Bilder från Intermodellbau 2007
Intermodellbau 2007

I Dortmund i Tyskland hölls mellan den 18 och 22 april en stor modellmässa. I år var det 100 000 besökare och mässan omsatte ca 19 miljoner Euro under dessa dagar.

Nu finns många bilder från mässan utlagda på Tom Zuijdwegts sajt.
Fin rover där

#1: Ja, visst blir man sugen på att bygga liknande objekt när man ser alla dessa bilder. Många snygga byggen.

Undrar hur stor utställning det vore möjligt att hålla i Sverige? Vi har ju inte lika mycket folk i närområdet som det finns nere i Europa bl.a. men tanken vore trevlig. Det skulle nog göra mycket för nyrekryteringen till hobbyn i landet.
Stefan - Modellbyggare

#3: Det svåra är väl att kunna få tag i funktionärer som vill jobba ideellt. Och kanske främst sponsorer, det kostar ju väldigt mycket att arrangera liknande utställningar. Men visst vore det kul och trevligt!

#4 Sponsorer vore nog inte omöjligt om man gör det tillsammans med andra aktiviteter, där modell utställningen är en del. Jag har en känsla av att man envisas med endast vilja visa modeller och då kommer bara de som redan är frälsta. Det gäller nog att kunna locka hela familjen och framför allt ungdomar så vi får en nyrekrytering till hobbyn.
Stefan - Modellbyggare

#5: Jag tror att du har rätt. Det krävs nog mer än bara modeller för att kunna locka större antal besökare till en jätteutställning eller mässa i Sverige. Det behöver finnas något för alla! Därför är det ju bra med t ex Minimönstringen i samband med Vårmönstringen eller som jag läste att någon vill ordna modellutställning i samband med Bug Run på Mantorp. Och det finns fler exempel. Då kan det kanske locka dem som inte bara är intresserade av fullskalebilar. Likadant på flygdagar och annat. Och det kan ju vara dåligt väder dessutom.
I kristanstad här nere så annordnar hobbyfixaren en "hobby"-mässa vilket är en bra tanke. Var där förra året och det var liiiite dåligt arrangerat etc, var inte riktigt vad jag förväntat mig. Det var lite gott och blandat, helt huller om buller, tyckte jag iaf.
Där fanns iaf allt från näverslöjd till pansarvagnar och kanoting till bollhav.
Nåja…får se ifall jag sticker dit iår igen.
/Hylsan

#7 Har du pratat med hobbyfixaren om hur du upplevde det? Jag är övertygad om att de skulle uppskatta konstruktiv kritik, för då kan det ju bara bli bättre!? Det är alltid nyttigt att få andra synvinklar, för sanningen ligger ju i betraktarens ögon.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
jodå, de ska ändra lite på det till iår.
/Hylsan