Museet flyttar!
Garnisonsmuseets verksamhet i Skövde flyttas till Röda huset i Axvall. Ett femårsavtal har skrivits. Ett visningsbart förråd öppnar sommaren 2013.
Läs hela artikeln: Skövde Nyheter
Stefan - Modellbyggare

Skönt att det till slut blev klart med ett avtal. Nu verkar ju åtminstone en del av GM samlingar bli kvar.
#1: Hoppsan vilken tokig tolkning jag gjorde när jag läste ditt inlägg, ElLobo… jag har nog lyssnat för mycket på nyheterna om SAAB den senaste tiden… tänkte först "har verkligen General Motors någon samling av bilar på ett garnisonsmuseum…" 

Och ja, jag har inte sovit så bra eller så regelbundet de senaste nätterna… så hjärnan är inte riktigt vad den brukar vara… inatt drömde jag för övrigt till och med att vi hade strömavbrott i hela staden. Men innan jag hann gå upp och hämta ficklampor till mig och hustrun vaknade jag
.

#2.1: Det är inte alltid hjärnan hänger med!
Men om vi ska blanda in Saabmuéet i den här tråden så tror jag nog inte att GM har mycket intresse av det. Och dessutom vet jag inte hur det är med det numera. I september (innan rekonstruktionsförsöken) så utmätte Kronofogden så gott som allt i hela muséet. "Sex verkstadsredskap som domkraft och liftar, 13 utställningsobjekt som itusågade bilar, 22 motorer och 109 bilar i varierande skick är numera i Kronofogdens ägo.", skrev ttela då.
Och Trollhätte kommun är inte intresserade av att ta över Saabmuséet, det skulle kosta kommunen för mycket. Driftskostnader runt 5-6 miljorner per år, skrev DN idag.
Appropå museer och flytt:

se där inget dåligt projekt ska bli intresant o se när det är klart!