Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1603 ggr
Mr_Walker
0

Vad är det som sätter igen sprutan??

ÄR det på grund av att jag använder vallejo model color som min spruta sätts igen gradvis eller är detta generelt för alla sprutor och färger.

Späder ju färgen givetvis.

Kör nu med en helt ny NEO for Iwata,

Funderar bara på om jag borde ändra rutiner när man målar och rengöra lite hela tiden, eller köpa andra färger. Har nog aldrig testat nån annan tillverkare heller för den delen, endast vatenbaserat är alternativ. Men om detta är nåt man mste leva med  även med andra färger vinner man ju inget på att byta.

Azgaron
0

Jag rengör alltid noga, eller försöker i alla fall, efter varje sprutsession, och har inget problem med att sprutan skulle sätta igen.

Om du däremot menar att sprutan sätter igen under pågående session, så är nog retarder det enda botemedlet, då i stort sett alla akrylfärger har en tendens att sätta igen munstycket.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Mr_Walker
0

det är just det, under pågående sprutning sätts den igen så att flödet minskar kraftigt eftersom. får väl prova nån sån retarder.

En del av färgerna "skär" sig liksom efter en liten stund när dom är blandade med vatten???

Joppo
0

#0 Det du beskriver gäller inte alla färger. T.ex Tamiya och Gunze sätter inte alls igen sprutan lika lätt som Vallejo eller Lifecolor. Min teori om varför det är så, beror på att de är alkoholbaserade, dvs har ett mer aggressivt lösningsmedel vilket förhindrar färgen från att torka på nålen.

Personligen använder jag Tamiya/Gunze till airbrushen och Vallejo/Andrea color när jag penselmålar. Det är kanske inte helt optimalt att ha två färgsystem, men det spar en del svordomar om man slipper att airbrushen sätter igen hela tiden Flört

Angående Vallejon så rekommenderar de att man under arbetets gång kontinuerligt torkar av nålspetsen för att förhindra att det bildas torkad färg där. Du kan läsa mer här: http://www.acrylicosvallejo.com/pdf_web/MA_CC071_rev07.pdf

Mitt råd om du efter en tid fortfarande inte kommer överens med Vallejon är att du testar Tamiya/Gunze-systemet istället. Ett tips angående Tamiyas matta färger är att du blandar i några droppar av deras klarlack vilket minskar risken för "sandpappereffekten". Till spädningen så rekommenderar jag deras egen thinner och ration 50/50 färg/thinner vid normal användning.

Charlie82
0

Håller helt med Joppo. Jag kör med Tamiya och Gunze och har aldrig haft några problem med sprutan. Däremot har den spottat och fräst de gånger jag använt Vallejo Satin klarlack.