Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2605 ggr
Charlie82
0

Byte till cellulosaförtunning

Har på skoj testat att späda mina Tamiya och Gunzefärger med cellulosaförtunning istället för X20A och vilken skillnad de blev! Färgen går på oerhört fint och blir liksom lite "blötare". Den flyter ut mycket bättre. Sen är det ju en dröm att rengöra sprutan med. Minsta lilla färgfläck försvinner omedelbums.

Det må vara att det luktar apa. Man får lov att använda spraybox eller filtermask om man inte vill ha en billig fylla förstås Flört Frugan min är snäll och låter mig hållas för lukten försvinner väldigt fort.

Det är trots allt väldigt små mängder man använder. Några "droppar" i färgkoppen räcker ju oftast.

Detta kanske är ett välkänt fenomen men jag blev glatt överraskad och delar gärna med mig av erfarenheten. Skrattande

starhawk
0

Intressant! Jag använder själv cellulosaförtunning men har aldrig använt den till Tamiya bara till enamelfärger och penselrengöring, ja också till sprutan förståss, dom få gånger man använder den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Tack för tipset Charlie! Kan vara bra ett veta om man ska måla med nåt av fabrikaten.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Vilket fabrikat av förtunning använde du?

Det värsta är inte lukten utan det faktum att cellulosaförunning innehåller Toluen. Så, var försiktig.

/Stefan

Charlie82
0

#3 Kan inte fabrikatet såhär i huvudet men det är en 1 liters plåtflaska köpt på Jula.

Börje
0

Hur mycket förtunning och hur mycket färg?

Börje Andersson, Linköping

Charlie82
0

Har inget blandningsförhållande men till konsistensen är som vanlig mjölk ungefär.

[Orso]
0

Det känns som man förlorar fördelen med akrylfärg på det sättet.

Fördelen med akrylfärgen är ju att man slipper den "giftiga" doften och att sprutan är ganska lätt att rengöra nackdelen är att färgen tar lång tid att härda och är ganska repkänslig.

Ska man ändå hålla på med såna tråkiga lösningsmedel så föredrar jag  att använda humbrolfärg som är tåligare

Charlie82
0

Visst är det så och smaken är ju som baken Flört

Själv blev jag glatt överraskad av resultatet och har man tillgång till en utsugsfläkt så blir man ju av med ångorna också.

Humbrolburkarna blir jag galen på. Ska man röra i dem så blir alltid någon slags luftficka under kanten och bäst vad det är så har man halva burken över sig själv och handen Skrattande Sen är de ju rent jäkliga att hälla ur.

Som sagt ett experiment.