Strelets Karoliner
Jag målade upp några till grenadjärer idag. Det tycks vara två olika regementen för uniformerna skiljer sig mellan figurerna. Figurerna är väldigt grovt skulpterade, nästan som om de var snidade ur trä men med en hel del karaktär och alla figurer är olika.
Jag är rätt nöjd med den blå färgen men hudfärgen blev för lik skinnremmarna så jag ska ta en mörkare nyans på resten av figurerna.
Jag tycker att du gjort ett fantastiskt jobb med tanke på figurkvaliten! Det bäst med Strelet är väl antalet poser…
Snyggt målningsarbete, när jag målar blir det bara platt och tråkigt.
Men är inte den blå färgen väldigt ljus? Jag tycker att uniformerna på armemuseum är betydligt mörkare. Jag tog lite bilder:
http://s456.photobucket.com/albums/qq282/Orsobear/110628_Armemuseum/
Ja det har du nog alldeles rätt i. Jag ska blanda till en mörkare blå till resten av figurerna. Det blir bra med lite variation.
Jag har funderat på att använda Vallejo 899 Dark Prussean blue till mina men det kan bli i mörkaste laget kanske.
Risken är att det ser svart ut på håll. Det är lite besvärligt att måla små figurer och modeller, man får bestämma sig för om de ska se bra ut på lite avstånd eller väldigt nära. Sen kommer washen att mörka ner färgernaJag ska blanda till en något lite mörkare blå i kväll.
Jag målade över med en mörkare blå (Vallejo 930) och det blev riktigt bra.
Hej där.
Jag har ju målat tusentals figurer jag kör med lite olika för att inte få de för statiskt.
Har använt Marin blå vallejo jusst nu kör jah Intense blue 70925.
Du får gärna å och kolla på mitt projekt Poltava 1709.
Hälsningar från krille.
Det är ett otroligt projekt du arbetar med, verkligen imponerande.
Jag ska måla om figurerna något då visa detaljer inte känns rätt, bla remmarna är för ljusa. Jag hittade lite bra bilder från. http://www.prytzphotography.com/lefwande/index.html
Jag kommer inte köpa fler Karoliner från Strelets, det är lika mycket jobb att måla dom som det är med finare figurer som t.ex http://www.oldgloryuk.com/disp_item.php?c=356&oc=4571
Jag hittade dessa 28mm figurer, jag ska beställa ett pack med 18 figurer när lönen kommer 
Snygga! Jag har använt en hel del 28m plast+ och metallfigurer och den skalan (1/56) är trevlig att måla! Lite större än de vanliga 20mm figurerna..
Tja nåt i den här stilen får det bli. Jag vet inte om det är helt riktigt att måla de så här, de äldre grendaiärernas mitra hade nog inte mässingsplåt. Jag kan inte rekommendera Strelets figurer de är grova och inte helt lätta att måla, de har vilda poser som gör det svårt att göra någon vettigt uppställning, en del poser är mycket underliga. Nä jag köper Musketeers 28mm karoliner i stället, de ser mycket bättre ut och är inte så farligt dyra de är dessutom i metall.
Av en händelse hittade jag några gjutformar från Prince August och tänkte att jag skulle prova att gjuta några figurer. Jag minns att det va svårt att få till bra gjutningar med den billiga gjutmetallen men den finare modellmetallen kostar 100kr per tacka så jag köpte en vanlig tacka , Och precis som för var det helt omöjligt att få till bra gjutningar. Nu åker formarna ut på Tradera.
Tycker du har fått till dina figurer mycket bra 
Tackar 
Jag har väl hälften kvar att måla sen ska jag se om jag ska göra något enkelt diorama med dem.
Jag har nu bara befälen kvar att måla men medan jag väntar på att bli sugen på att måla dom så dök jag ner i lådan med Prince August prylarna och fiskade upp dessa karolinermotståndare. De är inte färdigmålade men det visar att det går att göra de fina trots sin enkelhet. Jag håller nu på att läsa upp mig på målningstekniken igen (3 lagerteknik) och har gjutit upp fler figurer att öva på.
Jag lånade boken "Stora nordiska kriget 1700-1721 Fanor och uniformer" på biblioteket idag och var bara tvungen att måla upp en Karolin
Jag är lite ringrostig då det va tio år sen jag målade med lagertekniken men det var rätt roligt att bara arbeta med färger och inte hålla på med wash och torrborstning.
Snyggt!
Tack
.
Jag ska måla upp några till under helgen. Ev också köpa lite av den dyrare metallen och gjuta några fler.

De där vart riktigt snyggt du får gärna beskriva hur du går till väga ska måla upp en gäng Britter till Napoleon eran inom kort.
Färgerna är rikitgt klara o med fin lyster de gillar jag skarpt!
Problemet med dina tennformar går nog att lösa de vanligaste problemet är att det är för få kanaler för luften att ta sig ut ur formen så de kan man borra upp nya så får man en bättre gjutning
Jag har målat med Vallejo Game Color som trots de fåniga namnen är en riktigt bra färg med fin klar lyster. Färgen är inte samma som Model color utan är anorlunda i lyster och konsistens och palleten matchar istället GW's Citadel färg. Annars går de utmärkt att blanda med Model color.
Jo jag ska göra ett försök att med nya kanaler för det vore toppen att kunna använda blyfri metall.

Vallejo färger härligt kör i stort sett bara med deras färger nu förtiden har dock inte provat något från den serien utan kör med Model color.
Blir till o köpa några o testa de figurer jag ska måla är 15-18mm och är till ett figurspel Napoleon at war.
Man vill ju att färgerna ska synas ordentligt när det är nappe figurer på ett spelbräde.