Vilken är er önskemodell?
Om ni hade fått valt en modell, i vilken skala, och av vilken tillverkare som helst, vad hade det varit? Bara en nu, och försök välj med lite omsorg. Jag kommer med min lite senare. Vill se vad övrigt folk drömmer om först.

Jag har nog redan min önskemodell! Köpte en Monogram B-17 i skala 1:48 för någon vecka sedan. Den har jag gått och längtat efter i många år. Jag byggde en likadan när jag var i 12-års åldern och minns den än!
Så det skulle nog vara en komplett uppdateringssats till den, från "Big Ed" som står högst upp på min Önskelista! 

Jag tänkte iofs på sånt som inte finns, men visst, det var många såna modeller man satt och drömde om, med näsan i kataloger när man var liten.
Men det finns väl massvis med uppgraderingar till B-17? Paragon har ju grejer som kan förändra den till vad som helst. Fina prylar är det också.

#2. Jag har letat på nätet. Men det mesta är slutsålt! Inne på Aviation Megastore brukar de ha mycket hemma, men även där gapar hyllorna tomma….

Det där var inte lätt, får lägga alla saker man skulle vilja ha i hatten och dra lott då.
Prassel, prassel, prassel……Nu är ni nyfikna va? Jag med, låt se vad det står på lappen, hmm…….?
Om jag nu bara får välja en så skulle jag vilja ha en fulldetaljerad Hudson Hornet tillverkad av Tamiya. På samma sätt som deras Jaguar Mk.II med lösa kromlister och massa godbitar att stoppa under huven och hjulupphängningar. Skala blir då 1/24 som är deras skala för "småbilarna".
Här en 53:a med en något konstig huvkråka, en 51:a är lite renare i snoken.
Niclas

Har du kollat den här sidan?
http://www.boija.com/archive/jugoslavien1953.htm
Kul val, förresten! Inte vad man förväntar sig, direkt.

Kul länk och fina bilder som väckte minnen och reslust. Bilade i Österrike och Schweiz med en 1984 Citroën CX25 TRD för en massa år sedan. Grunddesignen är ju tämligen lika på en DS och en Hudson-limpa och CX'n är ju sprungen ur DS så det finns element som påminner även däremellan.
Niclas
För min del så är inte valet så svårt
Jag har länge velat har en F-4J Phantom i skala 1/32 ifrån Tamiya.
Pris: Runt tusenlappen.

#3 www.relishmodels.co.uk har ett par set, bland annat konvertering till YB-40, vilket är rätt coolt.
Sen har du ju flightpaths grejer, och om jag inte minns fel, så har väl quickboost en del också.

Min tanke var alltså att ni skulle välja något som inte finns. Det som finns, är ju bara att handla in. Men visst, det kunde ni ju inte veta att jag tänkte….
När du sa modell så trodde man ju att du menade en redan beffintlig modell.
Men då får det blir en skotare av nått slag eller en skördare
Finns inte i plastmodell så vitt jag vet iaf.
Skalan bör vara ganska stor, minst 1/25
mercedes benz 540k från porsher
pris DYR

Ett av Baluards resinlok i skala 1:35
/Thomas

Den Engelska slagkryssaren Tiger från första världskriget i skala 1:350
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
En Messerschmitt P.1091a Stufe III i 1/72 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Det finns nog rätt mycket jag skulle kunna tänka mig!
Revell har ju gjort en JAS 39 i 1/32 men den kräver så mycket jobb att det blir nästan löjligt! Så en "korrekt" Gripen från nån av de stora tillverkarna! Annars ser jag gärna en Vulcan eller Victor i den skalan! OBS! injektionsgjuten då alltså!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Dom blir STORA Az 
http://deansmarine.co.uk/html/warships__uk__28.html DEN HAR JAG tittat på i många år MUMS och för den som inte orkar med länken ett foto på skönheten ,visst är hon vacker !!!!!!!!!!
Ja, lite stora blir de nog, men önska kan man ju alltid! 
Azgaron

Saab B18/T18 i skala 1/72. Finns ju för visso i vakum och resin utförande men en fin injektionsjutning hade inte varit fel.

Eftersom jag har en Vulcan i skala 1/72 vet jag hur stor den är, jag kan jag bara säga att en Vulcan i skala 1/32 skulle ha nästan en meters spännvidd, och den är ungefär lika lång så det skulle vara en rejält stor best, var skulle du ha plats för den?
finns det hjärterum så finns det stjärterum eller??? 
Min önskemodell är, eller rättare sagt önskemodeller:
Volvo: PV, Amazon, 140-serien, 240-serien och 300-serien
SAAB: 90, 92, 95, 96, 99, 900, 9000 och kanske också 9-5
Skala 1/24.

En Plymouth Valiant … i 1/24

Stefan - Modellbyggare
#23 Glöm inte att önska dig optionen snygga SAAB 99-stolar och dragflärpar till dörrarna också 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#23 Ska poliserna ingå?
Själv har jag i flera år velat ha en Supermarine Scimitar i 1/48. Stor, brutal, högljudd och i min mening supersnygg! Gillar verkligen det brittiska marinflyget, och för mig är Scimitar höjdpunkten. Man får en känsla av att man konstruerar flygplanen, och sedan letar man reda på en uppgift för det, och anpassar miljön för det, om möjligt. Bakvänt, brittiskt, och superkoolt!

