Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 3328 ggr
Charlie82
0

Me 262 1/144

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag såg Rocas diobygge kunde jag inte hålla mig ifrån min lilla svala.

Detta ska bli "Vit 5" ur JV44 flugen av nykomlingen Unteroffizier Eduard Schallmoser. Han kom till JV44 som nykläckt jaktflygare direkt från flygskolan och hade genomgått en påskyndad extrautbildning på 262:an.

Den 4:e april var Schallmoser ute med sin rote på spaningsuppdrag då de stötte på 12 st P-38 Lightning vilka de genast attackerade. Schallmoser som inte var van med 262:ans höga hastighet kolliderade med Lt. William "Bill" Randle:s P-38 vilket ledde till att Randle hoppade och blev tagen som krigsfånge medan Schallmoser klarade sig hem till basen Munchen-Riem.

Såja det var lite historia, nu lite bilder Skrattande

Charlie82
0

Charlie82
0

[Tunnan]
0

Liten fin rackare det där…Flört

Roca
0

Härligt Charlie!

Weisse 5 är en intressant individ, enligt min referensbok
(Osprey JV 44) målad i RLM 82/76. Schallmoser hade tur den gången och även en gång till den 20 april, då han flög Weisse 11 och kolliderade med en B-26 flugen av Lt James M. Hansen, 455th BS över Kempten-Memmingen. Denna gång blev han tvungen att hoppa och landade med fallskärm i sin egen hemby Lenzfried-im-Allgau, där hans mamma bjöd honom på pannkakor (!)

Schallmoser hade tydligen varit "night-flying instructor" innan han tränades på tvåmotorigt samt jetflyg. I övrigt så var det också en spännande samling piloter i JV 44, dels ässen Galland, Bär, Lützow, Herget och till och med Barkhorn, dels ett antal erfarna flyglärare som Dobnig, Nielinger mfl.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
0

#3 Tack Tunnan! Glad

#4 Ha ha ha, att inte mamma bjöd på Gevalia då Skrattande, vilken historia!

Om jag inte är fel underrättad så var det väl Galland som "drog ihop" de bästa till JV44. En skaplig samling äss var de iaf. även om JV44 inte blev långvarig.

TobbeA
0

Såna där historier är alltid intressanta Charlie och Roca.

Roca
0

#5.2; Kanske blev det en kopp Ersatzkaffee Skrattande

#5.3; Visst var det så. Steinhoff glömde jag förresten. Han var med från början och hjälpte till att styra upp det hela och rekrytera piloter. Gemensamt för flera var att de hade hamnat i onåd hos Göring.

Ska bli kul att följa det fortsatta bygget! Har du använt nåt mer filler än vid cockpit? Jag vill nog bygga just vit 5 jag med, fast det får bli nästa gång.

Charlie82
0

Skrattande

Jag har använt filler på undersidan också men det beror på mitt eget slarv. Var lite för ivrig med slipstickan på ett ställe Skrattande Annars tycker jag passformen är otroligt fin. Måste nog beställa en likadan Dual Combo som din.

Idag blir det nog lite målning.

Charlie82
0

Det blev en liten session vid byggbordet under förmiddagen.

Testade att preshada och det var med nöd och näppe det gick på denna lilla fågel. En snabb torkning och därefter applicerades undersidan i RLM 76 samt ovansidan i RLM 82.

Vi tackar för att tyskarna inte använde någon mottling på denna individ (tror det hade blivit knepigt i denna skala) Skrattande

Nu får hon torka ordentligt och sedan blir det future och dekaler samt vädring.

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Roca
0

Supersnyggt med preshading! Så där fint kommer jag inte att få till det. Din kärra flyger nog i kvällningen Glad

Charlie82
0

Tack Roca! Glad Ja en testflygning bör jag allt hinna med Skrattande Måste komma ihåg landningsställen bara, annars får jag leka Me 163 Skrattande

[Tunnan]
0

Det där blev ju bra, riktigt bra.

Charlie82
0

Tack Tunnan! Glad

TobbeA
0

Snyggt, du har blivit en hejare på preshade Charlie!

