Lansen kommer i 1/48!
Nej, det är inget skämt! Inom några månader kan alla vi svenskbyggare införliva detta klassiskt vackra flygplan i vår samling - i STOR skala! Underbart!!!
vad kul,vem tillverkar den då?
www.bosnafly.n.nu

Och sen får vi ju inte glömma tunnan i samma skala från AZ! Ska komma nu december!

Lägg gärna med bilder och länkar till stället där ni har hittat informationen.
Vet inte vem som tillverkar, skulle gissa på MPM eller AZ/Legato. Informationen kommer från Rebell Hobbys nyhetsbrev.

Informationen om Tunnan har jag fått från Max på Rebell.

OK, då är det bara att vänta på mer info. Jag hade inte hunnit läsa Rebells nyhetsbrev ännu. Tack!
Det är ju alltid intressant med info om svenskt flyg i modell oavsett skala. 

Jag läser i IPMS-Stockholms forum att den planerade utgivningen av en storskalig Lansen närmar sig.
Det är den svenska modelltillverkaren Tarangus som planerar att släppa en byggsats av SAAB 32 Lansen i skala 1/48. Och det redan om en eller ett par månader!
Tarangus AB är ett nystartat svenskt företag med byggaren Fredrik Zetterberg som en av grundarna.
Anledningen till företagsbildandet är enligt uppgift att det är för få svenska modeller i hyllorna. Och de som finns är i regel av rätt gammalt eller tveksamt snitt.
Får de sålt tillräckligt många av sin Lansen så kanske en Sk 60 i samma skala kan vara intressant, sägs det.
Ja, det ska bli intressant att se vad de kan åstadkomma. Frågan är väl hur kvalitet & utförande blir? Ribban har ju höjts rätt rejält de senaste åren. Samtidigt är det, förmodligen, en begränsad marknad.
Hur som helst, ett spännande projekt att följa. Önskar dem lycka till!
Synd bara att det är en sån tråkig skala
Jag hoppas att det blir lyckat och att fler svenska modeller kommer även om jag inte kommer att köpa något i den skalan.
#9 Tja, tråkig eller ej så är det ju sannolikt marknadsmässigt mer försvarbart med 1/48 än 1/72.
/Stefan
Har inte heller hunnit läsa Rebells nyhetsbrev, så det var ju en nyhet jag ser fram emot! Frågan är ju var priset landar på en sån. Fast jag fyller ju jämnt snart så! 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#13 Det finns nog ingen konkret info på denna byggsats ännu, Håkan. Pris, kvalitet, utförande, omfattning etc. Frågorna är många.
/Stefan
Misstänkte nog att så var fallet! Det är väl bara att vänta å se!
Spännande nyhet iaf!

Tråden i Stockholmsforumet berättar att det blir en injektionsgjuten modell, och när det gäller prisnivån bli svaret:
"Det är svårt att nu säga exakta priser. En god spegling av vilka priser som kan vara vägledande är väl "limited edition"-utgåvorna av Hasegawas Drake. Vi vill definitivt göra den så prisvärd att man gärna köper två eller fler när man ändå håller på!"
Låter ju rätt bra tycker jag!
Jag såg en provkartong på Rebell Hobby idag, tyvärr utan innehåll
Den är visst lite försenad och just nu görs några ändringar på formarna men till hösten så hoppades Rebell få in de första exemplaren.

Tråden fortsätter i 1/48 Lansen.