Revell/Monogram är sålt
Hobbico har idag köpt Revell/Monogram.

Var inte Tyska och Amerikanska Revell redan delade!?
Jag trodde att tyska Revell numera levde sitt egna liv!?
Någon som kan reda ut begreppen åt mig?
Stefan - Modellbyggare

Om jag har förstått allt rätt, så har du helt rätt. Tyska och amerikanska Revell gick skilda vägar för ett tag sedan. Och nu är tydligen det amerikanska Revell sålt till Hobbico, som väl mest gör RC-artiklar.

Ok, då är jag med på banan igen 
Stefan - Modellbyggare

Förtydligande till #2: Det är alltså det amerikanska Revell INKLUSIVE Monogram som är sålt till Hobbico, så ingen missförstår.
ingenting lär väl bli sej likt! vilken röra. heller airfix humbrol monogram osv vem äger vad vilka modeller kommer att finnas mm mm
//pebben (yr i pannan)

Ja, det är väl inte längesedan RC2 köpte AMT/ERTL och det har ju varit ute till försäljning ett tag.

…och som sagt Italieri och Tamiya samgjuter ofta sina olika modeller, bli inte förvånade om riskokarna köper upp pizzabagarna inom en snar framtid, min åsikt efter att ha "granskat" respektive koncerns storlek och omsättning.
tror bestämt franska humbrol köpte upp helbrittiska airfix för några år sedan (om jag inte är helt felinformerad), förresten - helbrittiska Airfix var enligt utsago inte helt brittiskt då grundaren var ungrare :)
/thomas

Javisst, och Airfix valdes för att det namnet skulle hamna först i leksakskataloger. Smart!
Modellvärldens irrgångar är inte lätta! Som du säger samgjuter många företag sina modeller och när det gäller Airfix tror jag jag att irrvägarna var ungefär så här: Brittiska Airfix köptes av amerikanska MPC, som köptes av Borden-gruppen, där brittiska Humbrol och franska Heller ingick …

Jag blev lite nyfiken och snabbtittade på Wkikpedia och hittade bl a det här.
Matchbox köper AMT, som sedan säljs till ERTL.
ERTL köper AMT, AMT-ERTL köper MPC, AMT-ERTL köper ESCI, Racing Champions köper ERTL Co, RC2 Corp köper ERTL.
Revell Germany köper formarna från Matchbox.
Monogram köps av Odyessy Partners, som köper Revell, företaget blir Revell-Monogram, varefter Revell och Revell Germany delas, och Revel-Monogram köps av Hobbico.
Testor köper IMC och Hawk, och köper sedan Italeri.
Hasegawa importerar Revell till Japan, och säljer dem under eget namn.
Revell importerar Hasegawa till Europa och Nordamerika och säljer dem under eget namn.
Dragon importerar Hasegawa till Nordamerika.
Rörigt? Inte det minsta!!!

snacka om kartellbildningar, fick huvudvärk av alla fakta ;)
men som sagt - kul se vad för modeller som kommer ur all den här röran..
förmodligen kommer samma modell säljas under flera namn med små skillnader t ex i märken och dyligt eventuella fördelen med detta kan vara att priserna går ner