Jag, min son och Intruder.
Hej Alla.
När jag och min son varit på stan har vi flera gånger stannat till för att titta på en hobbyaffärs skyltfönster. Jag har inte tänkt så mycket mer på det än att vi har tittat. En dag frågade jag honom om han ville bygga en modell med mig. Han blev glad och vi gick in i affären och han tittade runt bland alla olika modeller. Min son vill gärna bygga Titanic men jag sa att vi kan börja med något annat, lättare så han får känna på hur det är att bygga en modell. En i personalen kom fram och hjälpte oss. Han höll med om att Titanic inte är så bra att börja med.
Jag såg att det fanns skill lvl på flera av kartongerna och frågade om det. Ok, vad har du i lvl 1 frågade jag. Det va inte mycket och ingen av dom modellerna föll min son i smaken.
Jag sa att jag byggt en modell tidigare och att jag nog kan tänka mig en lvl 2, eller en lvl 3.
Erfarenheten av den modellen jag byggde då, för runt 15 år sedan va att det va väldigt kul.
Min son ratade den ena modellen efter den andra och frågade efter något med mycket vapen på. Han frågade även, till min stora förvåning, efter ett specifikt plan med det va för modernt sa han i affären då. Till slut fastnade min son för en A-6E Intruder. Men i brist på kontanter så fick vi gå utan att köpt den. Några dagar senare köpte vi modellen och lim, men TYVÄRR ingen färg. Okunnig som jag va/är tyckte jag att vi kunde vänta med det tills allt va färdigbyggt så vi kunde bestämma färger då.
Hem och sen låg kartongen mer eller mindre bortglömd i några dagar.
Är tveklöst jag som är mest sugen på att bygga. Så när jag tog fram beskrivningen inser jag omgående att färgen kommer in redan i första momentet.
Har varit här på iFokus länge och har sett Modellbygge men inte varit här förens för några dagar sen. Sen dess har jag läst om färger, dekaler och annat.
Har sett bilder på många fina dioramor. Har lite smått funderat på en omgivning till Intrudern. Finns lite material som jag borde kunna använda. Får se om det blir av…
Färg ska köpas. Tror det blir acryl för att slippa lösningsmedel. Har sett att det finns en detalj vi kan göra redan nu utan färg. Sätta dekaler på en del. Finns två varianter att välja på. Antingen att göra en Black Panters eller en Moon Lighters. När min son bestämt sig vilken han vill att vi ska göra ska jag ta en av dom dekalerna som inte ska användas och prova på hur det funkar. Kan inte minnas att jag hade några dekaler på den modellen jag byggde för 15 år sen.
Har ingen aning om vad min son kommer tycka om det här.
En fråga. Limmet som köptes är av märket Humbrol och heter Poly Cement Colle Polystyrene. I byggbeskrivningen finns det olika symboler och två av dom är en limtub med förklaringen Cement together och en limtub som är överstruken på diagonalen med förklaringen Do not cement.
Kanske ger sig när vi börjar bygga men är nyfiken. Är det så att alla delar som ska sammanfogas håller ihop bra utan limmet. Det är ju små piggar och hål på motsatta delen. Eller ska man limma/cement där också? Enligt beskrivningen är det annars bara en detalj på var sida av flygplanskroppen som ska cement togheter.

