Humbrol Gloss 38=Zinkkromatgrön?
Någon som byggt Italeris helikoptermodell No 2621, Agusta-Bell 205/UH-1D? Detaljen nummer 19B ska på en del av ovansidan vara zinkkromatgrön (Model Master 1734) men när jag tittade igenom Humbrolsortimentet i ortens leksaksbutik idag så fanns inte den kulören, och den finns inte ens med i Humbrols "färgprovkarta" 
så jag kan inte heller hitta den i någon ekvivalenttabell
.
Men jag hittade Humbrol Gloss 38 Lime i leksaksaffären idag, och den kulören tycker jag är ganska lika zinkkromatgrön. Någon som vet om Gloss 38 fungerar som "ersättare" för zinkkromatgrön?
Sedan undrar jag om någon vet vilken kulör det ska vara på rören runt hålet där rotoraxeln sticker upp?

Ta Humbrol 80 Grass green, den är närmare (eller Tamiya X-28 Park green) MM 1734
Stefan - Modellbyggare
Hej Stefan!
Jag som alltid trott att zinkkromatgrön är något i stil med kulören på denna…

Tack för tipset!
/Sten
Hallå igen Stefan!
Nu har jag "botaniserat" i lådan där jag har mina byggsatsfärger och minsann att jag hittade just en Humbrol 80
.
Tack tack för hjälpen
!

#2 Den bilden visar en lite för skarp grön, zinkkromatgrön kan du t.ex. se på ledningsstolpar vid våra järnvägar. Att återge en färg på datorn är svårt, mycket beror ljusförhållande när bilden togs t.ex. och sedan kommer skärmen som du tittar på. Lägger in en bild som exempel…
#3 Det låter bra!
Stefan - Modellbyggare
Aha… jag hade ingen aning om att de där stolparna längs järnvägarna är målade i zinkkromatgrön kulör (ändå har jag målat just sådana stolpar med den kulören vid ett tillfälle då jag jobbade på ett järnvägsmuseum). Men då är det ju bara att jag tar med mina burkar Humbrol 38 och Humbrol 80 till järnvägsstationen här i staden och kollar vilken som passar bäst
.
Tack också för hjälpen med bilden! Var är den tagen förresten? Och är det du själv som fotograferat stolpen?
Zinc Chromate Primer översätts med Hu81 i färgtabellerna på IPMS Stockholms hemsida.
En liten klick svart i denna och man får en färg som passar väldigt bra till cockpit i amerikanska plan. Färgen kunde variera något beroende på var den blandades.
Lite osäker på om det är färgen som efterfrågas eller om det finns både gul och grön primer som användes? eller om det är samma färg med olika mängd svart inblandad.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Utan att veta till 100%, så skulle jag tro att denna primer finns i flera olika kulörer mellan gult till grönt. På vissa amerikanska flygplan kan man se i t ex hjulhus en primer som är närmast gul. Det är en primer som används på aluminium för att skydda mot korrosion.
Igår kväll satte jag mig med min helikoptermodell igen för att måla delen där rotormekanismen sitter. Jag har inte lyckats hitta någon färg med rätt kulör, så jag blandade till 6 delar Humbrol 80 och 4 delar Humbrol Gloss 38.
Men jag funderar (vidare) på vilken kulör de där rörledningarna runt rotormekanismen ska målas med… jag har letat efter bilder på nätet, men inte hittat minsta bild som visar det. Koppar, silver, svart…? Någon som vet?
Det ska förresten bli intressant att se hur det fungerade med att limma fönsterdelarna. Jag läste "någonstans" att man kan använda vitlim, men jag undrar ändå lite hur bra det håller… fönsterrutorna till "bildörrarna" till förarutrymmet är att limma "på insidan", medan fönstren till passagerarutrymmet limmas "i nivå" med dörrarna.
Jag provade nyligen med att limma ihop en bit klar gjutstam med en bit gjutstam som de "färgade" delarna sitter på, parallellt, men det höll inte alls bra. Å andra sidan är ju ytorna som håller ihop de inte stor alls. Så kanske mitt lilla experiment fungerar, ändå! 

