Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 1857 ggr
Charlie82
0

Den stora björnen, Tu-95

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har 109:an fått en omgång golvvax och det finns ju inget som är så tråkigt som att se på när färg torkar så jag beslöt att dra i gång denna.

Revells Tu-95, natokod "BEAR" i 1:144.

I mina ögon bland de mest respektingivande bombare som finns. Lär även ska föra ett fruktansvärt oljud. Läste en artikel om en norsk stridspilot som berättade om ett tillfälle när de gick upp för att "möta" en Tu-95 över Ishavet. Han sade att det var ett öronbedövande dån då han flög sidesmed i sin (tror det var en F-16).

Nåväl. Asken innehåller tre gjutramar med silvergråa plastbitar + klarplast och dekaler. Notera att flygkroppen är delad horisontellt istället för vertikalt. Ganska bra tycker jag personligen.

Charlie82
0

Hur tänker man när man gör så här på utsidan av vingen Obestämd

Charlie82
0

Dekaler. Ser okej ut. Inga konstigheter med det.

Charlie82
0

Vingdelar ihoplimmade. Den blir rätt stor trots skalan.

Charlie82
0

Motorgondoler limmade och skall snart förses med totalt åtta propellrar.

Charlie82
0

Glaset till cockpit på plats. En nackdel med dessa ryssar är att de ofta har många små fönster vilket blir ett helsike då man ska maskera. Annars var det riktigt bra passform på glaset.

ElLobo
0

#0: Ja, Björnens motroterande propellrar för ett väldigt liv. Tu-95:ans propellrar för ett sådant liv att de hörs av hydrofonerna i SOSUS-linjen.

Och en bra början på det trevliga bygget.

Chiquita Dude
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha ElLobo det om hydrofonerna tänkte ju jag skriva! Glad 

Charlie "BEAR" är ett riktigt coolt plan, ser fram emot att se resultatetGlad

[Tunnan]
0

Härlig kärra det här, och stor som attan
#1 Nä det var väldigt oigenomtänkt gjort av dom och lite klantigt också.

Hm trumpeter har den i skala 1/72, undra hur stor den blir ihopbyggd????Obestämd

starhawk
0

#6-7: Ha! vi var många som satt inne med den uppgiften, men ElLobo hann först

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

#8.2: Dubbelt så stor … Flört

[Tunnan]
0

#10 Ja just det…tänkte inte på det.Tungan ute

ElLobo
0

Skrattande

ElLobo
0

#8.2: En Tu-95MS i skala 1:72 får en spännvidd av 69,6 cm och en längd av 64,2 cm.

Charlie82
0

#6,7,9 Det kan man kalla oljud Skrattande Undrar hur det lät inne i kärra. Att sitta som akterskytt under en långflygning kanske inte är så kul.

# 8 En 1:72a vore allt häftigt men jag tror inte jag får för frugan Flört

Chiquita Dude
0

Klart du får Charlie, om du frågar snällt Glad haha

Charlie82
0

Då har jag väckt björnen ur sitt ide trots att vintern bara börjat. Kroppshalvorna är limmade tillsammans med vingpaketet. Mycket fula skarvar blev det så en hel del spackel har använts. Nu är allting nerslipat och jag har dragit över alla skarver med Tamiya Surface Primer för att fylla upp eventuella missar. När detta är slipat ska panellinjerna återistas.

Charlie82
0

..

Dioramabyggare
0

#1: Ja, sådant finns säkert inte på förebilden…

Och så tänkte jag; är det inte väl kraftigt markerade panellinjer på modellen???

En sak till, med tanke på mängden spackel du fått använda mellan kroppshalvorna… Revell är tydligen "duktiga" på att göra glapp mellan delar av delarna… Unimog-modellen i skala 1/35 jag håller på med har också en jätteglipa mellan dörren och A-stolpen. Jag vet förresten inte hur jag ska lösa det… räta upp dörrstolpen med hjälp av vindrutan, och riskera att "kladda till" vindrutan när jag spacklar igen glipan, vilket verkar vara enda sättet.

Förslag efterlyses…

[Tunnan]
0

Vilken bjässe.
Är det en äldre Revellsats?

