Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 2460 ggr
Monzon
0

Airbrush - Fara för omgivningen?

Hej! Jag undrar huruvida man med gott samvete kan sätta sig vid köksbordet och sätta igång att måla med en airbrush utan att hela köket måste saneras, eller om man måste sitta i en mer stryktålig miljö? Jag är inne på att köpa en…

PAK43
0

Det beror lite på vad du kör för färg. Kör du med akryl så går det hyfsat att sitta i köket, helst under köksfläkten. Kör du humbrol ska du absolut köra under fläkten eftersom du måste använda lösningsmedel till den.

SentiC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ingen air brush själv så någon får gärna rätta mig om det blir fel nu.

När jag började med modeller så blev det storarums bordet. Tjejen blev inte så jätte glad över alla tidningar som sklulle skydda bordet mm.
Så en dag när jag kom hem så låg där en vaxduk framme. 3*3 meter.

Den är väldigt lätt att rengöra och täcker stor yta. Kan ju rekomendera en inför all sorts målning.

Sen vet jag inte om du menar dofter eller själva spridningen av färg tex på en köks vägg. Om du tänker på alternativ 2 så kan du ju alltid hem bygga en låda. Finns lite varianter att köpa med fläckt instalerade.

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

starhawk
0

Köksfläkten funkar väl i början men den eliminerar inte färglukten, jag körde i början med en uppskuren flyttlåda på spisen, det funkar men det luktar färg i hela köket ett bra tag efter oavsett om du kör fläkten för fullt. Jag snickrade ihop en spraybox med två fläktar i botten och en slang ut genom vädringsfönstret, man anar färglukten i början men det är allt. Ett alternativ är ju att hålla till på balkongen, om man har en sådan och årstiden är den rätta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PAK43
0

Att färg fastnar på väggarna behöver du inte oroa dig för om du inte gör nåt väldigt speciellt, färgen har torkar på delar av en sekund efter den lämnat airbrushen. Det blir däremot färgdamm.

Monzon
0

Tack!

Luktar det mycket även om man anväder akrylfärger, eller är det färpartiklarna som gör att en fläkt är ett måste?

Joppo
0

Akrylfärger luktar inte mycket. Jag kör under köksfläkten och jag har aldrig fått några klagomål från min tjej angående lukten. Däremot har jag fått lite skäll på grund av lite färgstänk(dvs droppar) här och där i köket Glad Men kör man akryl så går de flesta färgfabrikat enkelt att ta bort med T-röd eller fönsterputs.

Personligen tycker jag inte att det behövs byggas nån slags speciallåda för att undvika färgdamm utan det räcker med en stor tidning som täcker själva spisytan. Dock kan det nog vara bra med en låda om du ska måla väldigt stora modeller då risken för färgdamm blir större.

JaguarMkVII
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Byt tjej mot hustru i Joppos inlägg och det hade kunnat vara jag som skrev det. Enda tillägget jag har är att kisse inte tycker om kompressorn….

[Hayabusa]
0

Stämmer in i Joppos synpunkter. Inga större bekymmer att airbrusha under köksfläkten.

/Stefan