Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 4748 ggr
Harvåker
0

Opel Blitz 1/35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Nu har jag börjat bygget av min Tamiya Opel Blitz.
Eftersom jag kommer att bygga den civil använder jag MIG:s hjul, dessutom har jag Plus Models motorsats.

Harvåker
0

Motorn är bara löst ställd i chassiet.

Azgaron
0

Ser bra ut så långt! Ska bli kul att se en civil version.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PonCar
0

Roligt att se en rejäl gammal lastbil bli till! Vilken fin motor förresten.

Charlie82
0

Kul bygge! Var det denna som skulle föräras med en hederlig V-plog?

Harvåker
0

Japp, den skall förses med Plus Models V-plog.

[ban]
0

Kul med civil lastbil.

Mvh Bengan

Harvåker
0

Har smockat ihop plogen. Eftersom den är gjord för Italeris Mercedes (med fyrhjulsdrift och högre markfrigång) har jag byggt ett nytt övre fäste av styrenprofiler.

Azgaron
0

Snyggt!

Harvåker
0

Pillat på lite detaljer i motorrummet och fixat huvarna:

Harvåker
0

.

Harvåker
0

.

Azgaron
0

Snyggt! Det har du gjort bra!

Modellfreak
0

Åå, så fränt! Skulle välgigt gärna bygga en jag med! Hade funderat lite innan jag såg ditt bygge komma igång och nu blir jag väldigt sugen, är det ett svårt bygge?

Harvåker
0

#13, menar du Tamiyas Blitz? Den är riktigt rolig att bygga, väldigt bra passform och nästan inga gjutrester, några tråkiga utkastarmärken på insidan flaket bara. Om du menar detaljeringssatserna så är spetsplogen oväntat lätt med mycket bra passform. Motorsatsen är knepigare med många väldigt små delar, det blir mycket borrande med 0,5mm borr och förstärkningar med mässingstråd för att det skall hålla ihop. Men resultatet verkar än så länge vara värt besväret. Sedan skall jag försöka dra lite el under huven också, då börja det bli väldigt pilligt…

Modellfreak
0

Ja det var väl igentligen konverteringssatsen jag tänkte på, (altså plogen) om man kan kalla den det. Men det låter ju bra i vilket fall.

Dioramabyggare
0

Supersnyggt detaljarbete, Harvåker!!!

[Henke29]
0

Vilket härligt lastbils bygge Skrattande
Så här långt ser allt kanon ut,

Charlie82
0

Ser riktigt bra ut! Kommer att bli kanon!

[Hayabusa]
0

Ser väldigt lovande ut, snyggt som attan Glad

PonCar
0

Vilken motordetaljering i den skalan! Hur har du gjort huvarna? Är de i tunn aluminiumplåt eller något?

Harvåker
0

Tack alla!

Huvarna är en del i Plus Models motorsats, de är gjorda av foto etsad mässingsplåt, gälarna får man böja till lite bara.

Harvåker
0

Puh… tog en timme att dra tändkablarna…

Charlie82
0

Mycket fint detaljarbete du gör!

Modellfreak
0

#22 Då får vi hoppas att de inte lossnar av misstag Förvånad! De ger väldigt liv till modellen!

[Tunnan]
0

Mycke snyggt bygge och väldetaljerat till tusen…härligt.Flört

Azgaron
0

Snyggt med tändkablar på en 1/35a!

Harvåker
0

kul att ni gillar det!

Men jag vet egentligen inte varför jag gör det. Tändkablarna kommer troligtvis inte att synas sen eftersom höger huvhalva inte kommer att vara öppen…. Men om man på något sätt lyckas kika in mellan gälarna så sitter de där!

Apropå pyttedetaljer i resin, så vill jag passa på att tipsa om den här trevliga sågen som jag köpte från Jadar hobby i Polen. Den är superbra! Vansinnigt vass, stabil men tillräckligt liten föratt komma åt riktigt små detalter.

starhawk
0

Annars finns den här Tamiya-saxen avsedd för foto-ets, fungerade utmärkt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Bra tips på verktyg!

[Hayabusa]
0

Riktigt fin kabeldragning Flört

Harvåker
0

Så har jag dragit lite kablar i Opeln. Kablarna är gjord av tunn flerkardelig tvinnad elkabel och mätarviren är mässingstråd.

Azgaron
0

Snygg kabeldragning!

Sven-Erik
0

Vilket läckert bygge! Det här vill jag se uppdatering på! Skrattande

Harvåker
0

Jag uppdaterar när jag fått något gjort, men jag arbetar sakta… Skäms

ElLobo
0

Det här är väl inte sakta!?! Du har ju uppdaterat flera gånger sista månaden! Flört

Sven-Erik
0

Ta´t lugnt! Jag vill inte stressa på dig. Är själv en vääldigt långsam byggare så jag vet hur det är. Men den som väntar på något gott…Flört

Harvåker
0

Ingen fara! Väntar på lite spännande prylar som är ute på en långtur med posten nu…

Sven-Erik
0

#37. Tungan ute

Harvåker
0

Idag har jag pysslat lite med hytten, limmat i sätet och monterat motorn, igen (den lossnade när jag plockade bort hytten från ramen)….

Sen monterade jag strålkastarna på stoplar för att de ska sticka upp över plogen. Jag har någon gammal bild på ett liknande arrangemang.

Harvåker
0

Tittut:

ElLobo
0

Mycket snyggt!

Charlie82
0

Tjusigt!

Azgaron
0

Mycket snyggt!

IKV91
0

Fantastiskt detaljarbete!

Roger

Harvåker
0

Tack, hörrni!

Idag har jag funderat på målningen…. Det slutade med att jag bröt bort motorn igen, den måste definitivt målas separat. Jag tycker alltid det är svårt att se hur mycket som går att måla ihopsatt och vad som måste målas separat. ska se hur mycket av hytten och chassiet som kan limmas innan färgen kommer på.

Man kan sitta ganska länge ibland och bara titta på en modell utan att göra något. Men tillslut kommer man på något som kanske kan fungera och känner sig ganska nöjd trots att ett par timmar gått utan något synligt resultat!

Pelle

PonCar
0

Fantastiskt plogbilsbygge. Mycket spännande att följa hur den tar form. Lyktorna på förlängda fästen ser helrätt ut. Det där med att låta ett bygge vila och bara gå och blänga på det emellanåt innan man klurar ut hur man ska lösa nåt trixigt problem känner jag verkligen igen. Snyggt med de fotoetsade huv-halvorna. Tänk att det finns detaljerings-kit till det mesta! Synd att du fick demontera motorn, men att måla den på plats hade nog blivit nästan omöjligt med ett snygt resultat.

Harvåker
0

Tack! Jag hoppas att jag får tid att blåsa på grundfärg snart, men det finns fortfarande detaljer att lägga till, delar av karossen behöver lite mer spackel också innan det.

Harvåker
0

Äntligen har ett efterlängtat paket kommit; Parts ets-sats till opeln.

Skit att jag måste jobba som en galning resten äv den här veckan innan jag åker på semester en vecka…
Men sen vill jag bygga! Tungan ute

ElLobo
0

Då är det väl lika bra att vi drar igång del 2 av den här byggtråden. Del 2 hittar ni här.

Inlägget är låst för nya kommentarer