Charlie82
0

#18 Ja panellinjerna är väldigt överdrivna som det brukar vara på dessa Revellare, Airfix och Trumpeter. Fördelen är väl att washen fastnar lite lättare Flört

Du kan ju alltid maskera rutan och sedan spackla.

#19 Japp det är en äldre Revell som jag hittade på Rebell Hobbys sommarloppis. Den är i 1/144 men blir rätt stor ändå Skrattande

ElLobo
0

Härligt att se att björn(ungen) Flört har blivit väckt från vintersömnen.

Det drar faktiskt i byggtarmen efter att fortsätta med min ryska grävling, men då sätter jag mig ned och väntar på att det ska gå över … Tungan ute

[Tunnan]
0

Skrattande

Azgaron
0

Kul modell Charlie! Maffig kärra även i den skalan! Lite typisk Revell att sätta copyright text på synliga ytor. Iaf på äldre modeller.

Det var ju en del spackel!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Charlie82
0

#21 Jaså du har en Badger på gång. Tror inte jag har sett några bilder på den. Dags att färdigställa kanske Skrattande

#23 Javisst är den kul. Ska testa lite högblanka Alcladfärger på denna. Får bli ett experiment.

ElLobo
0

#24.1: Den ryska grävlingen -- del 1, del 2

Azgaron
0

Låter spännande! Har några burkar alclad hemma som jag fortfarande inte har testat. Får se om jag kan hitta nåt lämpligt testobjekt.

En vacuformad Tu-22 Blinder ligger nånstans i bygghögen, men ett vacubygge får nog räcka för tillfället!

Charlie82
0

#26 Har du en Blinder!!! Jag har sökt med ljus och lykta efter en Blinder! Amodel hade en för ett tag sedan men den var ju i begränsad upplaga som alla deras lite konstigare kärror så den är typ omöjlig att få tag i. Blinder är så snygg med sina stora jetmotorer på varsin sida om stjärtfenan.

ElLobo
0

Leta på nätet efter ESCI:s gamla satser. Jag har två stycken Blinder i min lilla rysshög. Cool

En Tu 22 'Blinder-B' -- ESCI 9098 samt en mer än halvfärdig Tu 22M/Tu-26 'Backfire' [Naval Raider] -- ESCI 9070-71-88 …

Glad

ElLobo
0

#26: Är det förresten Tunnans gamla vacuumsats från Archer's Hobby World som du har fått överta?

Dioramabyggare
0

#18: Tack Charlie82 för tipset! Att jag inte tänkte på det själv ObestämdFlört…

jag får se när jag tar tag i det där igen. För närvarande håller jag på med min 1/48 OV-1 Mohawk och min 1/48 A-10A Warthog. Men jag "fuskade" lite med Unimogen igår. Testade att klistra tunn kartong på insidan av kapellet för att få bort de fula skarvarna som blev när jag limmade ihop de fem kapelldelarna och för att "slippa" den där trista plastkännslan. Resultatet blev jättebra. Och så limmade jag "bräder" som jag sedan målade med kraftigt utspädd brun färg. Det ger en annorlunda, lite mer "äkta" kännsla, än det där tråkiga plana golvet på flaket, tycker jag. Även om originalet kanske har plåtgolv.

Charlie82
0

#28 Har kollat på nätet och tänkte att det borde gå att hitta eftersom jag såg att både Esci, Italeri och Revell har gett ut den. Fanns två i Tyskland. Vet inte vad den kostade som ny men dessa skulle bli över 400 kr st med frakt.

Charlie82
0

#30 Ingen orsak! Släng upp lite byggbilder när du har tid Glad

Azgaron
0

#27 o 29 Visst är det en cool kärra! Jo, Tunnan var så snäll och gav bort den på träffen.

Får väl se hur det går med min B5:a. Man vet aldrig om jag får ett ryck och ger mig på Blindern eller kanske Corsairen i 1/32. Fast en ESCI hade varit betydligt enklare! Flört

Charlie82
0

#33 Tröttnar du på den kan du alltid höra av dig med ett pris FlörtSkrattande