Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 6929 ggr
Micke-skoog
0

Ny här på sidan!!

Tja!!

Micke heter jag, 34 år & bor i mölndal. Har tagit upp modellbygget igen efter ca 20 års uppehåll. Har bara byggt plastmodeller förr, men har börjat bygga i trä nu, köpte ostindien fararen göteborg häromdan & har börjat lite smått. Efter en dags byggane har jag upptäckt vad rogivande detta var:-)  Nån här som bygger/byggt detta skepp??

ElLobo
0

Jodå, rikardengdal har haft ett bygge som han har visat.

Länk

Och varmt välkommen till sajten!

PonCar
0

Tjenare Micke! Välkommen ill ett riktigt bra modellbyggarforum. Har i alla fall hållit mig igång i hobbyn sedan "nytändningen" i början v 2000-talet. Bygger själv mest bilar och lite fartyg i plast. Men alla kreativa själar här på forumet har på sistone också inpirerat mig till att bygga okså ett flygplan (SAAB S17 BS) med tillhörande diorama! Jättesköj! Min morfar byggde fina träfartyg han. Men han är borta sedan många år nu, tyvärr…

JaguarMkVII
0

Välkommen hit! Att du fastnat för fartyg i trä bara stärker min teori om att det klassiska fartygsmodellbygget är på väg tillbaka på bred front. Titta bara på budgivningen på såna byggsatser på Tradera så förstår ni vad jag menar…

petzon
0

Välkommen. Härligt med flere träbyggare, dessutom från Götet, jag kommer själv från Göteborgstrakten, men lever i romantisk exil på Sveriges bakseida sedan 11 år.

Vi träbyggare är i minoritet på detta forum. Ser fram emot en bygglogg av Göteborg. Jag har själv planer på att bygga denna modell, men vågar mig inte på ett klarlackat skrov ännu.

Själv håller jag på med Gladan och har tidigare byggt Oseberg och Corel Sloup.

Micke-skoog
0

Tackar varmt för välkomnadet:-)  Jag har faktiskt kollat på lite olika modeller innan jag bestämde mej för ostindienfararen, å har redan bestämt vad det blir för kommande modeller, dom båda vikingaskeppen från billing boats & regalskeppet vasa.

Kan säga att än sålänge har bygget gått rätt smidigt, har iofs bara hållt på en dag, men det ska nog inte va några större konstigheter framöver heller:-) Ska ta lite bilder & slänga upp här så ni kan följa bygget.

petzon:  haha ja e en värmlänning på exil i mölndal hahaha!!

Azgaron
0

Välkommen hit Micke! Kul med ännu en båtbyggare här!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Micke-skoog
0

Har nu stött på första "problemet". Ritningen som följer med va inte spaciellt detaljerad, nån här som har ostindienfararen som vill skicka biler på skrovet? Alls placering av alla bräder. Detta är som sagt min första trämodell, å första modell på 20 år:-) Tack på förhand.

sponny
0

Välkommen! Även om jag själv "bara" bygger plast (det ligger en Roar ege och väntar på mig) så ska det bli riktigt kul att se ditt bygge ta form.

Micke-skoog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på bygget. Det kmr snart mera.

Proosen
0

Trevligt med fartyg i trä, kul att se andra brottas med sådana här skönheter då jag inte har tålamod att få till riggen på dem.

Om du vill förenkla livet som skeppsbyggare byter du ut posternålarna mot byggnålar.

Finns bl.a. här och de är vassa och smala så du slipper trycka fingrarna trötta. Dessutom blir det inte lika stora hål i virket av dem heller.

Niclas

Micke-skoog
0

Kan ju betätta att ibland känns det som tålamodet tryter emellanåt…..skulle vilja ha lite bilder på hur ett sånhär bygge ser ut i detalj i fronten. Men jag ger inte upp, detta är min avkoppling & avstressare, tog upp hobbyn igen efter jag gick i väggen för ett tag sen…..så jag ger inte upp:-)

Micke-skoog
0

Glömde ju tacka för tipset ang nålarna:-)  Tack!!  Jag beställde dom nyss.

JaguarMkVII
0

På den här siten hittar du en hel del matnyttigt: http://shipmodeling.net/vb_forum/articles22.html

[Jarl]
0

Kommer i håg då jag byggde Vasa skeppet att man fick såga ut alla dellar, är det så i alla trä kit.

Har beställt Revells vikinga skepp 1/50 men det är ju plast

Micke-skoog
0

Jaguar: Tackar för tipset, den sidan ska lusläsas:-)

Jarl: denna modellen har allt laserutskuret, så en vanlig modellkniv funkar fint att skära ut delarna.

Micke-skoog
0

Förresten, är det fler fartyg från billing boats som ritningarna är värre än en ikea ritning??….MKT gissa blir det.

petzon
0

Billing Boats ritningar och byggbeskrivningar är en katasstrof. Är inne på min andra BB-byggsats och gissar numera regelbundet. Innehållsförteckningen är det värsta, det finns inga måttangivleser på smådetaljernma i lsitan så där sitter man och kliar sig i huivudet och undrar vilken av de fyra bombeslagen som skall användas på den aktuella bommen.

Micke-skoog
0

Puh…då var det inte bara min båt som det var så med:-) Men det har sin charm stt gissa sej fram oxå.

Suuperboy
0

Hej, vad kul och läsa att det finns flera som påbörjar sin hobby!

Själv inköpte jag Billingboats Vasa idag och detta blir mitt första projekt. (har byggt plast när jag va yngre)  Nu kollar jag på bilderna, och insåg hur stort projekt detta blir.

Petzon, skönt och höra att man kan bygga lite utan ritningen, skönt o ha riktlinjer kanske.

När jag är klar med denna (inom 1 - 1.5  år?) så blir det vasa museet

mike gbg
0

kul med en mölndalsbo till välkommen Glad

MarkusN
0

Hej Micke, välkommen! Kul med mera båtfolk Glad

Rekommenderar också byggnålarna!

Dessutom att blötlägga plankorna först för att kunna göra det lite lättare dig att hantera dem till Wasas tämligen runda stäv.

Det finns ju metoder för att räkna ut hur varje planka ska smalna av för att alla ska kunna mötas i stäven (och aktern). Det går också att strunta i detta och helt enkelt bara se till att man får täckande planking (varje planka följer sin naturliga böjning över skrovet och skärs av där den möter ovanliggande planka osv). Jag tillhör själv den sistnämda gruppen.

Här finns mycket matnyttigt om du inte redan sett: http://modelshipworld.com/phpBB2/index.php

och om du fortfarande har köplusten, så rekommenderar jag varmt denna bok, som hjälpte mig mycket genom mitt första träbåtsbygge: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=Ship+Modeling+Simplified%3A+Tips+and+Techniques+for+Model+Construction+from+Kits&language=&ac_used=yes