Det här låter jättekul tycker jag!
Limma bör du i så stor utsträckning det är möjligt och då också sådant som ska ha samma färg, ihop med smådelar i så stora delmoment som möjligt.
Piggarna och hålen är till för att styra delarna rätt inför montering, inte hålla samman delarna. Inte alla gånger de linjerar delarna som det är tänkt och då är det vettigt att ta bort piggarna och planslipa ytorna som ska limmas ihop. Ett sandpapper på bordet och försiktigt dra ytorna mot det några gånger ger en mycket finare fog än att bara trycka ihop delarna.
Ibland är det så att tillverkaren har tänkt sig rörliga delar och då är det inget lim där. Fast i ärlighetens namn brukar dessa rörliga delar funka några gånger för att sedan bli extremt rörliga och ramla bort alternativt gå sönder. Så med få undantag limmar jag det mesta för att grejerna inte ska komma på avvägar med tiden.
Ett tips är att limma alla glasdelar med vanligt vitlim t.ex. trälim, skollim eller liknande typ. Det torkar genomskinligt och förstör inte plast eller färg om det kommer utanför. Bara att ta bort med en fuktig bomullstops.
Flyg är lite speciellt då man bygger inifrån och ut så färg och pensel är med i leken direkt för att få lite färg i cockpit, hjulhus och annat som syns utifrån när det är färdigt.
Varmt vatten är bra till dekalerna, de blir lite mjukare och följsammare då. Hårtorken är också användbar för att forma trillskande dekaler på plats. Har man kommit så långt att man har sk. dekalvätskor som mjukgör och formar dekaler efter underlaget så är dessa ett smärre undermedel.
Synd att du hade långt att åka, annars hade ni med fördel kunnat besökt byggmötet i Ornäs utanför borlänge imorgon.
Lycka till med byggande!
Niclas
Välokommen tillbaka till modellbyggandets galna värld. Kul att du hittat in här på modellbygge iFokus, här finns det gott om erfarenhet och de enda frågor som är dumma är de som inte ställs.
Själv är jag ingen plastbyggare, bygger helst stora träfartyg., men för en tid sedan byggde jag en plstmodell med min sexårige son. Det blev en SE-5, en inte helt lämplig nybörjarmodell, det blev jag som byggde och Sixten satt bredvid, men han tyckte det var roligt ändå
Do not cement betyder att du inte skall imma, vanligtvis är detta detaljer som skall vara röliga på den färdiga modelln, på vissa flygplan är vingarna rörliga, man kan vinkal dem mer eller mindre bakåt.
Tack för välkomnande, råd och tips!
Vi har nu provat på hur det funkar med dekaler.
Min son (som är 13 år) provade med dom överflödiga dekalerna, han vågade inte sätta dit några på den detaljen som ska va på planet.
Så det fick jag göra, med resultat att två av tre blev ok.
Våran första modell så vi ser den som uppvärming och prova-på men ska givetvis göra vårt bästa. Att ha kul är prio ett. Och det hade vi.
Den dekalen som blev dåligast vek sig dubbel några millimeter. Kan rädda det med svart färg antar jag.
Det va mycket svårare än jag trodde. Ska hitta på något som håller fast detaljen som dekalen ska sitta på lärde jag mig.
Färg och pensel ja, det är bland annat två figurer som ska målas. Deras ansikte ska målas, en yta som är ca 2x4 mm. Hmm… Ska bli intressant att se hur det går.
Glömde nämna att skalan är 1/72 och märket är Hasegawa.
Hej Marie, och välkommen tillbaka till den bästa av (modellbygge)världar! 
En användbar metod för att underlätta målningen av smådelar som pilotfigurer och annat smått är att klippa av en bit av gjutramen som delarna sitter på (en mindre sidavbitare fungerar utmärkt; kom bara ihåg att plana till änden på gjutrambiten med en vass hobbykniv) och limma fast detaljen på. Lösa hjul till flygplan kan träs upp på en spetsig tandpetare. Jag använder sedan klädnypor att hålla fast tandpetaren/gjutrambiten med.
För en tid sedan testade jag att göra en "platta" med hjälp av en smältlimpistol. Jag höll en bit gjutram mot en träplatta och sedan "bakade jag in" änden av gjutrambiten i smältlim. Limmet stelnar på mindre än en minut. Resultatet blev så bra att gjorde ett tiotal på en gång.
En pincett för plockning av ögonbryn är idealisk för limning av små detaljer.
Och så ett litet tips för att hålla ordning på färgburkar: i mataffären tiggde jag till mig sådana där frigolitplattor som används till vitaminbrustablettrör. De passar i varje fall lagom till Humbrols burkar som lätt går att pressa ner i hålen.
Lycka till!
Tack för tips om att limma dit smådelar på en del av stommen.
Antar att jag kommer limma fast stommen på ryggen eller rumpan på piloterna för att sen bara klippa/skära/fila där stommen satt och lämna motsvarande ställe på sätet omålat så limmet biter bra.
Tänker jag rätt?
För att lindra frustrationen av att inte kunna bygga nu i brist på färg så läser jag på om modelbygge.
Frågorna kommer ju mer jag läser.
En färgfråga, en wash/tvätt gör så otroligt mycket med modellen tycker jag.
Kan man göra det med acrylfärg?
Och ska jag lacka hela färdiga modellen och sen washa?
Har inte hittat någon direkt info om wash på/med acryl.
Hej Marie!
Ja, du tänker helt rätt om att lämna "limstället" på smådelar/figurer som ska sitta fast någonstans omålat
. De övriga frågorna är det bättre att duktigare modellbyggare än mig (hmm skriver man "än mig" eller "än jag") svarar på.
Jo, wash går att göra i akryl. Nackdelen kan vara att den torkar för snabbt. Det finns mig veterligen färdiga washer i akryl.
En liten klick oljefärg av bra kvalité, blandad med tex lacknafta är det många som föredrar att jobba med.
Jag brukar måla klart modellen först. Sen använder jag Johnson golvpolish (nån här kan säkert det exakta namnet) som jag lägger på i ett eller två lager innan jag sätter dit dekalerna.
Därefter lägger jag ett lager till som får härda ordentligt. Detta tål sen att man washar med oljefärgs lacknafta mixen.
På tex stridsvagnar kan man med en fin pensel sätta dit en droppe som sprider sig med hjälp av kapilärkraften runt bultskallar eller i spår runt plåtar etc.
På plan funkar det att blaska över panellinjer, låta torka ett tag, och sen torka av överflödet med en trasa och eller tops.
Wash används ofta för att skapa/förstärka skuggor, för att ge modellen lite mer djup och liv.
Hoppas det hjälpte något!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tjohooo, har köpt färg och några penslar. Äntligen kan vi börja!
Va' kul! Ser fram emot att se lite bilder på bygget sen!
Vad härligt det låter Marie, ta gärna några foton också och lägg ut så vi andra får följa erat bygge.
Belgarion - amatör på tillväxt
Självklart! Kul att ta kort så det kommer.
Men om det är något att se återstår att se. Glada nybörjare som vi är.
Är lite besviken även att det är mitt val.
Kom hem från färginhandlandet, laga o äta mat, ut med hund, tv (vet det är en dålig "ursäkt") och nu är jag för trött för att måla piloterna som är vad som står på min turordning att göra.
MEN, jag har putsat till piloterna och sätet och limmat upp dom tre delarna på en del av stommen. Känns bra att hålla i men bävar för hur det kommer gå att måla dom.
Fullspeckad dag imorgon. Men på kvällen borde vi ha tid att plocka fram allt och börja måla.
Den minsta penseln jag köpte är den minsta pensel jag sett.
Passar på att önska alla en trevlig byggarhelg.
Ser bra ut så långt!
Tack Azgaron.
Jättesnyggt målat!
Tack Dioramabyggare.

#14: Ahhhh den känner jag igen! Har en eller två i bygghögen, fast en har jag norpat MER:en från
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Kul bygge som ser bra ut! En historiefråga… Användes A-6E i Vietnam eller va det tidigare modeller?

#19 A-6E fanns med i Vietnam
Stefan - Modellbyggare
Tack Stefan