Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1951 ggr
Charlie82
0

Tips på nybörjarpansar

Har länge varit sugen på att prova bygga pansar. Eftersom jag aldrig har gjort det tidigare så är jag en novis vad beträffar larvfötter och kanoner.

Nu önskar jag tips av er som kan detta. Vilken/vilka modeller skulle ni rekommendera för en nybörjare i skala 1/35.

Det får gärna vara tyskt eller ryskt och gärna vkII och det behöver inte vara utpräglade stridsvagnar utan halvbandare o dyl. går också bra.

Azgaron
0

Mitt tips är Tamiyas KV-I. Den gick ihop så lätt att den var rena drömmen att bygga. Den jag byggde hade polycaps till hjulen då den antaglighen finns/fanns i motordriven version.

Största nackdelen är väl banden i mjuk plast, men det går ju att ersätta om man känner för det.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Skulle föreslåg någon av de nyare byggsatserna från Tamiya. Ex. "Hetzern", "JSU-152" eller "JS-2". Dragons olika Pz.Kpfw. IV är också fina byggsatser som brukar vara lättbyggda. Lite mer delar och "pill" på dessa Dragonbyggsatser jämfört med de jag nämnt från Tamiya. Men, med tanke på det jag sett att du presterar så är det nog inget problem för dig. Skulle jag dock välja en enda så föll valet på Tamiyas "Hetzer".

Lycka till!

/Stefan

Charlie82
0

Tack ska ni ha för snabba tips. Ska studera dessa modeller närmare på nätet så kanske det blir ett pansarbygge så småningom Glad

Joppo
0

Tamiyas Hetzer är en fin modell och mycket lättbyggd. Jag har faktiskt en gammal byggtråd med just en sån modell vilket kanske är av intresse: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d71463ab9cb46223305b137-gb-14-hetzer-ir

Ett annat tips jag kan ge förutom de fått från Az och Hayabusa är Trumpeters ryska KV-modeller. De är lättbyggda och innehåller sk. link and length-band vilket ser snyggare ut en vinylgummisnoddar Flört Dessa modeller brukar också vara rätt billiga, vilket ju är ett plus.

Gött med en till pansarbyggare btw Skrattande Välkommen ner i leran!

Charlie82
0

JSU-152:an tycker jag är supersnygg men kanske lite saftig i pris som första bygge.

KV-1:an är snygg likaså och har ju ett lite mer attraktiv pris.

IKV91
0

Mera pansar, heja!

Jag tycker att Tamiya är ett fantastiskt märke i sin enkelhet. Även jag rekommenderar deras JSII eller JSU152.

Tamiyas T34 är billiga och bra även om vissa detaljer är mindre bra (banden) så kan det bli bra resultat om man lägger ner lite tid.

Även jag lockar med en gammal byggtråd

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d7139d9b9cb462233051506-teknik-test#participating-1

Jag valde T34 från Tamyia när jag byggde med mina barn för första gången.

Roger

Charlie82
0

Väldigt snyggt bygge Roger. Nu blev jag ännu mer sugen på att testa. Jag tror att det kan vara bra att bryta av med något annat mellan alla cockpit-byggen och slipande av flygplanskroppar (även om det är väldigt roligt det med) Skrattande