Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2863 ggr
windh
0

Fråga ang. Gloster Gladiator (swe)

Hej.

håller på att bygga en Gloster Gladiator i svenska färger.

det står i instruktionerna "Olive Green" som huvudfärg på kroppen. jag undrar; gör jag generalfel om jag målar i "Olive Drab"? (vallejo)

mvh

Johan

denstore
0

Olive drab är nog mer åt det bruna hållet.

windh
0

Ja, känns så… hur är det med att blanda vallejo + tamiya?

har Olivgrön i Humbrol, men vill helst inte använda Humbrol alls i min fina Grex…. Har fått lite fobi för lackfärg känns det som. Förvånad Är kanske bara lite paranoid nu.. Men jag kommer snart gå över till 100% akryl!

Vermil
0

Blanda inte olika system. Akryl är inte "Akryl", om man säger så. Det finns oändliga variationer. Om vi lämnar den biten för nu, så har iaf jag upptäckt att 'Vallejo Model Color' inte gillar alkohol (utom för rengöring) Tamiya, däremot, älskar alkohol. 'Vallejo Model Air' är inte samma system som 'Model Color', så jag har ingen erfarenhet av den färgen. Men jag skulle inte blanda där heller. Förr tyckte jag Tamiya var en jättefin sprutfärg. Den kan väl knappast blitt sämre? Och jättelätt att rengöra sprutan (Ajax fönsterputs). (Vallejo är värre att rengöra). Varför blandar du inte bara till din färg från enbar Tamiya?

windh
0

Varför blandar du inte bara till din färg från enbar Tamiya?

öhm…eftersom jag inte har Olive Green i Tamiya hemma. Glad

edit: fattade nu vad du menar… har bara ett par stycken Tamiya och ett par vallejo, men icke tillräckligt av var och en för att blanda till rättkulör…

kanske får dra till med lite Humbrol trots allt då…

Vermil
0

Ta det lugnt nu. Jag tyckte du hade en bra ide på gång där med inga Humbrol i din nya spruta. Vilka Tamiya färger har du?

windh
0

Har svart matt, flat flesh, flat yellow, brown. slut på vitt…

Så det är bäst att hålla brushen helt clean från humbrol?

Vermil
0

Prova flat yellow med lite svart i. Blir det för mättat grönt, prova antingen flat flesh eller brown, beroende på om du behöver ha det mörkare eller ljusare. Synd du har slut på vitt. Men prova lite om du inte kan komma fram till den färgen du vill ha. Svart o gult blir ofta grönt. För att få den mindre mättat grön tillsätter man nånting som är huvudsakligen rött. Brunt eller flesh borde duga.

Nja, alltså, det är bara det att med Tamiya eller Gunze, och rengöring med Ajax, så förblir sprutan i princip "ny". Och på ett enkelt sätt.

windh
0

Ok, gött!

Tack för tipsen. Har suttit och pillat med cockpiten nu ett par timmar så ihopsättningen får bli imorgon!

/Johan

windh
0

Tänkte göra en liten bildföljetong av bygget.

HÄR finns lite bilder att titta på.

Joppo
0

Det ser ju nice ut det där Johan Glad

/J

[Hayabusa]
0

Trevligt bygge. Vilken Olive Drab från Vallejo har du? Ja, vilket nummer har flaskan?

/Stefan

windh
0

@joppo: tack, vi får se vart det bär! Kan inte minnas att jag byggt nån Roden innan faktiskt. Instruktionerna är kanske inte de tydligaste jag stött på.

@Stefan: det är nr. 07043  "marron olive" nånstans hör jag min gamla spansklärare och att marron betyder brunt.

/Johan

[Hayabusa]
0

#12 Torde vara Model Air du menar. 043 blir för mycket brun för att passa. Jag skulle föreslagit Model Air 016. Enligt min åsikt.

Om du airbrushar Model Air, så är ett tips att köpa Vallejos Airbush Cleaner. Har även hört att T-röd funkar bra för rengöring av Vallejo. Har inte testat själv, men det lär funka.

