Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 4033 ggr
TobbeA
0

GB 42: A6M5b Zero 1:48 Hasegawa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte prova det här med fotoets, därför drar jag igång detta bygge. Har aldrig byggt en Zero förrut, så det ska bli kul. Det här är en senare version som tillverkades i 6.000 ex användes ända till slutet av kriget 1945. "Otsu" hade bland annat större ksp, en av dom två 7.7mm var ersatt av en på 13.2mm.

TobbeA
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har aldrig byggt Hasegawa förr men delarna verkar hålla hög kvalité. Dom nedsänkta panellinjerna verkar dock inte speciellt djupa. Rätt mycke delar för ett WWII bygge, många ska inte användas.

TobbeA
0

Färdigmålad (vilket det inte alltid är) fotoets till cockpit.

Chiquita Dude
0

Det här ska bli kul att följa! Skrattande Lycka till!

[Hayabusa]
0

Fin byggsats. En Zero är aldrig fel.

Charlie82
0

Detta blir spännande. Hasegawa brukar ha jättefina modeller med bra passform.

TobbeA
0

#3 Tack, det behövdes. Det var väldigt pilligt med fotoets, plastdelar som kännts små tidigare känns ju lättarbetade nu. Har grundmålat med Mr. Color 126 cockpit color mitsubishi, torrborstat lite och en wash.

TobbeA
0

Hasegawa har tagit fasta på att den ena ksp:n är större, syns väldigt tydligt. Har limmat små delar med snabblim, som annars bara fastnar i pincetten och större delar med klarlack.

Charlie82
0

Mycket snygg cockpit Tobbe. Vackert detaljerat!

Texxas
0

tjusig cockpit! bra jobbat

TobbeA
0

Tack Charlie och Texxas! Börjar likna en Zero nu. Bra passform så lång. Har märkt att superlim kan vara rätt bra komplement när man bygger, då passfomen inte är helt 100 och när klämmor och tvingar inte funkar. Man behöver ju inte hålla i delarna speciellt länge.

[Tunnan]
0

Kanonfin inredning.
Det här blir bra.Glad

TobbeA
0

Tack Tunnan! Efter missödet med Cobran har man inte haft någon större bygglust på ett tag men nu har man börjat smyga igång igen. Målade hjulhus och flaps.

TobbeA
0

Ska man bygga en Zero är det en god idé att köpa en paint mask till huven, kostar runt 40kr, det är 23 delar bara till huven så det är inte många korvören man sparar på varje bit om man klipper själv. Masker till hjulen ingår också.

TobbeA
0

Tänkte köra lite chipping på denna så jag grunda med silver.

Charlie82
0

Väldigt snyggt Tobbe! Ska bli riktigt spännande att se resultatet av chippingen.

[Tunnan]
0

Mycke snyggt
Ska blir kul och se hur din chipping blir.Glad

[Henke29]
0

Ska bli kul som sakt att se chippning Skrattande

TobbeA
0

Tack ska ni ha! Hasegawas byggbeskrivningar använder sig av Mr hobby (akryl) och Mr color (som är en s.k. lacquer färg). Många av färgerna saknar motsvarighet hos andra tillverkare (ska väl blandas fram) så det blev till å skaffa några färger just till detta bygge.

Fick även skaffa en speciell lacquer thinner till Mr colors färger. Dessa färger luktar apa så dom lär jag nog undvika i framtiden men ytan blir väldigt fin. Även Mr hobbys akryler luktar betydligt skarpare än t.ex Tamiyas och Vallejos akryler.

TobbeA
0

Nos och propeller klara som så när på några dekaler till propellerbladen.

TobbeA
0

Undersidan målad, saltet sitter kvar än.

TobbeA
0

Prova preshade (mest för att det låter fränt) första gången på Zerons extratankar.

[Tunnan]
0

Riktigt snygg nos.
Det här kommer att blir en mycket snygg maskin det känner jag på mig.Glad

TobbeA
0

Hoppas du får rätt Tunnan. Chippingen blev inte riktigt som det var tänkt men efter lite slipning, speciellt runt dom chippade områdena, vart det iaf ok.

Målade om spinnern också då den såg lite väl härjad ut i förhållande till resten av kärran.

