Göta Livgarde 1929
Så var det dags för nästa diorama med kända och okända hänselser ut svensk militärhistoria. Nu har vi kommit fram till mellankrigstiden och året är 1929. Stridsvagnsbataljonen på Göta Livgarde har besök av en tysk major vid namn Heinz Guderian, som senare skall bli en "pasarkändis". Han är i Sverige för att studera pansartaktik - Tyskland får ju inte ha några stridsvagnar efter freden 1918.
Figurerna i dioramat kommer från Tamiyas tyska infanteri och pansarunderhållstrupper i 1/48. Deras figurer är så pass små i skalan att de blir perfekta till 1/56 stridsvagnarna. Infanteristerna är väl ett tidigt set och är lite i avlångaste laget men det går nog att fixa till - det skall bli några soldater i uniform m/1910 och m/1923. Dags för ytterligare trekantshattar alltså!
Spännande projekt :) Jag tror det finns en sån där stridsvagn på Arsenalen. Har du kikat på den?
Hur kommer det sig att skalan är 1/56 förresten? Jag tror aldrig jag hört talas om den tidigare.
/J
Hej!
Jag har sett att det finns en på Arsenalen, jag kommer att använda den som målningsreferens. Finns en i tyskland också som skänkts av Sverige och det är de enda som finns kvar. Skalan 1 till 56 är en wargamingskala som motsvarar 28mm höga figurer. Det finns massor av figurer och även en del stridsvagnar i den skalan.
Erik
Cool :) Jag kikade faktiskt på stridsvagnen nere i Tyskland alldeles nyligen. Bredvid den fanns en hel del fotografier och texter som beskrev dess svenska historia. Jag kollade dock inte så noga på den eftersom jag är mer intresserad av WWII 
Aha… Jag trodde GW:s grejer låg närmare 1/48 än 1/56. Efter att kikat runt lite på nätet verkar det som om du har rätt. Tack för infon
Trevligt!
Hade ingen aning om denna modell. Tack för infon, har kollat upöpd eras hemsida nu.
Om du kollar in IPMS Stockholms hemsida så visar en byggare precis upp en Strv 21/29 i 1/35 med inredning, kanske kan få lite inspiration?
Om du är ute efter dekaler så skulle jag vilja rekomendera Sindcores första dekalark till svenska stridsvagnar (detta är slutsålt men bör gå att hitta hos återförsäljarna). Detta ark har dekaler för både 1/35, 1/48 samt 1/72. Dom två senare arken är för 1/35 respektive 1/72.
Vad gäller bevarade vagnar så finns det faktiskt en hel del. Det gjordes en artikel i Pansar för några år sedan där samtliga av dom svenska vagnarnas öde kartlades. Jag kommer idag inte ihåg hur många som finns kvar men det rör sej faktiskt om flera stycken. Arsenalen har två iaf samt en står som tidigare nämdes i Munster.
Vad som inte är speciellt känt och som många (framförallt anglosaxiska forskare) vägrar acceptera är att Ungern också köpye ett antal vagnar efter kriget, det finns två foton på dessa och det absolut tydligaste beviset för att dessa ej är tagna i Sverige (förutom då att vi vet fotografens namn, soldaterna har ungerska uniformer samt att texten på en av vagnarna är på tyska, men detta tycker dom nämnda "experterna" inte duger) är at på samma foto finns några Fiat 3000 vagnar, något som aldrig satt sin larvfot på Sveriges mark! :-)
Öken-Erik
Tack för tipsen! Den modellen var kanonfin! Ett problem med solida resin modeller som de härär just inredning och luckor. Jag har borrat upp en tornlucka på en av stridsvagnarna, men mycket mer i inredingsväg blir det nog inte!
Jag tror engelsmännen har lite svårt att smälta och deras kontrol av vapenexporten efter VK1 inte var särskilt 100%ig. En hel del verkar ha sluppit igenom åt alla håll…
Orsaken at Coppelstone har gjort den här modellen är att den är med i en serie figurer och fordon för mellankrigstidens balkan/östeuropa!
Erik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser riktigt läckert ut.
Härligt med rediga nitar. 
Ser ju kalas ut detta 
Dioramat skall visa de båda stridsvagnarna på övning. En skall ha kraschat ner i ett vattenfyllt dike så jag får tillfälla att göra slut på en resinflaska! Ytterligare en tavelram har fått stryka på foten. På den har jag lagt på gips färgat med akrylfäg. På detta har jag klistrat på mossa och gräs.

Alltid lika roligt att följa dina byggen. Mycket spännande! Att du hinner med att skapa så mycket är imponerande.
Tack! Det gäller att hålla det smått och fokuserat - inget större än 25x10cm - det får ändå inte plats! Försöker också undvika att parallellbygga utan kraftsamla på ett enda bygge - det hjälper!

Det där såg riktigt bra ut!
Jag såg att det har kommit ut ett paket ryttare i samma serie som du använde tidigare till Karl XII bla,
Det visste jag inte - kikade på figurerna på deras hemsida och de ser riktigt bra ut - mer trekantshattar! Får se om det blir ett "knä vid knä" diorama någongång! Tack för tipset!
Erik
Det hela börjar bli så smått färdigt…lägger upp en ny tråd så att ni slipper bläddra….
Erik

Och här är den tråden.