Hjälp (Humbrol 85 Coal black)
Någon som ska till byggträffen i Ornässtugan (Dalarna) imorgon och som har en Humbrol 85 Coal black till övers?
Jag var till ortens leksaksaffär idag för att handla en burk, men tjejen i affären sade att just den kulören är restnoterad sedan länge. Jag skulle behöva den kulören till några av delarna till en Lynx-helikopter jag tänkte börja bygga imorgon.

Jag skulle ha en Hu 85, men tyvärr, den burken har jag lämnat någon annan stans.
Du kanske kan måla blank eller matt och sedan lägga ett lager sidenmatt klarlack på detaljerna?
Ja, så går nog att göra. Jag har ju både 21 Gloss black och 33 Matt black. Och jag har för mig jag har en burk Humbrol sidenmatt klarlack.
Prova Vallejo 950 Black den är halvmatt och jag använder den till bla propellrar, instrumentpaneler. Spär man den med lite vatten och målar med en mjuk flat pensel så får man en väldigt snygg yta. Citadel Chaos Black är en annan halvmatt svart som också är perfekt att penselmåla. Båda är lättare att pensla än H85 och torkar mycket snabbare.
Tack Hogge38 för tipset! 
Jag hade med mig en Tamiya akrylfärg X18/Semi Gloss Black, och det visade sig på byggträffen i Dalarna idag att den råkar vara ekvivalent med Humbrol 85 "Coal Black".
Jättetack ElLobo för att jag fick "konsultera" din förträffliga färgkarta på träffen! 

Det var så lite, så! Bra att det fungerade.