[marcusjohnson]
0

#18 Det verkar som du köpt fel thinner. Du har ju på bilden Mr Color thinner för mr hobbys/gunzes lacquer färger och färgerna är ju Mr hobby aqueous hobby color. Man kan späda färgerna med detta men det luktar ju apa som du skriver. Du borde i stället skaffa Aqueous hobby color thinner som är just avsett för aqua serien. Finns att köpa på Rebell hobby bl.a. Luktar inte så mycket (ungefär samma som färgerna) och innehåller retarder som jag fattat det.

//Marcus

TobbeA
0

#24 Burkarna som står till höger om thinnern är Mr Color lacquer och det är till dom jag använt thinnern. Som du kanske ser är etiketterna samma på färgburkarna som på thinnerflaskan. Färgerna till vänster är Mr Hobby aqueous akryl och till dom har jag använt vallejos akrylthinner.

Hann med att måla lite idag också..

Charlie82
0

Ser riktigt bra ut Tobbe! Den här japsen kommer att bli hur snygg som helst. Tycker din chipping har lyckats riktigt bra. Tummarna upp!

[marcusjohnson]
0

#25 Ser nu att de till höger är lackfärger! De måste ha bytt förpackning sen jag köpte mina för ex antal år sedan. Då såg korken och flaskan ut så här!

//Marcus

TobbeA
0

#26 Tack!

#27 Korkat (hehe) att dom bytte kork, för det är lätt att ta fel.

Före klarlack och dekaler gjorde jag mig besväret att göra om chippingen på vissa ställen.

TobbeA
0

Provade Micro Set och Micro Sol första gången på detta bygge, bra produkter men kanske inte helt nödvändigt om ytan är jämn.

Charlie82
0

Set och Sol kan vara bra även på släta ytor då risken för silvring på dekalerna minskar.

Din Zero blir ruggigt snygg. Måste införskaffa mig en sådan.

[Henke29]
0

Du har fått till din Zero väldigt bra tycker jag.

TobbeA
0

Tack Henke och Charlie. Ska du bygga en Zero är den här byggsatsen helt ok men jag har läst här på sajten att Tamiya ska ha en som är den bästa.

[Tunnan]
0

Ruggigt bra bygge Tobbe.
Jag kör alltid med deras dekalvätskor, känns tryggt att minimera risken för  silvring.

TobbeA
0

Tack Tunnan. Nu är den vädrad och har fått en matt slutfinnish. Äntligen fick man ta bort maskeringen på huven.

TobbeA
0

Undersidan kanske blev lite väl härjadObestämd men det är nog bättre än att den ser livlös ut..

Charlie82
0

Ser mycket bra ut Tobbe! En Zero ska vara härjad. Både på ovan och undersida. Ser man bilder på de kärror som var stationerade på Iwo Jima (??) som låg mellan Tinian och japanska fastlandet vid slutet på kriget så var de nästan plåtrena.

Snyggt jobbat!

TobbeA
0

Tack Charlie, har ägnat mig åt detaljmålning och limmning sen sist, kör öppen huv på denna då det blev ets i cockpit. Inte mycket kvar nu, nästa uppdatering ska den nog vara klar. Känns rätt kul med modellbygge just nu och det är inte så dumt att ha ett par projekt av varierande karaktär igång samtidigt.

Azgaron
0

Tjusigt bygge så långt Tobbe! Tycker att du fått till chippningen bra.

Hur det var med chippning på undersidan har jag inen koll på, men annars är olja, krut och sot kanske nåt man kan ta till för att skapa mer liv på undersidan (ja ovansidan också förstås).

Ska bli kul att se den klar!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TobbeA
0

Tack Håkan! Nu är den klar, har varit ännu ett lärorikt bygge.

Gjorde lite extra slitage på vingen och flygkroppen där piloten ska ha gått och klättrat in.

TobbeA
0

..

TobbeA
0

..

TobbeA
0

..

TobbeA
0

..

TobbeA
0

..

Charlie82
0

Tusan vilket snyggt bygge Tobbe! Jättefint jobbat. Nu blir jag sugen på att börja på min Zeke.

Azgaron
0

Mycket tjusigt bygge Tobbe! Snyggt chippat och vädrat!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Chiquita Dude
0

Förvånad Riktigt snyggt!

TobbeA
0

#45-47 Tack! Glad

[Henke29]
0

Mycket fint bygge :)
Tummen upp..

ElLobo
0