ICM Tu-144
Jamen vi drar väl igång ett bygge till när inspirationen finns.
Denna gång blir det ICM:s nya Tupolev Tu-144 i skalan 1/144.
Det är en helt ny modell och det enda jag kan anmärka på hittills är instruktionerna som ser ut att vara ett panikjobb i sista stund.
Detaljeringen är väldigt fin med sina tunna, sänkta panellinjer. Den har extremt väldetaljerade landningsställ (en extra anvisning bara för dem).
Jag har fått ihop kroppshalvorna idag så nu får det torka över natten.
Här kommer en genomgång:
Bygget har rullat på hela dagen idag. Har tagit en massa bilder men jag lägger inte upp alla. Jag är mycket nöjd med det jobb ICM har lagt ner på denna. Passformen på alla delar håller helt klart Tamiyaklass. Enda spacklet jag har behövt har varit till ett par sjunkmärken i plasten.
Imorgon blir det lite finslipande och sedan påbörjar vi målningen som blir i grått, vitt samt lite svart och aluminium.
Här är gångjärnen på klaffarnas undersida. Dessa kommer lösa och måste limmas på plats. Gäller att ha koll då de är olika långa.
#14: Toppensnyggt!
Vad för kulör är det på färgen du målat utblåsen med? Vilken tillverkare?
Tack ska du ha!
Kulören är Pale Burnt Metal och tillverkaren är Alclad. Det är metallfärger med oerhört fint pigment vilket ger en realistisk ytfinish även i mindre skalor. Är dock en lackfärg så det luktar apa när man målar med den. Den måste appliceras med airbrush då konsistensen är som vatten.
Ser mycket bra ut så långt Charlie!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack Håkan! 
Snyggt målat Charlie! Grått var nog ett bra val till preshade för vitt!
Tack Håkan!
Jo jag tror det. Den vita täcker så dåligt så en mörkare preshade hade bara blivit konstig.
Riktigt snyggt Charlie.
Ja ICM gör väldig fina modellernu mera.
Hur är Alcladfärgen att spruta?
Har själv två burkar, går inte att penselmåla denna färgen.
Tack Tunnan! 
Alcladen är en dröm att spruta. Den är så tunn och täcker otroligt fint samt att de lite mattare nyanserna är torra efter typ tio minuter dvs. man kan utan problem ta i färgen eller blaska på en wash eller dyl.
De högblanka som chrome, polished aluminium m.m. kräver en blank svart bas för att lyster skall komma till rätta.
Jag har läst en artikel där nån testat vad som ger bäst resultat med alclad chrome. Om jag inte kom ihåg fel så skulle man polera mellan varje steg. Först primer, sen svart, sen klarlack och till sist chrome.
#24 Det funkar med svart om man vill ha en mer sliten look.
#27.2 Aha! Det har jag inte tänkt på. Det tål att testas någongång. Med tanke på hur dåligt den vita täckte så blir det nog spännande att testa svart.

Mäktig kärra Charlie, ser bra ut! ICM:s byggsatser har ofta, tycks det, förvånande god passform. Har endast byggt deras Bf 109 E i flera ex samt håller på med Polikarpov I-15.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack Roca! :) Ja, jag blev glatt överraskad. Det här är min första ICM så det var kul att det blev ett positivt intryck.
Ser riktigt tjusigt ut Charlie!
Inte kul med klumpar färgen! Blev ju bra ändå!
Tack Håkan! 
Idag har det hänt grejer. Både bra och dåliga. De goda nyheterna är att 144:an har fått både future och dekaler.
De dåliga nyheterna är att jag tappade typ en halv dl future över ena vingen och allt kladdade ihop till en tjock smet
Nåja det fick härda ett par timmar och sedan slipade jag ner det. Tyvärr dök grundfärgen upp på ett par små ställen men det fick vara. Får dölja det med lite vädring i slutändan.
En olycka kommer sällan ensam. Dekalerna var bland det värsta jag har varit med om. Nästan varenda en trillade i bitar när man blötte dem. Den på bilden höll bäst av alla. De andra gick i 4-6 bitar bara av att man fuktade dem
Det har varit ett fruktansvärt pusslande men till slut blev det ganska hyfsat iaf.
Här kommer lite bilder. Bara landningsställen och luckorna kvar nu.
Jättesnyggt! Gillar preshaden - blev väldigt snyggt!
RUSKIGT fin! Blev sugen… Jisses vad mycket man vill bygga nu då..
Var köpte du den..? 
Tack ska ni ha! 
Den här köpte jaf från Kuivalainen i Helsinfors och jag har en till som jag har beställt av Max på Rebell Hobby.
#47 OK!
Canarderna är ljuvliga!
Attans otur med future och dekaler, men också attans fin räddning! Blev jättesnyggt Charlie!