Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 6713 ggr
LeTTiC
0

PATGB 203

Hej.

Jag söker en modell som jag letat efter i timmtal utan att finna.

Blir snart galen :)

En modell av följande fullskala:

Tillverkare: Patria

Namn: Pansarterrängbil 203A

Beteckning Försvarsmakten: PATGB 203a

Beteckning från tillverkare: sisu xa-203

Finns i tjänst i flera andra länder så som: Finland, Norge, Irland.

Den Svenska varianten har en svensk modifikation med bland annat en vapen huv från PBV302, om jag finner en variant utanvapenhuv är jag mer än nöjd. Tycker någon modelltillverkare borde ha någon av dessa varianter i sitt sortiment, även den gamla xa-180 är av intresse.

Nån som har några ideér?

Om ni inte vet hur den ser ut bör "patgb 203" på google räcka.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

ElLobo
0

Vad jag vet så finns varken 180:an eller 203:an utgiven av någon tillverkare. Åtminstone inte ännu.

LeTTiC
0

Konstigt med tanke på att flera länder nyttjat den samt att den 180:an börjar närma sig 20 år i gemet?

ElLobo
0

Det är väl precis med det som med byggsatser av en del vanliga bilmodeller, de är för vanliga anser byggsatstillverkarna så de vill inte ge ut några sådana byggsatser utan satsar på mer ovanliga bilmodeller. Kanske de tänker att det är säkrare satsade pengar än att ge ut byggsatser av vanliga fordon som inte så många köper?

[Orso]
0

jag tror mer att det är Patria som krånglar och inte vill släppa till något.

ElLobo
0

Ja, det är inget ovanligt. Många av fordons- och biltillverkarna vill ha (mycket) stora pengar i royalty för att "låna ut" sina varumärken eller ritningar till byggsatstillverkare.

LeTTiC
0

Aha, kan det vara så illa. Nödplanen är ju att ta nått som ser liknande ut och modifiera, men utmaningen blir desto större.

ElLobo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast du kanske har tur! Glad Det finns lite förhoppningar om en resinsats av XA-180 i 1/35.

Länkar:

SISU XA-180

IPMS-Stockholms forum

LeTTiC
0

Ah trevligt, Bara att hoppas då. Resinsats vad står det för? Custombygge? Har hittat bilderna på den tidigare men inte tråden.

Tack för hjälpen så långt!

ElLobo
0

Resin (egentligen konstharts på svenska) är det material som byggsatsens delar är tillverkade av.

Vanliga byggsatser är i allmänhet gjutna av styrenplast. Resin är däremot vanligt bland byggsatser som är tillverkade i begränsad upplaga.

Resin är ett hårt men sprött ämne, slipdammet sägs vara cancerframkallande och därför ska delarna slipas under rinnande vatten, och kan bara limmas med cyanoakrylatlim (CA-lim, snabblim) eller tvåkomponentslim (epoxy).