Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: nyheter
Läst 560 ggr
StefanW
0

UH-ID HUEY från Dragon!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dragon har nu släppt en UH-ID HUEY, det är roligt att de släpper något som inte har larvfötter….

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Hompe
0

Intressant den får jag satsa på att bygga nån gång

pebben
0

inte har larvfötter? nåja den var ju åtminstonde i 1/35 så den kan ju hamna i ett nam dio ihop med en 113 och en patton kanske? då blir det ju lite ordning ialla fall Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

#2 hehe jag tänkte väl att du skulle vakna till när jag skrev så Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jajamensan! nä skämt o sido så värkar det vara en snygg modell men säkert snor dyr! skulle passa i ett nam dio (blir för modernt för mej annars)

//pebben

StefanW
0

#4 det är väl det man tänker på närmast…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#5: Ja, är det något som den där helikoptern är förknippad med så är det väl Vietnamkriget!

Det är väl den mest framgångsrika helikoptern någonsin, och ungefär jämngammal med Hercules har jag för mig (=mitten 50). Trots det och alla nya helikoptrar håller den amerikanska marinkåren just på att introducera den nyaste versionen UH-1Y Venom! Helt nytillverkade och inte med ombyggda gamla kroppar som det först var meningen.

StefanW
0

#6 Spännande!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Ja, jag tycker det är kul när gamla trotjänare hänger med, även när utvecklingen har gått framåt. Både Iroquois (som helikoptern egentligen är döpt till, Huey kommer av förkortningen UH som från början var HU) och Hercules har ju utvecklats och förbättrats under hela tillverkningstiden och trots sina 50 år, så kommer det fortfarande nya versioner. Svenska flygvapnet har ju byggt om alla sina E-versioner av Herkan till H, och nu ska de uppgraderas igen för att nästan motsvara J (tror jag att det var).

StefanW
0

#8 Tycker att det är otroligt att de fortfarande är i tjänst, men det finns ju fler exempel. Jag tänker på DC3 / C 47 Dakota, eller Ju 52. Det var bättre förr! Dagens plan kommer inte att vara i tjänst lika länge.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#9: Nej, idag går nog utvecklingen alltför fort, speciellt om man tänker på stridsflygplan. Titta bara på det amerikanska F-14, och i viss mån också F-15 och F-16. Ersättarna är redan i tjänst eller på väg in.

Jag kom att tänka på ett par andra gamla trotjänare: B-52 och Canberra, som precis som Herculesen har gjort mer än 50 års tjänst hos samma arbetsgivare.

ElLobo
0

Apropå Vietnam Hueys, så finns det en tråd inne på FSM Forum där det finns MASSOR av info om modeller, versioner och allt annat. Men jag varnar er, det är en tråd på 225 inlägg så det tar säkert sin tid att läsa igenom och smälta all information.

StefanW
0

#11 Det var många inlägg…men mycket information, samt länkar till bilder från de som var med.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Ja, jag tänkte att det kanske är någon som har nytta av den.