Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 7337 ggr
edde9310
8

Vilket material?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tja!

vilket material kan man använda för att bygga tex landskap.

hade tänkt mig att göra en "vinterscen" med min sherman med vinter camouflage i skala 1/35 men vet inte vilket material ja ska använda mig av eller var man kan beställa/ köpa?

är jätte tacksam för svar:)

erihan
1

Vanligt gips brukar vara bra tycker jag. Eventuellt lite frigolit under för att bygga upp höjder…

edde9310
0

tack! har faktiskt aldrig tänkt på gips… var finns de o köpa o är de dyrt? :)

erihan
1

Det är billigt, finns i bygghandeln eller typ Panduro. Finns även i modellafförer men är då dyrare…Ta i vattnet lite i taget tills du får lagom konsistens så det inte blir för rinnigt. Eftersom det är vitt är det bra som grund för snö som du kan göra av bikarbonat, vatten och vitt trälim och smeta på marken och stridsvagnen och gubbarna. Ta i lite vit färg om du vill ha färsk snö, annars ser det ut som smältande, isig snö.

edde9310
0

yes! får titta där! tack så mycket för en jätte bra  förklaring! skulle aldrig komma på de själv! :) gipset måste testas! :)

Dioramabyggare
0

Gips är enkelt och praktiskt att arbeta med. En nackdel är dock att det är sprött (jämför hur lätt det är att knäcka/ha sönder en gipsskiva).

petzon
0

I de senaste numrena av tidningen Allt om Hobby har det varit flera artiklar om dioramabyggen. Kolla in tidningen på närmaste bibliotek så får du säkert inspiration och tips på material och tekniker.

PonCar
0

Om landskapet skall vara ganska kuperat (med tex diken, större pölar, mindre kullar etc) kan det vara bra att utgå från en bit frigolit- eller styrolitskiva (styrolit är en finporigare/kompaktare variant av frigolit som inte smular så förskräckligt…) som man kan forma terrängen i stora drag i (genom att skära med kniv e.dyl) och sedan kan man lägga på gips som ett ytskikt. Gips är tacksamt för det går lätt att måla på med vattenbaserade färger innan man lägger på andra "markmaterial". Själv har jag också använt vanligt snickeri- eller väggspackel för att forma mindre landskapsdetaljer -fördelen med det är att det håller sig mjukt o formbart mycket längre än gipset.

berfrund
1

Mitt tips är att du köper denna boken så får du massor av tips o råd hur du ska göra

How to make wargames terrain den är utgiven av Games workshop det dyker sådana då o då på Tradera till ett bra pris!