Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 7035 ggr
pentti01
6

Rost,salt och hårspray.

Har läst lite här o där om att få fram en rost-yta, med hjälp av salt och hårspray.

Är det någon kunnig inom denna teknik som har lust att förklara  steg för steg, hur man går tillväga?

Harvåker
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gör så här:

Först målar jag hela modellen i:
Antingen en rostbrunröd färg, som kan ges filter och washer i olika rostnyanser, allt från orange till nästan svartbrun. Ett bra sätt är att sätta små prickar i orange, ljus- och mörkrött, svart, mörkbrunt etc över hela modellen. Dra sedan dessa prickar neråt med ett lösningsmedel som passar färgtypen (jag brukar använda terpentin eftersom jag ofta använder humbrol).
Eller mattsvart och sedan pigmentpulver i olika rostnyanser som jag gjort med min Ford AA bärgare.

Lacka sedan modellen med blank eller halvmatt klarlack (Jag använder Vallejo och airbrusch). Spraya modellen med två till tre lager hårspray, hela eller bara de delar du vill få fram rosten på. Man kan också använda flytande maskering, hårgelé etc. På ytor man vill ha genomslag till rosten strör man lite salt på innan hårsprayen torkar, jag föredrar flingsalt men vanligt strösalt funkar också. Sedan lackas allt över med täcklacken. Här kan man också prova med först ett lager grå eller kanska röd grund, sedan ytterligare ett par lager hårspray och eventuellt mer salt innan man målar täckfärg. Man kan också testa fler lager täckfärg med liten nyansskillnad med hårspray mellan. Sedan sköljer man modellen i vatten och börjar gnugga där man vill få fram rostfärgen med en korthårig, styv pensel eller borste, glasfiberborste kan kanske också fungera men var försiktig. Detta bör man göra innan täckfärgen är genomtorr! Täckfärgen bör heller inte vara vattenlöslig. Det är hårsprayen som skall lösas av vattnet och ta med sig täckfärgen. Spruta modellen med ett lager klarlack, blank eller matt efter eget tycke, rostfläckarna bör vara matta. men man kaske kan matta dessa med fint slippapper.

Ställ sedan modellen åt sidan i några dagar och gå sedan på den igen med filter och/eller washer. Rostfläckarna kan också förstärkas med pigmentpulver (jag använder Bragdons och är mycket nöjd), mer rostfärg eller mald pimpsten som man strör i matt klarlack och låter suga upp kraftigt utspädd rostfärg. Tänk på att låta modellen torka ordentligt mellan varje moment, UTOM mellan hårspray och salt och efter täckfärg och avskrubbning.

Resultaten kan bli så här:

Harvåker
2

En bild till:

Harvåker
2

Exemplet är också förstärkt med mossa av någon mörkgrön variant fine turf från Woodland.

Och en sista bild:

pentti01
1

TACK !!

Jag har ett projekt på G där jag skulle vilja få till en rostig bil.

Skall försöka följa dina tips så gott jag kan,,Glad.

Eftersom jag aldrig vädrat "på riktigt",vet jag inte vad filter och Washer är,,Skäms

Harvåker
0

Filter är en kraftigt utspädd färg (95% lösningsmedel, t ex balsamterpentin till humbrol eller olja) i en avikande och kontrasterande kulör som strykes jämt över hela modellen för att ge en brytning eller skiftning.

Wash är en mörk kulör som används för att ge skuggor i veck, kring uppstående detaljer och skarvar, man kan också ge en wash med ljusare dammigare färg för att smutsa ner modellen. En wash är inte lika kraftigt utspädd och läggs blötare än filter.

Man kan också spruta en kraftigt utspädd vit eller mycket ljus beige färg uppifrån för att ge modellen ett solblekt utseende.

Här; http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm finns artiklar som beskriver ovan nämnda metoder.

Harvåker