Blir bara bättre o bätter
Jag har alltid byggt direkt ur lådan, dvs som ritning och bild var. Ibland en What If när det blev lite tråkigt. Nu har jag varit med på detta forum ett tag och jag måste säga att ni inspererat mig. Ett helt rum tillägnat modellbygge (en dotter har flyttat hemifrån) och jag har börjat såga, skära, borra, fila, spackla, modda om och allt möjligt, något som jag inte hade en tanke på för ett år sedan, det skulle vara otänkbart. Jag har byggt lackbox, modellhögen av kommande projekt växer (ett 50-tal just nu) verktygen blir fler o fler, för att inte tala om penslar och färg, mm mm.
Det kanske inte är dom mest vackra byggen som finns men huvudsaken är att jag har kul, eller hur?
Det jag vill säga är väl att utan er som delar med er av er erfarenheter och tips på forumet skulle jag nog aldrig tagit modellbygget vidare på detta sätt så, tack för tips och inspirationen ni ger med era inlägg.
Snart blir jag säker medlem i IPMS-Östergötland också av bara farten.
Börje Andersson, Linköping.
Hej Börje och varmt välkommen till forumet!
Har du någon lista på vilka modeller du har? Något speciellt tema för dina modeller?
Jag har väl hängt här nåt år eller sånt men inte varit så aktiv.
Inget speciellt tema, mest figurer,flyg och pansar, konstigt eftersom jag förr i tiden (är 52 år nu) mest byggde bilar, men som sagt var det var då och eftersom jag är sugen på att bygga fler dioramor, har hittils byggt 4 st, så blir det mer militärt framöver.
Det jag föesöker få tag i just nu är fordon och figurer från Vietnam-kriget för ett eller fler kommande dioramor.
Börje Andersson, Linköping.
Trevligt, trevligt att ha Dig här Börje !
Ska bli roligt att få se dina alster här framöver.
Klart också Du ska gå med i IPMS-Östergötland! Bara deras "föreningslokal" är väl värt besväret…
Mvh / Janne
Mvh / Janne

välkommen in i byggdimman Börje.
Välkommen 
Låter härligt att ha ett helt rum tillägnat modellbygge.

#0: Känner igen mig själv där Börje, när jag kom in på detta forum så byggde jag i stort sett också direkt ur lådan, men nu modifierar jag lite till och från, jag har t.o.m. gett mig på ett scratch-bygge. Och när jag sett andras samlingar här har jag själv släppt lös på den fronten och köpt på mig ett försvarligt lager "jag är inte tokig jag kan samla det finns andra som har mer än mig"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Välkommen hit Börje! Ska bli kul att se nåt av dina alster!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Kanonkul Börje, själv är jag fortfarande på stadiet "bygger som det ser ut", men jag är också sugen att ta detta vidare sedan jag började läsa här på forumet.
Alla är så fantastiskt trevliga och vänliga och kritiken är alltid välmenande och bra. En jätte-eloge till alla här på modellbygge.
PS. Jag funderar på att kasta ut någon av ungarna så jag också får ett helt rum för mig själv…hehe DS
Belgarion - amatör på tillväxt
#6 instämmer, ett helt rum tillängnat för modellbygge är något man skulle vilja ha. och drömma får man :)
Välkommen hit in till bygghörnan Börje, ska bli kul att se dina framtida projekt! :)
Välkommen Börje!
Precis som du sögs jag in som aktiv på forumet på grund av alla trevliga och ytterst kompetenta byggare som inspirerar till att man själv ska våga prova något nytt. Jag som bara byggt träfartyg ytterst sporadiskt har tex beställt mina första figurer och det blir nog snart lite annat icke-trä också!
PS. Jag är väldigt avundsjuk på ditt hobbyrum! 
Hobbyrummet är klart häftigt. Allt ska ut sedan lägga in nytt trägolv, måla väggarna ljusa, nytt arbetsbord i vinkel så jag kan kolla ut genom fönstret, det är mysigt att sitta inne när det snöar. Bokhyllor för referensmaterial, skåp med luckor för förvaring av obyggda modeller, inte så snyggt att se dessa. Längs ena väggen någon slags köpmannadisk med många lådor för färg och verktyg. Lackboxen görs om för att passa in i rummet och sist men inte minst, VINYLSPELAREN, för att lyssna på knastrig sydstatsrock från -70 talet.
Men inte nu för i vinter ska det byggas modeller så jag gör detta på dåliga sommardagar, de vackra kör jag motorcykel.
Jag kommer att lägga ut bilder när jag har nåt jag vill visa upp och det krävs att nån av döttrarna är hemma, datorn tycks bara funka när någon av dom kan vara min support, rätt kass på det där med datorer
.
Hej Börje! också jag fick en nytändning i modellhobbyn för några år sedan, mycket tack vare det här kanonbra forumet. Först blev det bara bilar (50 - 60-talare, klassiska veteraner m.m), sedan vågade jag mig på ett lastfartyg o gjorde ett havs-diorama till (helkul med snickerispackel å färg å klarlack) och för drygt ett år sedan blev det mitt första flygplan sedan barna-åren (är 45 idag…) och även till detta ett diorama. Hade aldrig vågat mig på det om jag inte fått så mycket tips, inspirationoch "pepp" från alla glada medbyggare på forumet. Kort sagt -this is the place to be when you go cyberspace!
Lycka till med dina egna projekt!
Du måste lova att lägga ut bilder på hobbyrummet, låter ju förjäkla bra!
Jag har själv delat av gillestugan i källaren , sonen bor i en del och
resten är inrett med en 2m arbetsbänk + en div vitrinskåp. Vi har halva bänken var , jag bygger och han skruvar på sin airsoftbössor och ibland
målar han warhammergubbar. Det bästa är just att kunna ha sina grejor på en plats och kunna komma och gå som man vill.
Välkommen hit förresten !
Thomas
Visst är det härligt med ett eget rum. Det är väl inte så illa just nu heller men dotterns säng är kvar, kommer att ersättas med en sån där madrass man pumpar upp när man har nattgäster, så då är man av med den (och nattgästerna). Det nuvarande hobbyrummet är funktionsdugligt med arbetsbord, från IKEA, en lådhurts för lim, färger, spackel mm. Verktugstavla där det hänger allt man behöver men…det kommer att bli bättre. Det jag kan sakna är riktigt bra belysning. Har iofs skrivbordslampa, en med förstoringsglas och några spots men, jag får jobba på det. En klar förbättring var när jag testade frugans avlagda läsglasögon
.
Förr fick man sitta vid köksbordet och plocka undan efter sig varje kväll
.

Eget modellbyggar rum har jag inte, det delar jag med brorsan. Fast jag har lagt beslag på större delen av rummet, brorsan har sitt skrivbord jag har ett byggbord och datormöbeln. Vore mysigt med ett alldeles eget rum … och en egen verkstad … och en egen … tja drömma kan man ju!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus