Tamiya RLM recept
Jag håller på att testa olika Tamiya rlm-recept jag hittat på nätet och jämför de mot färgprover (obs ej tryckta utan riktig färg) från Warneck & Böhm publicerade av Eagle Edition Ltd. Tyvärr är det många recept som inte matchar proverna men jag ger mig inte utan blandar och modifierar de så att de matchar bättre. Det är ett pågående projekt och det går att följa på min blogg här: http://hogges-modellbygge.blogspot.com/2011/12/rlm-to-tamiya-acrylic.html
Obsavera att jag matchar mot färgproverna i häftet och inget annat! Jag påstår alltså inte att mina recept är mer autentiska utan bara att de matchar mina prover, That's It.

Bra tips! Tackar för att du vill dela med dig av dina erfarenheter!
Stefan - Modellbyggare
Jag har tagit bort recepten. Efter att ha studerat blandningarna i riktigt dagsljus istället fördagsljuslampa så kan jag säga att jag inte är nöjd. De är genomgående för gråa och livlösa, troligen ett resultat av för många olika pigment inblandade. (Kommer ni ihåg vattenfärgerna i skolan som blev brungrå?)Eagle Edition's färgprover är visserligen matta och dunkla men inte döda och diffusa. Det hade varit enklare att blanda från rena färger men de är få i Tamiyas system. Som tur är så finns det mer kompletta system som gunze, vallejo och humbrol (som kommer med en rlm-serie i år) Jag kommer förmodligen sälja mina Tamiyaburkar.
Jag har målat med Gunzes RLM-färger och känner mig nöjd med resultatet. Gunze har ju faktiskt en held del att välja på. Klart bättre än Tamiya.