Första dioramat på 30 år......
Har byggt bilar ett tag men drabbades av total byggtorka.
Vad göra?Gå över till pansar och diorama
Spånar på en ide om ett diorama i stadsmiljö i slutet på kriget.
Medverkande ska vara en King Tiger,en salig blandning soldater och några hundar(!)
Man kanske skulle börjat med något enklare men jag tar i rejält direkt.
Det här blir ett projekt som kommer att ta ett tag men jag ska försöka vara så diciplinerad så att jag lägger kraften på detta istället för att påbörja en massa saker på en gång(som när jag byggde bilar)
Sitter och väntar på lite pansar/uniformsfärg så jag börjar med dioramabasen.
Köpte en Miniart ruin.Polsk byggnad men den passar nog även i tysk miljö.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser riktigt lovande ut
Mycket snyggt! Det där kommer att bli riktigt bra.
Kul med en dioramatråd, så får man se hur det går till, bra blir det också!
Väldigt kul att få följa din byggtråd 
Snyggt kommer det att bli också..

#6: Det är alltid lika kul att följa dioramabyggen. Och det här ser mycket bra ut.
Jag kom att tänka på det du skrev i #4, att du ristade in gatstenarna, när jag läste om den nya rondellen i Borlänge. Det "fuskas" även i skala 1:1 …
Tack för alla uppmuntrande kommentarer.
Blir inte så mycket gjort just nu pga.sjuk hund.
Vår kära boxer har opererat bort en tumör och amputerat en tå på ena baktassen och nu har det blivit infektion så nästa all tid går åt att kolla så hon inte slickar på såret.
Men i helgen kanske det blir ett ryck,hon får ligga under byggbordet.
Nu händer det lite saker.
Har börjat så smått att fixa till ruinen.
Använder mig av billig ackryl/oljefärg inköpt på Hornbach/Biltema.
Duger bra för mina behov och jag kunde lägga mer pengar på ett par Vallejo färgsätt till King Tigern och figurerna.
Sprutade först på en mörkgrå grundfärg som sedan täcktes med en mattröd nyans.På detta ett antal olika washer.
Känner att detta kommer att ta ofantligt mycket mer tid än jag trodde men det gör ingentig.
Frågan är om lycktstolpen kommer att förbli hel.
Färdigbyggd är den nästan högre än ruinen och det kommer nästan bli så att den hamnar i fokus.Kanske bättre att "fälla" den i den allmänna röran.
Måste nog snart ta och börja med Tigern för att bestämma placering.
Inser att det kommer att behövas en hel del mera gatuskrot för att bli trovärdigt och då kan det vara bra att ha lite plats över för vagnen.
Sitter även och grunnar på Tigerns färgschema.Hade tänkt mig en ärrad kämpe som fått tornet utbytt så att man kan "leka" ganska ordentligt med färgsättningen.Såg dock på ett engelskt modellforum att den idéen redan var tagen.En Tiger i Ambushcamo och tornet i rödoxid primer.
Det här kommer bli riktigt snyggt när det är klart! 
Tackar!!
Inspirationen flödar så det är lika bra att ge sig på balkongen.
Självklar är den också vacumformad och i två delar.
Gatlyktan gick att bygga i två versioner så den är också på gång.
Tigern har fått lite färg på sig(och några lager wash)
Denna har ingen exakt förebild.Jag låter fantasin flöda(inom trovärdighetens gränser)Ska föreställa en hastigt renoverad kämpe som kommer att ha tornet och sidoskärmarna bara grundfärgade,dvs.rödoxid.
Hur läckert som helst! Kommer att bli kanonbra det där! 
Tack Denna modell bygger sig nästan själv.Underbar passform. Viss skillnad mot dom gamla Amt bilar jag byggde tidigare.
Livstidsprojektet fortskrider……
Jäklar vad mycket delar det är i denna sats.Byggbeskrivningen är dock inte helt glasklar men så är det med Dragon eller??
Gäller att hålla tungan rätt i mun så att inte mattmonstret slukar ett handtag eller två…..
eller några länkar till larvbanden(som jag har lite ångest inför).
Rätt många som ska skäras loss och putsas.
Ser riktigt bra ut! 

Grymt snyggt!!

Det där diot ser toksnyggt ut.
Tack för alla uppmuntrande ord!!
Om man skulle ta sig i kragen och börja limma dit bandkrokarna på tornet………..
Är det någon som vet vad det kan vara för skala på dockskåpsmöbler??
Skulle behöva en persisk matta och en tavla eller två…….
Detta som sakt kommer bli ett otroligt snyggt Diorama.
Stridsvagnen ser kanon ut så här långt.
Väntar spänt på nya bilder..
Dioramat står lite på vänt ett tag.
Var bara tvungen att ge mig på Tigern för att inte tappa farten.
Blir nog tvungen att sätta igång med några figurer snart så att jag kan börja se helheten.
Sen sitter jag och grunnar på baksidan(insidan) av ruinen.Är lite sugen på någon form av rester av inredningen därav frågan om dockmöbler.
Förövrigt fick Tigerns torn en tunn svart wash och hela vagnen ska dammas ner rejält.Det är ju ändå frågan om strid i stad.
Tycker nog att själva byggandet av Tigern är rätt tråkigt(!).Det roliga är att få plocka fram färgerna och försöka få liv i bygget.
Semester i tre dagar så då kanske det händer något här
Kände att jag var tvungen att sätta ihop några gubbar för att kunna se helheten.
Har utgått från Zvedas German Tank Crew 1943-45.
Dom figurerna är tänkta att stå utanför stridsvagnen så därför konverterade jag om dom lite.Kanske hade det varit lättare att köpt en "halvfigurs" sats från början…..
Nåja,dom har fått en del utbytta armar od. från skrotlådan för lite naturligare poser.Ett par barhuvade skallar kommer från Masterbox German Captives sats.Kommer nog bli ett par gubbar till från den satsen.Dom har den där lätt sluskiga looken jag eftersträvar.
Uppknäppta vapenrockar och taskig hållning.
Han med kartan är en Tamiya snubbe.