/Stefan

windh
0

@Stefan: ok, tack för tipsen. blir nog en tripp till modellaffären idag.

denstore
0

Ifall du ska göra rent med en alkohol, typ T-röd, så spä den 50-50 med vatten.

Vallejo kan reagera rätt negativt med för skarp alkohol.

windh
0

@denstore: alright!

windh
0

Brett Greene tipsade om "Future Floor wax" för att förhindra limånga på klarplast.

Har ni nåt tips på svensk motsvarighet?

denstore
0

Johnsons Klar golvpolish. Nu vet jag att många har haft problem med Future/Klar, men till huvar är det fantastiskt.

windh
0

@denstore: ok, gött. tack!

[Hayabusa]
0

#15 Intressant. På vilket sätt blir det en reaktion? Har du nå´n uppfattning om hur T-röd påverkar packningar/tätningar i en airbrush?

denstore
0

#20 Förr brukade jag använda T-röd eller spolarvätska för all möjlig förtunning av akryl, men de grejerna har inte fungerat bra med Vallejo. T-röd klumpade färgen en aning, och konc spolarvätska mer eller mindre förvandlade den till gummi i fast form.

T-röd borde inte påverka tätningarna nämnvärt. Självklart beror det lite på vad tätningarna är gjorda av, men jag har inte sett något negativt varken på gummi eller teflonpackningar.

windh
0

Lite till ang. golvpolishen: det funkar alltså att maskera efter att man satt på polish (och låtit torka) utan att tejpen förstör polishen?

/Johan

denstore
0

Tja, det är väl där folk är oense, men ja, det ska fungera. Jag har maskat på Klar flera gånger, och det ser bra ut. Dock så ska man vara lite försiktig med washer och liknande, och även hålla koll på vad som är under Klaren.

Vermil
0

Kommentar till mig själv(#3) denstore och Hayabusa angående alkohol och akrylfärg. En typisk vattenbaserad akrylfärg är en emulsion av en eller flera monomer'er (jmf "poly"mer) i en vattenbaserad soppa. Oavsett system hindras monomererna från att polymerisaras (typ "härdas", länkas ihop i långa kedjor och bli en akryl- el vinyl-plast) av den sk "surfactorn", dvs de molekyler som sitter som en skiljande hinna mellan emulsionsdroppen och "soppan". Surfactorn kan vara helt enkelt vattenmolekyler (vanligast tror jag) eller nåt annat. Polymeriseringen kan ske antingen rent spontant (vanligast tror jag) när surfactorn försvinner, eller också genom kontakt med aktivator molekyler som är lösta i soppan.

Vad alkoholen alltså gör i Vallejon, är att den stör det här systemet på nåt sätt och nån/några komponenter börjar polymeriseras. Polymeren är kanske löslig alkoholen, men systemet är ändå stört. Vallejo tycker inte om Ajax fönsterputs heller (innehåller iofs alkohol).

P.S. Det finns en parallell till det här i Enamels. De flesta Enamels tycker inte om fukt och vatten. Inte ens i extremt små mängder. Orsaken är helt enkelt att vattenmolekyler utgör själva 'härdaren' för bindemedlet i färgen. När färgen är pålagd avdunstar först förtunningen. Kvar ligger ett kletigt skikt som nu exponeras för vattenmolekyler i själva luften och därefter härdar.

denstore
0

Fast det beror ju ganska mycket på hur koncentrerad alkoholen är. Spär man ut den till en viss nivå, så funkar det fint.

Vermil
0

#25 Det beror på att den bildade polymeren är löslig i alkohol. Därför fungerar det fint för t.ex rengöring. Men då har du gjort om akrylen till en sorts 'lacquer', en bas i lösning. Jag kan inte säga vad/om det ger för oönskade effekter, men det är iaf inte så färgen är tänkt att fungera.

P.S. OK jag missförstod dig, du menade att om man hade tillräckligt svag alkohol så funkar det? Okej.

Fast jag hade irriterande problems med microskins när jag började experimentera med Vallejo (tandborsten).  och jag tror nu att det beror på att jag var frestad att ha i lite, lite alkohol i förtunningen. Dessa problem försvann sen, med bara vatten.