#25. 
#20 Jo, som sagt, stort blir det, men även om den finns som vacum modell, så lär det ju inte bli nån sånän på ett bra tag!
#22 Lite SAAB och Volvo hade ju inte varit fel!
#25 Kul kärra!
Azgaron
Det här var ett mycket svårt val, det finns så mycket som jag skulle vilja se på modellhyllan. Men jag får nog bestämma mig för Volvo Amazon i skala 1:24, helst tillverkad av Tamiya.
Johnny
b17g i 1/32 bla

Oj vad mycket jag skulle vilja ha som inte finns. Helt regelvidrigt i denna tråd tänker jag lista mer än en modell. Så här blir det:
Jaguar C-type, skala 1:8, tillverkad av Tamiya.
HMS Belfast, 1:350
USCG Bertholf, 1:350
Jaguar MkVII 1:24, Tamiya (Är någon överraskad…?)
Artilleritraktor m/43, 1:35, Dragon
Samtliga tyska Z-jagare i 1:350. (Det finns två men med hisklig prislapp.)
Jag kommer nog på mer efter hand.
Heidi Klumm i skala 1/1

#31 Men hallå?!? Har du en aning om hur besvärliga de är? Inga tillbehör duger, och troligtvis får man inte pilla på den framför TV:n. Nädu, brittiskt flottflyg i 1/48, och en och en annan vagn i 1/35, det är grejer det….. 
Mitt bidrag då till denna tråden
Williams Renault FW-16 San Marino Version i skala 1/20 .Tillverkare är Model Factory Hiro.
Detta är den sista bilen som Ayrton Senna tävlade i och han så tragiskt omkomm i den 1 maj 1994 på Imola banan.
Som det ser ut nu går den inte att köpa kostnad en bra bit över 1000 kr.
Gismo

Jag(som siktar högt) skulle nog vilja ha fram lite svensk pansar i 1/35 så som PBV 302, Strf 90 från något vettigt märke(gärna med möjligheter att bygga om till B,C, ledningsvagn och bergare.) Italeri ska ju släppa en bergpanther. Om den blir anus så vill jag ha en vettig bergpanther ;)
Mvh Hampus

Att välja EN modell som man skulle vilja ha är inte lätt, det finns så många önskemål. Men några Saab- och Volvobilar i 1/24 skulle inte sitta fel. Eller svenskt pansar i 1/72 (injektionsgjutet). Men en injektionsgjuten Be-2500 i skala 1/72 skulle verkligen smaka mums!
En sådan här…

En ny Viggen i 1/48 skulle sitta fint.

Nu när tråden återuppstått så kan man ju göra ett par nya roliga val. Den här gången tänkte jag att man skulle kunna byta genre. På fartygssidan skulle jag hemskt gärna velat se en R-class. Visst en HMS Tiger hade säkert suttit fint också, men jag känner att den kommer att komma i alla fall. Mer pansar i 1/48 skulle vara kul. Dragon Wagon hade t.ex. varit fint om Tamiya skalade ner.
På flygsidan hade jag velat ha en Tamiyatillverkad Ilyushin Il-62M i 1:72 med dekaler från Aeroflot, Interflug och Cubana 

Jag säger som Hogge en ny Viggen i 1/48!
Volvobilarna lät ju intressanta men…Yamaha Dragstar Classic 1100 skala 1:20 och större, eftersom jag har en i skala 1:1 vore det kul (fö min andra av denna hoj) Det finns en sats med en Yamma Wildstar till min MC-kompis stora förtjusning, bara för att han har en.
Börje Andersson, Linköping
Skärgårdsfregatt! Alltså seglande dito från Gustav III:s tid.
Ubåt av Västergötlandklass i 1:72!
Jaguar är inte helt fel ute med sin önskan om HMS Belfast i 1:350 heller. 
När vi ändå är inne på spåret båtar så skulle en robotbåt R142 HMS Ystad eller annan i Norrköping klassen vara en dröm att ha i hyllan:) även en ny viggen i de nu aktuella skalorna 72 samt 48 får gärna tas fram av tillverkarna. Gärna av hasegawa som gör så fina J35or

Ska det vara svenskt, så ska det vara ett pansarskepp i Sverige-klassen. Helst i 1/350.

#45; Varför inte Fylgia, den finns det åtminstone ordentligt med vettiga ritningar till

#46 För att hon är tråkig?
En ordentlig Titanic i 1:350, snuskigt detaljerad. Med relingar som inte känns som LEGO.
Antar att Deluxe varianten från MiniCraft är det bästa som finns idag i denna skala. Vill ha ännu finare detalj.
Titanic står mig nära hjärtat. Fann kärleken som femåring och varit förtrollad sen dess. Bland de vackraste fartyg som byggts, är mycket svag för ångare… Skulle gärna ha en fin uppsättning med andra inblandade fartyg från händelsen: Carpathia, Californian, Majestic, Baltic… listan kan bli lång…
Revells gamla 1:570 var den första modell jag byggde (med fars hjälp). Har sen dess byggt en till sådan och en 1:400. Är snart dags att göra en seriös. Ska dock bygga klart min QM2 först.