Info om Mosquito/J30 söks
Hej
Har köpt en Tamiyas byggsats av De Havilland Mosquito 1/72 och vill bygga den i svenska verisionen J30,det som skiljer de är som jag ser är nosen,är det nåt mer?Även om nån vet vilka tamiya färger det är så är det välkommet,fick med 2 olika propeller,hhmm vilka ska jag ha till den svenska?Andra tips om detta plan,dekaler är beställda av Max.
Sani
www.bosnafly.n.nu

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm, jag vet faktiskt inte så mycket i ämnet, även om jag har ett par stycken Airfix J 30 i bygghögen. Starhawk har säkert svar. Men en sak vet jag och det är att den svenska mossien hade 4-bladiga propellrar.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tjena
Var på IpMS gbg idag och fick veta lite mer,nosen,propellerna är det största,ev. huven kunde skilje sig beroende vilken av Tamiyas byggsatser jag har.
Om inte jag hittar en Airfix,vill du bli av med en då?
Sani
ps
kommer lägga upp lite bilder från besöket idag..
www.bosnafly.n.nu

Ja Mossien är lite av min favorit, dock har jag inte intresserat mig särskilt för den svenska. Tycker mig minnas att den hade lite bulligare nos, hade den verkligen fyrbladig propeller? har bara sett Mossien med trebladig
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
jag har sett det,på nån byggd och även i en oöppnad byggsats.
Sani
www.bosnafly.n.nu

J 30 är väl helt enkel en redan existerande nattjakts-Mosquito, en Mk. XIX. Nosen är bullig eftersom den innehåller radarutrustning. Lite bilder och information finns här, på Avrosys;
J 30 - de Havilland Mosquito NF Mk XIX (fyrbladig propeller syns på bilder)
#2: Jo, jag har väl tänkt att bygga andra varianter än just J 30 av båda mina, så det ska nog gå bra att du får ta över de bitar som passar till den versionen. Även dekaler finnes, även om Airfix dekaler troligen inte riktigt kommer upp i samma klass som eftermarknadsark.
Nu har jag köpt dekaler av Max,fina är de,när ska du börja bygga nån av dina då?har en på tradera som går ut snart,en påbörjad men lite skadat,tänkte köpa den så får jag se sen när jag har allt så komme rjag att påbörja med den
sani
www.bosnafly.n.nu

#6: Ja mina J 30-delar kan du få om du vill, antingen mot att du betalar portot eller om vi gör nåt litet byte med överblivna dekaler eller delar från dig, vi kan ta det via PM. De J 30-specifika delarna kan jag enkelt plocka ur låddan redan ikväll.
Ingen aning när jag kommer igång med nån av mina, med ungefär 50 påbörjade byggen är man alltid lite tveksam…men det behövs inte mycket för att man sätter igång
- den ena ska bli en Tintin-Mosquito ur äventyret "Koks ilasten", den andra blir en civil Mossie ur bolaget BOAC, som flög kurirflyg mellan Sverige och Storbritannien.
Ok,vi ses via pm :)
www.bosnafly.n.nu