Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1546 ggr
PonCar
0

Håller tummarna...

Artikelrubrik i Södermanlands Nyheter igår, fredag 20 jan:

"Skavsta ser ut att få museum"

Artikeln fortsätter:
"Skavsta i Nyköping är numera det enda alternativet när flygmuseet på Arlanda ska flyttas. Luftfartsverket som äger flygmuseet, vill gärna att flytten ska vara helt avklarad under 2012."

Som nyköpingsbo är det bara att hålla tummarna för att allt går vägen!

ElLobo
0

Så Ängelholm är ute ur bilden nu? Det viktiga är väl att samlingen inte delas upp, tycker jag. För så blir det väl?

Har du möjligen någon länk till nyheten? Jag hittade i alla fall inget när jag letade på tidningens sida.

[Hayabusa]
0

#1 Saxat från Helsingborgs Dagblad 30/12-2011:

"En annan stor fråga handlar om Järnvägsmuseet som kommunen tagit över från Trafikverket. Här talar Tomas Fjellner om vikten av att en kommun har många besökspunkter.

– Museet fanns ju redan. Vad hade hänt om det avvecklats? Hur många besökspunkter har vi i Ängelholm? Järnvägsmuseet är en viktig plats. Det är mycket värdefullt att vi behåller det, säger han.

Det har varit tal om att överföra en civil flygmuseisamling från Arlanda till någon annan plats i landet. Men Tomas Fjellner ser inte kopplingen till Ängelholm.

– Det är ett kallt spår. Det måste finnas en koppling och ett personligt engagemang och det finns inte. Vi har redan ett fint Flygmuseum och det kan vi vara stolta över."

Tomas Fjellner är fd Flottiljchef på F10, jobbar numera som konsult åt försvaret. Saken är den att Ängelholms Flygmuseum drivs av en privat intresseförening och har helt enkelt inte kapacitet att ta över hela samlingen från Arlanda. De resurserna finns inte (möjligen inte heller intresset) och kommunen måste välja vad man vill spendera pengar på. Förra året kompletterades samlingen med en JAS39 och förmodligen finns även en 32 Lansen på önskelistan. Samtliga objekt har en koppling till F10, så även om det är intressant att visa andra objekt så får man välja väg & inriktning. Det var nog aldrig speciellt nära att Arlandas samling skulle hamna i Ängelholm.

/Stefan

ElLobo
0

Jo, när järnvägsmuséet var räddat kvar i Ängelholm försvann förmodligen alla chanser att få ta över flygsamlingarna.

[Hayabusa]
0

Ja, så är det. Sedan vet jag faktiskt inte om museét i sig var jättetända på idén. Dels tar flygplan stor plats (vet inte hur & var de skulle kunna inrymmas i dagens läge) dels är lite av den "röda tråden" med museét att man har en historia att berätta dvs den aktiva tjänsten på flottiljen. Att alla objekt som visas upp har en koppling till flottiljen är en inriktning som är vettig, enligt min mening.

Personligen ser jag hellre att museét utökas med exempelvis 32 Lansen eller J34:an än med något av de flygplan som finns på Arlanda.

/Stefan

ElLobo
0

Ja, det är säkert bättre att inrikta sig på att aknske utöka den lokala anknytningen. En helt ny samling skulle kräva mycket plats.

PonCar
0

#1. Jag försökte länka till artikeln, men tydligen funkar inte det av någon anledning. Har du kollat på www.sn.se ? Jag hade dock själv problem att hitta artikeln när jag sökte i nätupplagan av "SN".

Tanken är så vitt jag vet att Arlandasamlingen skall hållas samman. I första hand skall samlingen flyttas till den gamla flygfraktterminalen på Skavsta och diskussioner först mellan flygplatsbolagets ägare, spanska Albertis, och Luftfartsverket. Med vissa ombyggnader har man bedömt att byggnaden ifråga kan bli en utmärkt museilokal, som dessutom ligger lättillgängligt för besökare inom flygplatsområdet. Man har enligt artikeln kommit överens om ett 15-årigt hyresavtal i första steget, med möjlighet till förlängning. Den knut som återstår att lösa är finansieringen av museet på längre sikt och frågan ligger nu hos näringsdepartementet. En annan fråga som skall diskuteras är vem som i framtiden skall vara samlingens ägare -staten eller något slag av stiftelse. Nu väntar alla parter på en snabb återkoppling från näringsdepartementet.

ElLobo
0

Jodå, jag har letat men hittade heller inget när jag sökte. Den kanske inte finns med i nätupplagan.

Men då vet jag i alla fall att det är meningen att samlingen ska hållas ihop. Bra!