Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3778 ggr
IKV91
0

Svenska pansarfärger?

Hej!

Jag skall bygga Academys CV90 och eftersom jag aldrig tidigare har byggt svenska eller moderna vagnat undrar jag vad som är rimligt rätta färger? Jag använder Tamiyas färger och det är främst de gröna nyanserna som jag är nyfiken på.

Roger

JaguarMkVII
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns ingen lämplig ljusgrön i Tamiyas utan man får blanda en olivgrön med gul. Har inget recept då jag blandat på känn…

strigon
0

Jag har inte använt Tamiyas färger så mycket men Humbrols 150 tycker jag är en bra färg till ljusgröna. Och kommer använda den till mina svenska vagnar. men om du nu bara ska använda Tamiyas färger så är jag ikce kunnig på den fronten :S

starhawk
0

Om man vill använda bara ett färgmärke så är nog Tamiya inte så bra det fattas en del kulörer där. Om jag bara fick använda ett märke skulle det nog bli White Ensign Models eller Gunze. Som det är nu använder jag åtminstone sex olika färgtillverkares färg beroende på vilken kulör det är frågan om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
0

Tänkte blanda mig fram till en vettig kulör. Hoppas att någon har ett tips.

Roger

Baggemats
0

här kommer ett recept som jag tror är ganska korrekt:

Mörkgrön: XF26 216 delar + XF69 100 delar + XF55 40 delar

Ljusgrön: XF5 170 delar + XF55 31 delar + XF4 10 delar

Svart: XF69

Hoppas att det hjälper dig något, har målat min strv 122 i dessa färger och den ser bra ut. liten plåga att maskera allt men men :)

MvH

Mats

JaguarMkVII
0

#5: Hur i fridens namn lyckades du blanda den mörkgröna med 216 delar XF26?

IKV91
0

#5 Perfekt!

Roger

[Hayabusa]
0

@Roger - Har inget bra tps på lämpliga Tamiyafärger, men väl ett för Vallejo Model Air: 71006 & 71093

Säger inte att det är absolut korrekt, men det är mitt val.

/Stefan

Baggemats
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är min strv 122 med färgerna som jag blandade.

//Mats

IKV91
0

#9 Jag tycker att färgerna blir bra på din 122:a

#8 Jag har börjat köpa lite lifecolor så det får bli en Tamiya eller Lifecolor blandning.

Roger

Börje
0

Samma fråga men då gäller det Humbrols färger.

Åhh vilket underbart forum, har fått så mycker kunskap som ni så vänligen delat med er, allt blev lite lättare nu för tidenSkrattande.

Börje Andersson, Linköping