Charlie82
0

Tack Tobbe! Har kommit fram till att den bästa effekten får man om man är lite "slarvig" med linjerna. Är man noggrann och gör linjerna för perfekta blir det stelt och onaturligt.

Charlie82
0

Future, dekaler, future, wash… Nu ska allt torka ordentligt och ett lager matt klarlack appliceras. Till sist ska hjulen monteras och ett par små detaljer målas.

Charlie82
0

..

Charlie82
0

Joppo
0

Jäklar vilka stora mynt ni har på Åland alltså Flört

Charlie82
0

Skrattande Ja det är för jäkligt när man får en massa växel tillbaka Skrattande

Roca
0

Sanslöst snyggt Charlie! Känner mig klart peppad att få klar min lilla Sturmvogel också.

Charlie82
0

Tack Roca! Glad Ska se om kan få den på hjulen imorgon.

Har beställt Eduards figurset med Luftwaffepersonal i 1/48 anno 1944. Tänkte försöka knåpa ihop ett litet dio med 190:orna och då kunde detta kit fungera som utgång. Nu är det bara att leta efter bilder från Ainring Cool

[Tunnan]
0

Mycke snyggt bygge.
I denna lilla skala med så små plan så är det minsann inte så lätt men det har du lyckats bra med Charlie.
tummen upp Cool

Charlie82
0

Tack Tunnan! Glad

Roca
0

Kan rekommendera denna bok:

Osprey Publishing - Jagdverband 44

Charlie82
0

#28 Mycket intressant, synd att den var slut i lager. Kanske någon annan har den till salu? Måste leta.

Azgaron
0

Mycket tjusigt bygge Charlie! Preshaden blev grymt snygg i den lilla skalan, och visst har du rätt i att det blir mer levande om man är lite "slarvig" med linjerna.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Charlie82
0

Tack Håkan! Glad

Dioramabyggare
0

#20: Snyggt gjort! Skrattande

#19: Vad menas med "Future" i det här sammanhanget?

Dioramabyggare, "ny i gamet" när det gäller vädring och liknande av modeller…

Charlie82
0

Tack!Glad

Future är ett namn på Johnsons Pledge. Ett golvvax i flytande form som fungerar alldeles ypperligt som klarlack innan man applicerar dekalerna. Väldigt bra att lägga på även efter dekalerna då det förseglar dekalerna. Väldigt tunt och flyter ut jättefint med en bred, flat pensel.Ger en riktigt högblank yta.

VIKTIGT: Färgen måste torka MINST 24 timmar innan man lägger på Future eller Pledge eller Kleer (kärt barn har många namn) annars kommer färglagret med största sannolikhet att krackelera vilket kan få en att slita håret av sig. Likaså ska Future torka MINST 12 timmar även om den känns torr efter en minut.

Vad jag har förstått så har tillverkaren ändrat sammansättningen. Vet inte hur den nya är då jag varken har sett eller testat den. Jag gick till en liten livsmedelsbutik i centrum och där hade dom fortfarande kvar den gamla sorten så jag köpte ett par flaskor vilket säker räcker min livstid ut Skrattande

Dioramabyggare
0

#33: Varsågod så mycket, och tack tillbaka för tips!

Ja, jag har läst en del inlägg här om att Johnsons golvpolish kan förstöra lacken på modeller man målat. Är det olika utförande på själva förpackningarna på "gamla" och "nya" sortens Johnsons golvpolish?

Charlie82
0

Jag vet faktiskt inte vilka skillnader det är. Jag har finska flaskor och jag vet inte hur de ser ut i sverige men jag tror att flaskan bytte utseende.

ElLobo
0

Det säljs under olika namn och i olika skepnader på olika försäljningsmarknader. Och i vissa fall med olika kemisk sammansättning.

Vad jag har förstått så har den fått nytt recept och nytt utseende på flaskorna de senaste åren, men jag vet inte heller vilken som gäller idag.

En tråd från 2010 i ämnet: Future i svensk förpackning..