Karl XII:s likfärd 1718
Efter att ha gjort några dioramer av lite mindre kända tilldragelser i svensk historia är det nu dags för en av de mer kända. Efter bygget av Ålandsexpeditionen 1918 har jag kvar ett helt paket med 28mm (1:56) figurer från spanska tronföljdskriget (jag använde bara trekantshattarna) som fungerar utmärkt som svenskar från Stora Nordiska Kriget.
Jag har tänkt använda figurerna för att avbilda Karl XII likfärd, men kanske göra det lite mer historiskt korrekt än Cederströms berömda målning…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej där.
Ser intresant ut,har byggt de tidigare med prince agus tennfigurer i skala 1,40 blir de väl……
Ska försöka hålla mej ifrån att bygga de i skala 1,72….har ju jobbe med mitt Poltava projekt så de räcker
Krille.
Hej,
Jag skulle inte få plats men såna jättedioramor! Hur förvarar du dem?
Erik

Det här ska jag följa med intresse! Efter ditt sista bygge Ålandsexpeditionen blev jag intreserad av tre-kants hattarna du hade med och funderade själv om man skulle kunna få till en Karolin av dessa. Figurerna verkar inte ha det typiska Sve, uppvikta rockarna, är det något dina fig, ska ha?
Ja som historie intresserad så kommer ju detta att bli högintressant, kan bara hoppas att bygg och skaparlusten blir bevarad till färdigställande, Ja jag har läst många böcker kring just stormaktstiden som är så intressant, så detta bygge är ju super kul!!!!
Jag satt precis och tittade på hur uniformerna såg ut och jag skall se om det går att fixa med lite Milliput eller en mindre plastikoperation!
Figurerna är från sjuårskriget runt 1750, när uppviken uppenbarligenintevar så moderna längre.
Det stora uppviket på ärmarna är typiskt för tidiga karoliner, senare skall egentligen ha mindre uppvik men det kan jag nog leva med…
Håller också på att knåpa ihop en drabant med kyrass till häst. skall se hur det går.
En bild till. Figurerna som de ser ut direkt ur asken blir utmärkta för den äldre karoliner uniformen. För den senare karoliner uniformen som bars 1718 har jag gjort rockuppvik i milliput. Lite andra ändringar krävs också så som att ta bort halsdukarna som är för stora, fixa ringkrage till officeren - pilligt på 28mm stora figurer!

Kan vara vinkeln men jag tycker dom ser "kortbenade" ut
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Du har gjort ett mycket bra jobb! Det syns ju att det går att göra om dessa fig, till Karoliner

Är alla fig, i kartongen stående med benen ihop eller smått gående? Ingen med lite mer action…
Det är nog jag som tagit bilderna lite snett från ovan som gör att de ser lite "kortbenta" ut!
Nedan en bild som visar figurerna rakt framifrån så man bättre ser proportionerna. Figurerna är tydligen helt digitals skulpterade och sedan digitalt överfört till formfräsen.
Figurerna är nog tänkta som Wargames figurer viket gör att det finns två varianter på benen och sedan ett antal olika överkroppar, armar och huvuden så de är tyvärr inte så action orienterade..
Ångorna har äntligen lagt sig efter resingjutningen - det luktar rejält! Hartilbringat ett par timmar medatt göra vågor i resinet medans det stelnar med en tandpetare - lite kritiskt eftersom det bara är ett fönster på ett tiotal minuter som man verkligen kan påverka resinet. Färgade det med konstnärsoljefärg och det funkade inte! Såg bra ut när jag hällde i det men när det stenade blev det en emulsion på botten! Det hade ingen större betydelse i mitt fall eftersom jag redan målat bottnen.

Imponerande!
Stefan - Modellbyggare

Riktigt snyggt! Balsalister till själva gångsprången, kan jag tänka mig att det blir här näst?

Jag måste säga att jag är impad på vädringen av bron! Kan du inte berätta lite mer hur du gjorde det? Är det oljefärg direkt på trä'et och sen avtorkat eller ?
Hej!
Jag följde Joppos råd i en annan tråd och körde först en väldigt tunn wash av svart aktylfärg med olika nyanser för varje bräda för att få lite liv i det hela. Ganska pilligt i den här skalan. Jag torkade rent några brädor också för att få ytterligare variation. Sedan torrborstade jag med lite två nyaser (en mörkare först) ljusbeige akrylfärg. Tog sedan en nästan vit nyans för att försöka få till lite slitage mitt på bron.Jobbade med väldigt lite färg för att försöka jobba fram den naturliga trästrukturen. Slutresultatet blev faktiskt bättre än jag trodde när jag började!
Erik

Tack det där ska jag komma ihåg! Jobbar själv med en del balsalister när jag gör golv och liknande i ruiner. fast det blir mycket i olja så det är alltid roligt att lära mig något nytt.
Magnus
Nice! Det blev ju jättebra :) Kul och snyggt bygge i övrigt också. Kommer du att tävla med det?
Vi får väl se när det är klart! Jag bor i Holland men här finns också massor med utställningar etc, men jag har inte provat än så länge!!
Trevligt dock med 5-6 riktigt bra modellaffärer inom 20 minuters bilväg!
Erik
Aha… Där ser man. Jo, det verkar som det är en ganska livlig "modellbyggarscen" nere i Europa. Om du ska ställa ut den i Sverige nån gång får du hojta till. Det vore kul att se modellen irl :)

Det ser jättebra ut tycker jag, bron blev imponerande efter färg och vädring. Tycker du lyckats bra med slitaget mitt på, man riktigt ser hur det traskats mera på mitten än ut åt kanterna.
Niclas
Nu har snön fallit på plats! Kista och uppvaktning är klara! Jag lägger up bilderna i en ny tråd så maninte måste bläddra så förtvivlat…
Erik