Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1559 ggr
strigon
0

Humbrols METALCOTE färge "exploderar"?

Har humbrolls METALCOTE färger en förmåga att skapa ett innre gastryck. köpte härromdagen 27001 och flera av burkarna hade det läkt ut och torkat i stora klumpaar runt locket.

Iallafall så hittade jag en som va "hel". Nu när jag skulle öppn den som med alla andra färger mjukt och försiktigt bända med min lilla burkmejsel så sa det tjong och locket flög rakt upp i ansiktet och i ögat. så fick färg i halva ansiktet, bordet och värst avallt ögat. har sköljt ur det nu. så nu undrar jag om det som sagt beror på att inehållet kan orsaka ett innre gastryck?

Penguin
0

Läskigt att locket sköt iväg såpass! Hoppas det går bra med ditt öga.

Jag har märkt att även vanliga humbrolfärger har en tendens att få locket att lyfta en smula. Bl a har jag en vanlig mattsvart som locket nästan alltid sitter löst på, även om man tryckt dit det hårt kvällen innan.

strigon
0

Ja det va ganska läskigt på tanke att det va inte det man skulle tro. Får helt enkelt använda skyddsglasögon i framtiden.

dock så tycker jag att humbrollfärgerna är lite konstiga i övrigt numera. Dom har inte samma lukt och konsistens längre som de hadde när de hette "super enamel" de va bättre då dycker jag.

ögat mitt klarade sig som tur va utan större bekymmer. tack och lov!!