Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1904 ggr
Dioramabyggare
0

DVD-fynd :-D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu ett trevligt fynd i en av stadens dagligvarubutiker idag Skrattande:

ElLobo
0

Sådana fynd är alltid trevliga! Glad En härlig flygfilm!

Dioramabyggare
0

#1: Ja ibland säljer dagligvarubutiken, på södra sidan Smedjebacksvägen nära här, flygfilmer på DVD. Förra året hittade jag "Första divisionen" i den affären, men bortsett från flygscenerna är den filmen inte mycket att se.

ElLobo
0

Nej, men båda är ju i alla fall klassiska svenska flygfilmer, och det är man inte bortskämd med.

Dioramabyggare
0

#3: Exakt! Skrattande

Jag känner förresten inte till någon mer svensk klassisk dramaflygfilm. Jag har för mig att filmen "Zonen" innehåller en del flyginslag. I någon av de filmerna finns en eller några sekvenser med en Tp 84, om minnet inte sviker mig. Men de filmerna är ju gjorda i modern tid…

Sedan finns ju "Nionde kompaniet" med en riktigt rafflande flygscen med en robotbestyckad Hkp 6 i slutet av filmen…

http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=15901&type=MOVIE&iv=Story

ElLobo
0

#4: Men de räknar jag inte som flygfilmer!

Däremot finns Flygplan saknas från 1965, och med ett Lansenplan i "huvudrollen".

Och så finns ju filmen Örnungar från 1944 såklart.

ElLobo
0

Jag letade lite och hittade några fler svenska filmer med flyganknytning:

Tre söner gick till flyget från 1945

Luftens Vagabond från 1933

Flyg-Bom från 1952.

Flygnivå 450 från 1980

Dioramabyggare
0

#4.1: "Raketbestyckad" skulle det ju stå. Även fast jag har den filmen på VHS så är det längelängesedan jag såg den.

#4.2: Nä, de filmerna har ju inte alls flyg som grundtema.

#6: "Luftens vagabond" har jag ett svagt minne av att jag har sett. Den gjorde tydligen inte något större intryck på mig. Sedan har jag för mig att det finns en liknande film, där Jarl Kulle medverkar. Kanske det är en "omproduktion" av "Luftens vagabond"?

#6: "Flygnivå 450" såg jag för kanske 15 år sedan. Visst innehåller den en del flygscener med Sk60? Jag har LP-n med "soundtracket" från filmen, och omslaget pryds(!) av en bild på Sk60. Vacker kärra tycker jag!