Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 3402 ggr
sponny
0

GB 26, 37: Dragon Sd.Kfz. 250/1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tiden går fort och sedan mars började har jag hunnit göra lite på detta bygget. Tanken är alltså att 250/1:an ska bli en 250/7 när den är klar, ett granatkastarfordon med en 80 mm granatkastare. Och detta är vad jag har för att fixa det.

sponny
0

Och lite dekaler för att överföra maskinen till SS-Panzer-Aufklärungs Abteilung 11 vid Division Nordland.

sponny
0

Innehållet.

Roca
0

Tuff kärra Sponny! Ser fram emot bygget.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

sponny
0

Tackar för det. Har pulat med det lite sedan den första mars med avbrott för jobbsökande, skogsarbete och sömn men lite har hänt.

Först och främst har 17 MILLIONER LÄNKAR !!!!!! klistrats ihop.Tungan ute

sponny
0

Men slutresultatet blev jag nöjd med trots allt.

Joppo
0

Ser pilligt ut Glad Är det "workable tracks" eller såna som man limmar ihop?

/Jesper

sponny
0

Ett gäng hjul skulle ju limmas ihop och målas också.

Joppo: limmas. Du lägger ihop två länkdelar och limmar på en liten del (den som har kontakt med marken) på undersidan. Pilligt men med ett par tre #**!!¤% och några ¤*%&?**# så funkar det.Skrattande

sponny
0

Och karosseriet limmas för att få någonstans att sätta alla hjul och bandet.

Azgaron
0

Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

sponny
0

Hjulupphängning, drivhjul och band på plats. Även förar- och passagerarsäten sitter där de ska. Nu kommer det intressanta, hur bygga om insidan från en Sd.kfz 250/1:a till en 7:a med plats för granatkastare? Kan bli spännande.

sponny
0

Enda jag hittat på nätet om insidan av en 7:a är denna bilden. Så om den stämmer så blir det till att scratchbygga en stol och inte mycket mer. Men mer information krävs så sökandet fortsätter.

BjarneS
0

Här är en länk till ett bygge på Planet Armour.

Sdkfz 250/7

Det är en svensk som bygger den och han har väl valt samma modeller som du?

Ser snyggt ut så här långt, hoppas att jag hinner lägga ut lite om mina 250:or snart.

Bjarne

sponny
0

Jo, jag har hittat den och slickat i mig informationen där. Tyvärr har det inte hänt så mycket där sedan oktober -09. Så jag får nog klura lite själv.

zoncar
0

Förstår ditt ¤#"((/&%, försöker få ihop en marder2, men dessa band får mig att tänka ¤#!!"#¤% fy för den lede att man gillar modellbygge, tyvärr brukar jag tröttna när jag kommer till banden!!! ditt bygge är för övrigt mycket snyggt

TommiN
0

Skrattande..mycket censur här,häftigt bygge.

sponny
0

Klart att det censureras, denna tråden är barntillåten… Tungan ute

BjarneS
0

Hittade lite bilder på Missing Lynx, visseligen en Ausf A, men de såg nog ganska lika ut.

250/7

HaDe

Bjarne

sponny
0

Maskinen ramlar sakta samman. Fick lov att scratchbygga en stol åt laddaren av granatkastaren. Men annars har det fungerat ganska bra. En del spackel har det gått åt, det är nämligen ganska mycket utskjutsmärken på insidan av väggarna.

Azgaron
0

Ser snyggt ut så långt Sponny!

Joppo
0

Det ser ut som ett kul bygge Sponny och fint blir det också… Jag gillar´t :) Lite fler bilder skulle inte sitta helt fel…

/ Jeppi B

sponny
0

Tack båda två och jag ska se vad jag kan göra, Joppo. Så här är det tänkt att det ska se ut i alla fall.

Roca
0

Finfint Sponny!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

sponny
0

Växellådan på denna modellen är ganska mysko, den verkar skulla hänga fritt i luften. Tack BjarneS, för länken. Så jag ska försöka kopiera växellådan på den sidan. Så dags att rota i skrotlådan…

sponny
0

hitta något man kan använda…

sponny
0

och kapa och slipa så får vi se hur det blir.

BjarneS
0

Har du en gammal utgåva som bara har läderkåpan till lådan? Till mina modeller följde det med en växellåda på en separat gjutstam, fast i den sena utgåvan hade de glömt att ta med det i instruktionen! Hoppas att det löser sig för dig, ser fint ut så här långt i alla fall.

Bjarne

sponny
0

Nejdå, det är bara läderkåpan tyvärr men det gör det bara mer intressant. Det är alltid kul att få pyssla lite, bara man har vettigt referensmaterial.

sponny
0

Nja, lite nöjd får man ju vara. Lite plast och filler förvandlad till en simpel växellåda.

BjarneS
0

Det där duger länge, man ser ju ändå knappt lådan när allt är ihopsatt.

Och man måste ju scratcha något på varje modell annars blir man nergraderad från modellbyggare till plastmontör.Skrattande

Bjarne

sponny
0

Ytterligare småpyssel idag och nu börjar det likna något. Bara torrpassning för tillfället men axeln sitter där den ska och skyddskåpan är tillverkad. Så nu är det dags för lite lim och färg.

IKV91
0

Hej!

Jag gillar ditt bygge! det ser riktigt lovande ut. Ganska märkligt att klämma in en grk in i ett så litet fordon. Hur många granter kan de ha fått plats med?!.

Roger

sponny
0

Jag kan inte tänka mig att det var så värst många just i granatkastarvagnen. Enligt wikipedia byggdes sjuan i två versioner:

* Sd.Kfz. 250/7 leichter Schützenpanzerwagen (schwerer Granatwerfer)

With 80 mm Mortar.

* Sd.Kfz. 250/7 leichter Schützenpanzerwagen (Munitionsfahrzeug)'

Ammunition transporter, carried 66 rounds for 80 mm mortar.

Så om ammunitonsbäraren bara hade 66 granater kan man inte fått plats med allt för mycket i denna.

sponny
0

Har fått ett nytt ryck med spaningsmaskinen. Sidostyckena är påsatta och granatkastaren är monterad.

Azgaron
0

Ser bra ut Sponny!

sponny
0

Slitet vinter-camo modell Blekinge. Ska låta allt vattnet i färgen avdunsta och färgen torka och sedan komma tillbaka till det imorgon och ge det en omgång till.

ElLobo
0

Jaha, då var 2011 slut och gruppbygge #37 är slut.

Hur har det gått med bygget? Har det blivit färdigt de sista dagarna på förra året?