Thinner för wash och filter?
Hej! Tror ni att den här kan funka med olja för washer och filter? www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165037587 MVH

Fungerar säkert till oljefärger men den verkar vara "miljövänlig" så hur bra den är är tveksamt, miljövänliga produkter har en vana att vara skräp
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Aha! Någon rekommendation på något som fungerar? Har prövat Humbrols thinner, men den var lite för arg… Mvh
Jag tror den penseltvätten du länkar till fungerar alldeles utmärkt. Jag har inte använt just det märket, men andra snarlika förtunningar. Att den är miljövänlig och mindre aggressiv ser jag som fördelar om du ska använda den till washes och filter.
Detta vet du säkert, men tänk på att själva basfärgen på modellen bör vara akrylbaserad om du ska använda oljefärgswashes. Om du använder enamelfärg utan ett skyddande lager lack finns det risk att färgen löses upp.

När det gäller miljövänliga produkter får man vara förberedd på att det kan vara skräp, därmed inte sagt att det är skräp! En del av dom miljövänliga produkterna är t.o.m. riktigt bra. Man får helt enkelt pröva! När det gäller Washes och filter är det ju som Joppo påpekar närmast en fördel om det är mindre aggresivt, frågan är då hur det fungerar som penseltvätt, fast då kan man ju välja den vanliga Humbrol Thinnern till exempel till just penseltvätt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag handlade upp mig på nämnda flaska och vispade ihop ett filter, men resultatet blev något nedslående. Till filtret använde jag oljefärger, mest ljus grön, vitt och lite ochra. Tanken var att få lite liv i, samt ljusa upp grundfärgen som är olive drab. När filtret hade torkat så var det som en fettig hinna på modellen, vilket är samma resultat som jag fick när jag använde Humbrols enamel thinner. Oljefärgerna hade legat på en bit kartong för att de skulle torka ut (även dessa från Classe O). Jag misstänker något av följande: Jag hade för mycket färg kontra lösningsmedel, färgen är inte tillräckligt bra eller så funkar inte Classes lösningsmedel till ändamålet. Får prova igen och blanda mindre färg i en större behållare med lösningsmedel. Tur att det finns en undersida på modellen…..
#5 Det behöver inte vara "fel" på färgen. Oljefärg är, precis som namnet anytyder, rätt "oljig". Den ska vara så. Kom ihåg att oljefärg tar väldigt lång tid på sig att torka/härda till 100%. Det kan i vissa fall ta flera månader, faktiskt.
När man lägger ett filter på en målad yta, så är det för att förändra tonen i den eller de färgerna som modellen är målad i. Tänk dig att du har ett par svagt tonade glasögon, omgivningens färger förändras och blir mer likformiga t ex. Ungefär den effekten är det man vill uppnå med ett filter.
Lite svårt att bedöma, men jag misstänker att ett filter inte är det mest lämpliga för att få den effekt du söker.
Det här med wash, filter, vädring och allehanda effektmålning är rätt svårt att förklara i text. Finns dock en del riktigt bra DVD´er om du vill få lite bättre kläm på det.
Om du inte får till den look du önskar skulle du kunna testa att använda humbrolfärg istället för oljefärg till ditt filter. Deras matta färger borde ge dig en mattare yta en oljefärgerna. Om det fortfarande ser konstigt med Humbrolen så är det nog läge att testa nåt annat lösningsmedel.
Ett annat alternativ är att du köper färdiga filter från Mig Productions. Ministuff säljer såna: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=12025&grp=805323
Tack samtliga för input, jag ska pröva mig fram och se vad jag får till!
Mvh