Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2107 ggr
[Tan-chan]
0

Måla på krympslang?

Hej!

Jag har ett "modellbygge" på gång som involverar krympslang. Men jag måste måla över denna krympslang eftersom den inte finns i rätt färg. Vill inte att färgen flagnar bort/spricker under tidens gång eftersom krympslangen och innehållet i slangen kommer att utsättas för lite belastning. (Prylar kommer att stöta till den då och då.)

Så jag tänkte höra med er som kan detta: Vilken slags färg kan jag använda på krympslang som sitter kvar och inte flagnar/spricker? Måste väl vara en slags elastisk färg antar jag?

petzon
0

Egentligen behöver väl färgen inte vara elastisk om man målar på slangen när den är krymt. Dock tror jag att slangens glatta yta är ett problem. Slipa ytan med fiunt sandpapper, prima och måla och hoppas på det bästa.

Vill du ha något elastiskt tror jag enda chansen är att täcka slangen med ett tunnt lager silkon i rätt färg.

Penguin
0

Det kanske skulle funka med lexanfärg, som man brukar använda till rc-bilarnas lexankarosser. Den är ju konstruerad för att hålla när karossen utsätts för smällar så att den böjs och flexar.

[Tan-chan]
0

Tack för era svar!

Ah, bra att du #1 sade att jag borde slipa den! Tänkte inte alls på det.

Silikonfärg eller lexanfärg? Finns dessa i rosa? (Slangen ska vara babyrosa typ.)

petzon
0

Min idé var att användda slilkon av den typ man fogar badrum med. Bör gå att fära vit silikon med färgpigment. Silikon är garanterat flexiblet och fäster på det mesta.

starhawk
0

Att måla färg på silikon går men det sitter inget vidare, det är flera vita fläckar på den numera, så det gäller väl snarast att arbeta in pigment i silikonet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus