Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 2419 ggr
Dioramabyggare
0

Herculesbygget fortsätter

Idag limmade jag vingarna. Men jag förvånades över den med Italerimått mätt dåliga passformen på vingarnas över- och underdelar. Längs framkanten, i synnerhet på styrbordsvingen, skiljer det närmare en millimeter, speciellt mellan de båda motorerna. Dåligt på en modell som "en gång i tiden" betingade ett pris på drygt 300 kronor, anser jag… och bakkanten på vingarnas översida tycker jag nästan är under all kritik; 3-4 millimeter in från vingarnas bakkant löper en millimeterbredd "ränna" som jag är övertygad om inte finns på förebilden. Också en rejäl "blunder" från tillverkarens sida, enligt mitt sätt att se.

Vill man ha vingklaffarna utfällda får man skära loss de från vingens undersida vilket torde innebära mycket extrajobb med kniv, plasticard och eventuell spackling (jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska låta modellen ha utfällda klaffar eller inte). Lyckligtvis slutar i alla fall skevrodren där de ska, så att ändra deras läge är inte svårare än att skära loss de och limma fast de enligt eget önskemål. Möjligen får man spackla en del där skevrodrens ändar suttit mot själva vingen.

Vidare var babordssidans främre del av "hjulhuskåpan" att limma fast, medan motsvarande del på styrbordssidan är fastgjuten redan från fabriken. I mitt tycke ordentligt udda lösning, som dessutom kommer att kräva en del spackling.

De båda stabilisatorhalvorna liksom de inre landställsluckorna var en ren fröjd att limma. Jag behövde knappt ens torrbygga de, så fin passning var det!

I övrigt har bygget så här långt gått helt enligt förväntan Skrattande.

/Dioramabyggare

Dioramabyggare
0

I ett ögonblick av en sorts "klarsyn" fick jag plötsligt en stark impuls att måla/märka min Hercules som "84001" såg ut när hon flög i tjänst för Röda korset 1968… ärevördiga Allt om Hobby hade en artikel+ritning om henne för en del år sedan och som jag har sparat. Återstår "bara" att hitta lämpliga dekaler (om jag nu väljer att bygga min modell som "SE-XBT"…

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005/06/images/herc_biafra_xbt.jpg

Dioramabyggare
0

Nu har jag testat Vallejos spackel "skarpt" genom att spackla den "förhatliga" millimeterbreda skarven i vingens bakkant. Underbart material att jobba med, tycker jag!

Charlie82
0

Låter väldigt spännande. Du får lägga upp lite bilder när du har tid.

WildeSau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ett litet tips. Spacklet är lätt att använda men det kan bli som tuggummi om man våtslipar på det.

Bra val av individ.

Här är min Airfix i originalutgåva i 1/72.
Märkning som den såg ut innan den vitmålades.
Saknas fortfarande en del dörrar och luckor ser jag. Obestämd
Laserutskrivna dekaler på klar dekalfilm.
Rödakorsflaggan är maskad vit och med det röda korset som utskriven dekal.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
0

Snyggt bygge, WildeSau!

Två frågor… känner du till hur det kom sig att XBT delvis målades vitt?

Sedan har jag letat bilder på nätet, på hur dörren på styrbordsidan (högra), den som sitter framför huvudlandningsstället, mellan vingens framkant och "propellervarningsmarkeringen", öppnas (uppåt, eller åt sidan? Framåt eller bakåt i så fall?) men inget hittat… vet du hur den dörren är upphängd?

WildeSau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Förmodligen för att den vita färgen i förhoppningen skulle vara "kulavstötande".
"Skjut inte på vita flygplan med röda kors."
Även Dornier Do 28 på plats i Biafra var vitmålad.

Hittar ingen bra bild på dörren.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
0

Modellen av Do-28:an minns jag från mina "exkursioner" till ortens leksaksaffär i början av 1970-talet Skrattande

"SE-XBT" på Röda Kors-uppdrag ser ju nästan ut att vara penselmålad med tanke på den ojämna färggränsen på fenan. Eller så tog man sig helt enkelt inte tid att maskera…