[Hayabusa]
0

Hmm…min frågeställning gällde enbart rengöring, inte förtunning. Svaret från Denstore var kort & koncist dvs bra Glad. Jag var mest intresserad av veta vad som händer - inte nödvändigtvis varför. Personligen använder jag aldrig T-sprit, spolarvätska eller liknande för att förtunna färg.

Som sagt - för att rengöra min airbrush vid målning med Vallejo så använder jag Vallejo Airbrush Cleaner. Samt att jag sprutar vanligt ljummet kranvatten direkt efter avslutat arbete.

windh
0

hehe tråden fick ett eget liv… men bra info!

De hade givetvis inte nån Cleaner (eller thinner för den delen) till vallejo inne på Model Craft… (tycker det är så ganska ofta..)

Så jag kör väl T-Röd + H2O 50/50 för att rengöra efteråt!

/Johan

[Hayabusa]
0

#28 Haha, ja…Johan, det händer titt som tätt här Glad. Jag gillar Vallejos Airbrush Cleaner, den har även en viss smörjande effekt. Inte så dumt, faktiskt. Luktar dessutom rätt gott…tycker jag.

/Stefan

Vermil
0

#27 Jag var fullt medveten om att du fått svar. Inte heller gick jag i diskussion angående någon del av svaret. Det var avsett som kommentar till ämnet, lite överkurs för intresserade.Cool

windh
0

Klagar som sagt ej…. Flört

windh
0

@Stefan: ja den ska jag försöka få tag på!

[Hayabusa]
0

#32 Tycker ja att du ska göra, Johan.

Från det ena till det andra; Fick du tag i "rätt" färg? Finns ju en hel del nätbutiker som är både bra & välsorterade - som alternativ till Model Craft. Visst är det roligt att gå in i en "riktig" butik, men mycket av handeln runt vår hobby sker på nätet numera. På gott & ont, givetvis.

windh
0

@Stefan: jo, hittade Olive Green och det är rätt.

Lite kul var dock, att jag fick sedan tag på lite mer referensmaterial och inser att Olive Green blir perfekt till interiören (med lite vitt i), men exteriören är lite mellan Olive Green och Marron.. Så det blir nog bra! Glad

vilken är bästa nätbutiken för färg?

[Hayabusa]
0

#34 Låter bra!

Äh, vet inte vilken nätbutik som är bäst, men Vallejo finns hos t ex:

- Alfa Hobby

- Hobbybokhandeln

- Ministuff

- Jadar Hobby (Polen)

- model-making.eu (Polen)

Gunze finns t ex hos Rebell Hobby i Sthlm. Tamiya finns hos några av ovanstående handlare, men även Puma Hobby. Finns nog handlare i UK som också är välsorterade på färger. Kan löna sig att kolla runt, vad det gäller priser osv. Här på iFokus finns det länkar till de flesta nätbutikerna.

windh
0

@Stefan: Ok, tackar.

/Johan

denstore
0

Ska du handla Vallejo på nätet i Sverige, så rekommenderar jag Ministuff.

I Europa Maelstrom Games.

Joppo
0

Jag gillar också Ministuff. Han levererar snabbt och utan krångel. Dessutom är han riktigt trevlig snubbe också :)

Unispel har också Vallejo. Jag tippar på att de har ett lite större sortiment än Ministuff. Jag har beställt från dem några gånger utan problem.

I Europa handlar jag av Tyska Der Sockelshop. De har ett enormt sortiment och extremt snabba leveranser. Portot är lite smådyrt(12 euros) men eftersom de har typ allt som jag behöver, så slipper jag beställa av olika firmor, vilket gör att det jämnar ut sig i slutändan.

/Jesper

windh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär ja… ett litet tag senare (ironi) var den klar!

(Blev dessvärre ingen riggning..)

Fler bilder på hela processen här:

http://s40.photobucket.com/albums/e244/windh/RODEN%20Gloster%20Gladiator%202/

Azgaron
0

Snyggt bygge!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!