> Tamiya --> Humbrol och kom fram till färg nr 30 för Humbrol. Jag testade färgen från humbrol på en annan del och fick mycket bättre resultat: http://www.flickr.com/photos/74534825@N07/6731387149/
Vad gjorde jag fel? är det meningen att man ska måla två gånger med Model Master?
:(

Färgen behöver blandas riktigt ordentligt, vissa färgfabrikat mer och längre än andra. Och vätskan som du såg i flaskorna ska vara kvar, och blands med resten av innehållet i flaskorna.
Model Master är en akrylfärg och i de flesta fall täcker dessa sämre än enamelfärg. Och när man målas ska det göras med tunna lager och därför är det inget ovanligt att man får måla flera gånger för att det ska bli bra.
Dessutom underlättar det om man grundmålar bygget innan man sätter igång med täckmålning. Själv tvättar jag alla byggen med vatten och diskmedel samt grundmålar sedan när det är helt torrt, innan jag sätter igång att måla.

Har väldigt lite erfarenhet av Model Master acryl men att den inte täcker vid första strykningen är föga förvånande, akryl gör väldigt sällan det om alls. Min erfarenhet av akryl är främst från Tamiya. Däremot så finns ju Model Master enamel, täcker ofta redan vid första strykningen men som regel måste man måla minst två skikt för att få en täckning.
Man skall absolut inte hälla ut någonting från färgburkarna, att färgens olika ingridienser skiktar sig är normalt, din uppgift är att blanda dem väl och första gången du använder en färg kan det ta ett tag men rör på bara! När den är väl blandad så täcker den för övrigt bättre
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Blir att testa mer imorrn då. Detta är mitt absolut första seriös bygge nånsin 
Det är dags att måla banden till stridsvagnen. De ska målas metallic gray, enligt instruktionsboken. Ska jag göra detta eller ska jag ta en annan färg från början för att skapa en bra vädring senare? har letat upp lite bilder på KV-2:an för inspiration:
I bild 4 så finns det ingen skit eller smuts på banden.
Hej!
Jag brukar sprutmåla banden i metalic grey (XF-56) och därefter vädra med någon kraftigt utspädd ljusbrun-beige färg.
Slitytor på band och metalbärhjul (som finns på KV vagnar) vädrar jag inte utan behåller metalfärgen på(ungefär som bild 5).
Roger
Det går framåt med min modell :) såhär långt har jag aldrig kommit förut utan att ge upp :P lite bilder..
Ser riktigt bra ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!