#9: Fönster som limmas på insidan limmar jag aldrig med enbart Gator (vitlim) det behövs bara att man trycker lite för hårt och sedan har man en ruta som skramlar omkring i flygkroppen. Har dom en fläns på insidan med bra passning så kan man oftast bara hålla dom på plats och försiktigt droppa på lite flytande plastlim vid kanten. Är det bra kontakt ser man hur limmet sugs in i skarven. Om passningen är sämre kan man först limma rutan på plats med Gator därefter försiktigt fästa bara kanten med Epoxy eller liknande. Är dom i nivå med kroppen så får man hoppas att dom passar bra, gör dom det är det bara att försiktigt applicera lite flytande plastlim vid skarven. Om skarven behöver fyllas ut skulle jag använda Epoxy. Huvar å andra sidan sitter ju utanpå så då kan man utan problem använda Gator, ramlar den av är det bara att limma dit den igen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vad är det för skillnad på Gator-lim och "vanligt" snickarlim?
Limmet jag använde för att limma rutorna på helikoptermodellens skjutdörrar har härdat sedan tidigt i morse, och när jag tryckte ganska bestämt på de så visade de inte minsta tendens till att lossna (jag använde Cascol trälim för inomhusbruk).
Stöden till en av bänkarna i passagerarutrymmet fick jag också limma fast mot durken/golvet för att ryggstödet inte skulle luta framåt i modellens längdriktning, och det visade sig också hålla för ganska hårt tryck när jag provade hur bra fogen håller, trots att respektive limyta bara är någon kvadratmillimeter.

Gator Grip Glue ser ut som vanligt trälim men där slutar likheterna det är ett akrylbaserat lim som man kan limma det mesta med, fogen blir glasklar när den torkat så den passar bra till huvar. Dock ger en plast-plast fog med bra passning betydligt starkare fog med flytande plastlim än med Gator. Men är det dålig passning eller om en eller båda delarna är målade så går det utmärkt med Gator, funkar också bra till fotoets då den inte hugger direkt som superlim gör
tack starhawk för informationen! Då återstår bara att hitta någon lämplig återförsäljare… jag känner till en hobbybutik i Örebro där jag kanske kan hitta något.

Om du inte hittar den där så finns den ex.vis på Hobbybokhandeln
Jag har limmat fönster med gator på baksidan. När det sedan har torkat så fyller jag hela framsidan av fönstret samt kanten mot kroppshalvan med superlim. När detta har härdat fullständigt är det bara att slipa tills fönsterytan är i exakt nivå med flygkroppen. Därefter använder man finare och finare slipstickor för att till sist polera. Du får en glasklar yta utan skarvar.
Här är en skiss på hur jag menar. Hoppas du förstår hur jag menar. 

Ingen bra lösning! superlim kan göra dom glasklara bitarna bruna/missfärgade
Tveksam till den metoden, brukar inte rutor vara lite infällda i förhållande till karmen/kroppssidan ?
En helt ok lösning som fungerar alldeles utmärkt på mindre skalor!
Har hittills inte sett en enda missfärgning, varken på mina modeller eller hos andras om använder samma metod.
På små skalor tycker jag detta ser mer realistiskt ut då man får en fin avgränsning när maskeringen tas bort efter målning.
Hallå Charlie82. Vad för medel och verktyg använder du för den där sista poleringen? Någon sorts polervax/polish? Öronpinnar eller mjukt torkpapper?
Det finns polerstickor för modellbygge men det går precis lika bra med de filar odyl. som man använder till naglarna 
Jag använder dessa http://www.florymodels.co.uk/skinny-sticks/
Om man vill kan man till sist använda Tamiyas polishing compound och ett ren trasa men det brukar inte vara nödvändigt då dmå fönster och liknande ofta blir väldigt klara ändå.
Glömde en sak. När man slipar ner CA-limmet så kan det ibland ha blivit luftbubblor i limmet när det härdade. Detta kan ge gropar i ytan med det är bara att lägga en liten limklick i gropen och låta torka/slipa/polera.
Ett tips är som alltid att testa på en skräpmodell först så man får in knixen