Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1238 ggr
Charlie82
0

Trevlig läsning, taskig rubrik.

Satt på muggen och bläddrade i frugans Amelia då jag utan förvarning dök på en artikel om modellbyggande Emma Persson som brukar figurera på IPMS Stockholms hemsida med sina fina flygplan och figurer.

Väldigt trevlig läsning men det som störde mig var rubriksättningen.

"Jag har en Gubby" förkortning av gubbhobby. Den handlar om kvinnor som t.ex samlar på veterantraktorer, modellbygge m.m. Varför ska modellbygge nödvändigtvis vara en gubbhobby, lek m.m.

Detta gör mig så irriterad så jag måste skriva av mig. Detta gäller naturligtvis även gamla traktorer m.m. Varför kan det inte bara få vara en HOBBY eller ett fritidsintresse eller rentav ett jobb. Grrrrr!Skrikandes

ElLobo
0

Ja, varför skulle detta vara en gubbhobby?! Det finns ju många kvinnor som håller på med dessa s k "manliga" hobbys.

Man blir så trött, arg och ledsen på dessa skvallertidningar och andra som verkligen befäster de olika könsrollerna i samhället.

Dioramabyggare
0

Nu förstår jag ännu mer varför jag ens vägrar ta i sådana tidningar Skrikandes… samtidigt känns det ju kul att en tjej berättar om att hon håller på med en sådan givande hobby, tycker jag.

Charlie82
0

Absolut! Jättekul att hon berättar om sitt byggande. Som sagt det jag störde mig på var dels "Gubbhobby" och när jag började fundera så tycker jag att modellbyggarhobbyn över lag blir sorterad i ett visst fack bland människor som inte har någon inblick i ämnet.

felle-j
0

….och jag är ju ingen gubbe! Glad

SentiC
0

Jag är 27 år och gubbe ;)

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

Hogge38
0

Är det i senaste nr ?

Hogge38
0
Charlie82
0

#6 Jag tror det. Har faktiskt ingen koll på det Skrattande

strigon
0

Onej! jag som bara är 20, och redan gubbe :I ska jag gå i pension när jag är 25 då? vad ska jag göra resten av tiden i livet? Jo bygga modeller så klart :D Gubbhobby är ett väl FELT utvalt ord, men då kan vi glädja oss åt att dom som skrev det är okuniga Cool

PonCar
0

Frugan har Amelia hemma ibland och jag får intrycket att man gärna vill framstå som en fördomsfri tidning -men snacka då om fördomsfullt att skriva om modellbygge som "gubbhobby". Undrar om redaktionen egentligen har koll på tex hur många tjejer som ägnar sig åt miniatyrhus och miniatyrmöbler och även bygger själv? Ungefär som om man skulle skriva om ridning som en "Tabby" (= tanthobby…)

[Hayabusa]
0

Tycker att artikeln är tämligen "antifeministisk". Vad är budskapet?